Avatar billede Hemi_DK Novice
27. juli 2016 - 14:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

VBA fejler efter saving + autorefresh til VBA kode (SumByColor)

Hej,

Jeg har indsat en marko, i mit excel ark der sammenlægger antallet af farvede celler (=sumbycolor). Efter jeg har gemt filen som "Excel Macro-Enable Workbook" virker VBA makroen ikke længer, og der står #Name i de pågældende celler?

Derudover har jeg behov for, at cellerne hvor makroen/ =sumbycolor henviser til, opdateres automatisk når en celle ændre farvekode - Hvad skal tilføjes nedenstående makro, for at dette kan lade sig gøre?

Jeg anvender Office365 på engelsk

Makro kode;
Function SumByColor(CellColor As Range, SumRange As Range)
Application.Volatile
Dim ICol As Integer
Dim TCell As Range
ICol = CellColor.Interior.ColorIndex
For Each TCell In SumRange
If ICol = TCell.Interior.ColorIndex Then
SumByColor = SumByColor + TCell.Value
End If
Next TCell
End Function
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juli 2016 - 14:46 #1
Er er mulighed for at vise den kode, der kalder ovennævnte funktion.

Har prøvet at isolere din kode til en Sub og her optælles der godt nok:
Sub Test()
Application.Volatile
Dim ICol As Integer, sum As Integer
Dim TCell As Range
    ICol = 3    'Rød  'CellColor.Interior.ColorIndex
    For Each TCell In ActiveSheet.Range("B1:B4")    'SumRange
        If ICol = TCell.Interior.ColorIndex Then
        SumByColor = SumByColor + TCell.Value
        End If
    Next TCell
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juli 2016 - 15:41 #2
Prøv at vise en formel
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juli 2016 - 15:49 #3
Den skal f.eks. se sådan ud:

=SumByColor(A1;A1:A6)

Summer A1:A6 med samme farve som A1

Funktionen opdateret kun når celle værdi ændres, ikke på farveskift.
Avatar billede kabbak Professor
27. juli 2016 - 16:59 #4
prøv at sætte Public foran

Public Function SumByColor(CellColor As Range, SumRange As Range)
Application.Volatile
Dim ICol As Integer
Dim TCell As Range
ICol = CellColor.Interior.ColorIndex
For Each TCell In SumRange
If ICol = TCell.Interior.ColorIndex Then
SumByColor = SumByColor + TCell.Value
End If
Next TCell
End Function
Avatar billede store-morten Ekspert
27. juli 2016 - 17:41 #5
Har du lagt koden i et Modul?
Som du har om døbt til: SumByColor
Modul og Functionen må ikke hedde det samme

Så giver formlen:
=SumByColor(A1;A1:A6)
#Name
Avatar billede Hemi_DK Novice
28. juli 2016 - 08:47 #6
Har prøvet at indsætte VBA koden Kabbak har skrevet. Den auto refresher næste gang arket åbnes. Men det kunne være rart, hvis det ikke var nødvendigt?

Store-Morten - Mht. Modul name, har det hjulpet jeg har omdøbt denne til ikke og hedde Modul1 længere. Men hvis jeg åbner excel filen på en anden pc, fejler den stadig og skriver #name? i cellerne.
Avatar billede kabbak Professor
28. juli 2016 - 14:54 #7
Har du lagt koden i DIN personlige projektmappe, for så virker den ikke på andre pc
Avatar billede Hemi_DK Novice
28. juli 2016 - 16:03 #8
Fandt fejlen før på dagen - Vil mene det skyldes jeg ikke havde "enable macros"

Jeg tildeler Kabbak point, da det er denne løsning som er kommet nærmest på det svar jeg søgte :o)