Avatar billede Trez Seniormester
26. juli 2016 - 22:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Aktivering af Windows 10

Nu slutter den gratis opdatering her på fredag, men hvad nu hvis man så skal have skiftet enten cpu eller bundkort, hvordan får man så aktiveret Windows 10 igen?

Det er jo en lovlig version man har opgraderet til, og bare fordi man skifter sin hardware kan de vel ikke tvinge en til at købe en ny licens.
26. juli 2016 - 22:20 #1
Jeg plejer at ringe til Microsoft og så hjælper de mig med re-aktivering. Det har fungeret til både Windows 7 og Windows 8. Men jeg tror der er grænser. Bundkort kan muligvis være et problem da det nærmest svarer til at du får en helt ny computer ud af det. Men harddisk, diverse kort, processor og strømforsyning vil jeg ikke bekymre mig om.

Men her er en lille artikel om det:
http://www.howtogeek.com/226510/how-to-use-your-free-windows-10-license-after-changing-your-pc%E2%80%99s-hardware/
Avatar billede stjans Guru
27. juli 2016 - 10:34 #2
Jeg har lige fået reaktiveret WIN 10 på en ny pc. Havde dog købt en helt almindelig licens; ikke en OEM version - og her var ingen problemer med at få versionen aktiveret.
27. juli 2016 - 10:47 #3
Det er kun OEM-versioner som i princippet skulle give problemet, da de er lavet til ét hardwaresetup. Den er lavet til PC-producenter - som selv står for det med supporten og selvbyggere der kan klare sig selv uden support. En rigtig licens skal man kunne flytte imellem maskiner og evt. have på flere maskiner hvis licensen understøtter det.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 10:50 #4
Den gratis windows 10 fungerer som en OEM. Den følger bundkortet. Så skal man have et nyt bundkort efter d.29 juli, skal man købe en ny windows.
Det er jo det smarte - for Microsoft. De gør mange kunder afhængig af W10 velvidende, at før eller senere bliver kunderne nød til at købe en ny windows, og så er der kun W10 som mulighed, Og så kommer fortjenesten ind.
27. juli 2016 - 10:56 #5
#4 Man har jo altid før eller siden skullet købe en ny Windows, når man får ny maskine. Som regel er det en del af prisen på mange maskiner. Jeg kan ikke se den store forskel. Under normale omstændigheder ville du ikke have fået windows 10 gratis og så ville du have købt den og dermed fået muligheden for at flytte den fra maskine til maskine, hvis du havde købt en premium licens.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 11:39 #6
#5 Det er rigtigt med OEM. Problemet er de kunder, som har  f.eks en købt Windows 7 som kan geninstalleres på et nyt bundkort. Hvis de opgradere gratis til W10, så er de nød til at købe en licens ved bundkort skift, eller begynde helt forfra med formatering af HDD og install af W7, hvor de så må blive, hvis de ikke vil købe W10.
De er nok de færreste, som har lyst til det, når først de kører W10. Det er jo også et stort arbejde at køre alle programmer ind igen.
Jeg har prøvet W10 men brød mig ikke om den. Heldigvis havde jeg et Image med W.8.1 som jeg kunne køre ind, og der bliver jeg, for det kører rigtig godt.
Avatar billede stjans Guru
27. juli 2016 - 12:13 #7
Smag og behag :-). Jeg har aldrig brudt mig om WIN 8.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. juli 2016 - 12:15 #8
Hvis der er brug for en frisk licens til Windows, kan du jo altid kigge ind på
https://www.g2play.net/catalogsearch/result/index/?q=windows
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2016 - 12:16 #9
#7 Nej Windows 8 i det normale udseende (metro) er ikke noget at råbe hurra over. Men en 8.1 hvor der er installeret Classic Shell på er faktisk helt i orden. Den falder ydelses mæssigt ikke langt fra en Windows 10. Har prøvet det på samme maskine :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2016 - 12:19 #10
#8 Har du god erfaring med sådanne "tilbud"? Man ser dem jo alle steder når man kommer på dba og andre steder. Jeg har ikke turet købt dem på grund af prisen.
Avatar billede Trez Seniormester
27. juli 2016 - 13:33 #11
Tusind tak for jeres svar.

Lader til at Mayas svar med at kontakte dem er vejen frem så tak for artiklen.
27. juli 2016 - 13:44 #12
Ved aktiveringsproblemer mener jeg faktisk selv Windows guider en videre til hvad man skal gøre - når Windows selv konstaterer at du har en ikke-aktiveret kopi. Det kan være noget med at man skal angive nogle oplysninger eller det kan være at de beder en ringe om til en telefonsvarer.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 14:17 #13
Hvis man på et nyt bundkort, som er det samme som en ny computer, kunne geninstallere en OEM version, var der jo ingen forskel på OEM og købe versionen og Microsoft ville miste sine indtægter på windows.
Selvfølgelig kan du ringe, men tror jeg ikke du får noget ud af. Microsoft er jo en forretning og ikke en gavebod-:)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. juli 2016 - 11:59 #14
#10

Jeg har netop købt en Win10Pro til BootCamp på en Mac. Det var helt problemfrit. Licensen var der efter få minutter og du henter media fra MicroSoft som vanligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2016 - 12:02 #15
#14 Tak for info :-)