Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 17:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Speccy - CPU

Når jeg starter, eller genstarter computeren, viser Speccy, at CPU er på 85 grader. Men når jeg starter et program, eller går på nettet, ryger temperaturen ned på 70 grader. Temperaturen burde vel stige ved brug.
Problemet er, at jeg ikke ved, hvordan CPU egentlig har det.
Jeg har renset CPUén og kommet nyt kølepasta på - tyndt lag, uden at det har forandret noget.
Jeg kører windows 8.1 64bit.
Lenovo stationær computer
Speccy Personal pro. v.1.29.714 64bit.
Hvorfor disse temperatur svingninger, er det noget at bekymre sig for?
27. juli 2016 - 17:30 #1
Måske justerer noget software på maskinen CPU'en efter hvad programmer den registrerer du bruger. Så hvis den ved du sidder i Word skruer den ned - og temperaturen falder. Og forhåbentligt det omvendte, hvis du tager et spil i 3D. Dertil har den måske en default setting som er fhv. høj. Prøv evt. at lege med at skifte imellem strømstyringsplanerne: Balanceret, strømsparre og høj ydeevne - for at få den teori til at give mening.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2016 - 17:34 #2
Hvad fortæller din bios om temperaturen?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2016 - 18:03 #3
Hvis din cpu fysisk er 85 grader burde dine blæsere køre på fuld skrald med det samme. Er det en stationær burde du kunne mærke dig frem til om det er de rette værdier Speccy måler. Prøv evt også et andet program der kan måle temperaturen
http://listoffreeware.com/best-free-cpu-temperature-monitor-software-windows/
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 18:03 #4
#1 Jeg har ikke kendskab til noget software, som justerer temp. Jeg har lige lavet en geninstallation, men har ikke installeret noget sådan software.
Jeg glemte at skrive, at jeg kører Samsung Magican til min SSD. så jeg kan vist ikke bare skifte rundt på strømstyringsplanerne? Jeg har slet ingen spil, så computeren har ikke meget at lave..
27. juli 2016 - 18:08 #5
#4 Det kan simpelthen blot være Windows strømstyring du oplever - og den har jo strømstyringsplaner. Og selv om den ikke har meget at lave så er strømforbruget og dermed temperaturen måske højt, hvis den konstant står på "Høj ydelse" og ikke "Balanceret".
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 18:16 #6
#2 Der er noget galt med den maskine, jeg kan ikke længere komme i bios.
Jeg har prøvet alle F-knapperne og Shift+FN. I begyndelsen fik jeg alle opstarts muligheder med F12 og F1 åbnede bios. Det er derfor jeg har lavet en nyinstallation.
Jeg har jo både Paragon og Acronis Image, med rescue på USB. Jeg vil prøve at lave en Rescue på DVD, for at se om den kan åbne der. Drevet åbnede en windows DVD,
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 18:21 #7
#5 Samsung Magican stod på Rapid mode, den har jeg nu slået fra og overladt det til
windows strømstyring, så får vi se.
27. juli 2016 - 18:27 #8
Ok. Interessant. Læste lige om Rapid mode, og den kunne måske være et problem. Den lyder smart, men ikke alle smarte ting fungerer optimalt. Måske den endda var slået fra som standard, hvilket ikke plejer at være et godt tegn.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2016 - 18:34 #9
#7 Den skal ikke være slået til. I følge dette http://superuser.com/questions/742765/is-it-beneficial-to-enable-rapid-mode-on-a-samsung-solid-state-drive får du en dårligere ydelse på din ssd.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 18:57 #10
#8 Efter fjernelse af Rapid mode satte jeg windows strømstyring til balanceret og genstartede. CPU temp. startede på 83 grader. Jeg lod den stå i tomgang, og langsomt faldt temp. men steg så igen, for derefter at falde helt ned til 53 grader og svingede så  mellem 53 og 67 grader og det bliver den ved med.
Men du må nok have ret i, at problemet er strømstyringen, for før var den ikke helt nede under 60 grader.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 18:58 #11
#9 Tak for linket. Jeg har læst advarslen.
27. juli 2016 - 19:00 #12
Fedt det lykkedes at få styr på det så hurtigt.
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 19:06 #13
Ja nu kan CPU da tåle temp. Takker-:)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2016 - 20:23 #14
Det var da dejligt :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. juli 2016 - 20:41 #15
Jep! Og det var også fint at læse den advarsel fra dit link, så jeg blev bekræftet i, at det var bedst at slå Rapid mode fra.
Så vidt jeg ved, kører du også med Samson Evo SSD?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juli 2016 - 20:53 #16
Jep det gør jeg på en stationær og en bærbar :-) Begge fungerer rigtig godt med dem