Avatar billede Kluddermor Juniormester
26. juli 2016 - 16:38 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg konvertere MBR boot disk til GPT?

Hej Eksperter

Jeg prøver at opgradere computerne på et fritidshjem til win10 her inden tilbuddet udløber.
Men jeg støder på denne fejl: "disklayout for UEFI-firmware understøttes ikke"

Jeg har googlet mig til at jeg skal konvertere MBR disken til GPT.
Jeg har også fundet diverse guides som snakker om gratis konvertering det ene og andet, men når det kommer til stykket så virker programmerne ikke i freeware udgaven.
Men hvis jeg køber f.eks køber AOMEI, kan jeg så overhovedet konvertere MBR boot disken til GPT uden at miste data?

Der er kun én HDD på 500Gb i maskinerne.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2016 - 16:47 #1
Du kan konvertere MBR til GTP ganske gratis i windows Diskhåndtering venstre side.
MEN det forudsætter, at du først sletter alle partitioner og derved mister alle data .
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2016 - 16:56 #2
Ps. Det hele forudsætter, at dit bundkort kan køre med EUFI. Hvis det er en ældre computer kan den nok ikke. Det kan du se efter i bios.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juli 2016 - 17:25 #3
Det må så være en Clean installation du prøver ellers får du ikke denne melding og meldingen kommer når den tidligere har indeholdt en MBR installation.
Du kan når du du kommer dertil hvor den siger at din Hd skal konverteres ude til højre trykke på udvidet værktøj trykke og vælge slet alle funktioner så disken står U Allokeret derefter trykke install så opretter den selv den nødvendige start partition og instalerer Windows!
Avatar billede Kluddermor Juniormester
26. juli 2016 - 19:07 #4
Tak for kommentarer.
@#1 Jeg vil gerne undgå at miste data og installere alt forfra. Det er 6 maskiner det drejer sig om.

@#2 Bundkortet understøtter UEFI.

@#3 Det er ikke en clean installation. Der er allerede installeret win8.1. Det er når jeg siger ja til at opgradere til win10. Den undersøger om diverse krav er opfyldt inden opgradering, og så kommer den altså med denne fejl.

Jeg har googlet mig til, at der er en del der har fejlen. Det er bare svært at finde en løsning. Den oftest forekommende løsning er pga MBR skal konverteres til GPT. Jeg kan dog ikke se 100% sikkert, at kan lade sig gøre på samme disk som styresystemet er installeret. De guides jeg finder om konvertering uden at miste data, er alle gjort på diske, der ikke indeholder styresystemet.
Jeg kan ikke læse mig til, om AOMEI eller andre diskhåndteringsprogramer kan gøre dette.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2016 - 19:34 #5
Det hævdes at AOMEI tech kan gøre det. Jeg har ikke selv kendskab til det, men her er et link til en bruger anvisning:http://www.disk-partition.com/gpt-mbr/convert-mbr-to-gpt-without-data-loss.html
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2016 - 19:43 #6
Det er denne version til 49 $
http://www.aomeitech.com/pa/professional.html
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juli 2016 - 20:17 #7
Jeg har AOMEI PRO og den sletter alle data ligesom Windows Diskmanager også gør!
men jeg har haft gode resultater med at opgradere til Windows 10 ved at downloade win 10 og starte opgraderingen dirrekte fra skrivebordet.
Sådan
https://billedeupload.dk/?v=Fd7WP.jpg
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juli 2016 - 20:21 #8
Jeg har lavet en vejledning til hvordan du henter Win 10 enten til USB eller DVD
Husk det skal være samme system 32/64 som på maskinen
http://www.filedropper.com/sdankanduhenteoginstallerewindows10_1
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juli 2016 - 20:25 #9
Avatar billede poko1 Ekspert
26. juli 2016 - 21:06 #10
Undskyld jeg har skrevet noget forkert det må have været min gamle AOMEI jeg har lige prøvet på en gammel disk med AOMEI PRO og det lykkedes!
Avatar billede Kluddermor Juniormester
27. juli 2016 - 09:51 #11
@poko1 #10
Dvs du kunne få AOMEI til at konvertere en bootdisk og samme disk som programmet lå på?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. juli 2016 - 10:31 #12
Ja jeg kunne konvertere fra MBR til GPT Men du skal være sikker på at der ikke er installeret på MBR det kan du kontrollere i Diskmanageren!
Hvis der køres UEFI skal den have denne markerede partition!
https://billedeupload.dk/?v=VPXT.jpg
Men jeg vil under alle omstændigheder råde dig til at installere fra skrivebordet.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. juli 2016 - 14:53 #13
@poko1
Installation fra skrivebordet gav samme fejl.

Jeg kan se at flere andre PC'er i huset kører med MBR diskstruktur, så det kan altså ikke være et krav, at disken skal være GPT.

Jeg overvejer lige en ekstra gang, om jeg skal bruge 50 dollars på AOMEI. Måske løser det ikke mit opgraderingsproblem alligevel
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2016 - 15:07 #14
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2016 - 15:28 #15
Hvis disken ikke har den markerede EFI Partition som vist #12 så må den ikke opgraderes som UEFI Disk.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. juli 2016 - 17:34 #16
@poko1
Jeg har installeret AOMEI i demo udgave. Den siger ikke, at det er noget problem, men stopper dog lige inden den starter processen, og siger at demoudgaven kun kan konvertere diske op til 100mb. Jeg skal købe pro udgaven før den virker fuldt ud. Jeg overvejer at købe programmet i morgen. Så må jeg se om det virker.
Disken har ikke EFI partition. Der er kun én HDD i PC'en. Og den er markeret som MBR.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2016 - 17:50 #17
Så kan du glemme alt om at konvertere til GPT Windows kan ikke køre  hvis den ikke er MBR.
Jeg har prøvet at starte den disk som jeg konverterede sidste dag og den starter ikke op! heller ikke ved at køre en reparation melding din disk kan ikke køre windows! Genstart og vælg MBR.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. august 2016 - 20:15 #18
Opdatering:
Spørgsmålet gik oprindeligt på, om man kan konvertere fra MBR til GPT på samme disk som styresystemet ligger, uden at miste data. Som poko1 skriver, så kan AOMEI PRO godt.

Programmet blev købt i fredags og 5 maskiner blev efterfølgende problemfrit konverteret til GPT, hvorefter Win8.1 glædeligt opdaterede til Win10. Den 6. PC fejlede af en eller anden grund og ville ikke længere boote. Den var jeg nødt til at installere win10 helt forfra på. Hvad fejlen var havde jeg ikke tid til at undersøge nærmere, så det er uvist.

Tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2016 - 20:24 #19
Til lykke med det flotte resultat,, så er AOMEI  altså et udmærket program-:)
Avatar billede poko1 Ekspert
01. august 2016 - 20:29 #20
Ja og så har det den fordel at den kan totalslette en  disk som man ellers skal i CMD Og didskpart for at gære!
Avatar billede poko1 Ekspert
01. august 2016 - 21:00 #21
Blot nogle af fordelene ved AOMEI
https://billedeupload.dk/?v=jeasD.jpg