Avatar billede yHec Novice
26. juli 2016 - 19:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med dataudtræk

Jeg har en database med en masse datoer i. Nu vil jeg gerne lave et udtræk, der indeholder alle de datoer, der falder indenfor et bestemt interval. Problemet er, at årstallet er ligegyldigt, det er kun dag og måned, der skal sammenlignes.
Jeg har leget med BETWEEN med wildcards, men det kommer der intet ud af:
"SELECT FROM datoer DAGE BETWEEN ('%%%-05-01', '%%%-06-01')"
Jeg har også prøvet med "_"-wildcard'et uden succes.

Nogen forslag?

yHec
26. juli 2016 - 19:59 #1
Hej,

Prøv:
"Select * from datoer where month(dato_felt_navn) >= 5 and month(dato_felt_navn) <6"

Det vil give dig alle datoer der ligger imellem d. 1. Maj(inkl.) og d. 1. Juni(eks.). Det giver måske mere mening med et eksempel hvor man har datoer over flere måneder.

Eksemplet er til MySql da jeg skyder på at der er det du bruger.

Mvh. Maya
Avatar billede yHec Novice
26. juli 2016 - 20:04 #2
Ude at tage hensyn til året?
Hvad hvis man nu vil bruge en anden dato, fx 10/5?

Jeg prøver lige dit forslag.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2016 - 20:06 #3
SELECT * FROM dintabel WHERE (MONTH(dato) = 5 AND DAY(dato) >= 1) OR (5 < MONTH(dato) AND MONTH(dato) < 6) OR (MONTH(dato) = 6 AND DAY(dato) <= 1)
Avatar billede yHec Novice
26. juli 2016 - 20:08 #4
Det kan jeg sagtens få til at fungere. Problemet er når det ikke skal være fra den 1. til den 1.

yHec
26. juli 2016 - 20:19 #5
Så sætter du bare en variabel ind i stedet for de to 1 taller ;-)
Avatar billede yHec Novice
26. juli 2016 - 20:35 #6
Rent bortset fra der ikke er nogen 1-taller i dit eksempel :-)
For det du foreslår har jeg for længst gjort - men det du får ikke dagen med i dot eksempel :-) .
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2016 - 20:36 #7
Saa kig paa mit eksempel - det hhar 1 taller.
Avatar billede yHec Novice
26. juli 2016 - 20:37 #8
Super :-)
26. juli 2016 - 20:42 #9
Jeg glemte at nævne at jeg henviste til arne_v's glimrende eksempel. Sry
Avatar billede yHec Novice
26. juli 2016 - 22:11 #10
Det virker.

Tak for hjæpen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2016 - 22:16 #11
Saa accepter svaret