Avatar billede Janus122333 Juniormester
27. juli 2016 - 21:34 Der er 5 kommentarer og
6 løsninger

Reverse Engineering af edb-programmer

Er det lovligt at dekompilere edb-programmer for at:

1: Ændre på ting, og dermed lære af dem
2: Studere koden og lære af den

Jeg har ikke tænkt mig at:

1: Sælge/give dette nye program væk
2: Stjæle/bruge kode til egne produkter

Jeg vil blot lære af den og have det sjovt. Jeg taler om alle programmer, selv dem hvis brugeraftale siger man ikke må, med mindre loven siger at man skal kunne.
27. juli 2016 - 21:40 #1
Hej!

Jeg vil tænke at det er lovligt. Simpelthen fordi at ingen kan se du gør det. Det giver simpelthen ikke mening at lovgive om noget som man ikke kan håndhæve :-) Så leg du endelig. Måske du endda kan finde nogle sikkerhedshuller i softwaren som du så kan gøre firmaet opmærksomme på. Det tænker jeg ikke de vil anholde dig for. Det bliver man nærmere belønnet for. God fornøjelse :-)

Mvh. Maya
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2016 - 21:44 #2
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2016 - 21:46 #3
Bemaerk at brugbarheden af output fra reverse engineering ofte er tvivlsom.
27. juli 2016 - 21:58 #4
#3 Jeg døde inden jeg fik læst den tekst :-) Men det skal jo til.
Avatar billede Janus122333 Juniormester
27. juli 2016 - 22:02 #5
#2 (arne) Ja, jeg har læst 'artiklen' flere gange. Ud fra hvad jeg kan forstå er det kun lovligt hvis man gør det for at få programmet til at 'virke'. Dog er jeg ikke sikker, da det kan være jeg misforstod det.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2016 - 22:06 #6
Det er ogsaa saadan jeg laeser det.
27. juli 2016 - 22:08 #7
#3: Umiddelbart er det jo ikke lovligt(som jeg tolker det) fordi det nærmest anses for industrispionage når man gør det. Men det hører vist til i den latterlige del af lovgivningen. Trods det er det lovgivning.
27. juli 2016 - 22:21 #8
I øvrigt så lyder det godt nok også som om at det er lovligt i det tilfælde at man skal tilrette en anden software til at virke med den software. Det virker nu lidt underligt når vi bruger så mange API'er i dag.
Avatar billede Janus122333 Juniormester
27. juli 2016 - 22:23 #9
Ja. Det er dumt det er lovligt i nogle tilfælde, dog ikke andre
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juli 2016 - 22:31 #10
Hvis du vil studere noget kode, saa kig paa noget open source kode.
27. juli 2016 - 22:42 #11
HEJ,

Loven siger klart og tydeligt at du ikke må kopiere et "åndsværk" . (Hvad det så end er!)

OG om du går ind og "de-kopilerer" et "åndsværk" er det vel i princippet (læg mærke til formuleringen ) ulovligt, omend JEG ikke kan se hvad det skulle gøre af forskel.  Programmer i dag er efterhånden så komplicerede (det er compilerens "komplireing" af instruktionslinien) at det er næsten UMULIGT at kopiere en programlinie 100  %.    Og så er vi inde i en anden problemstilling.  Downloader  du en programstump (eks. en Delphi-rutine) og bruger UKRITISK i dit program er der i princippet tale om kopiering og da er det ULOVLIGT HVIS RUTINEN ER COPYRIGHTET (jeg undrer mig faktisk over HVORFOR de "idioter", så offentliggøre kildekoden !). HVis ikke kan du bare kopiere og bruge det som lære-materiale . På en X86 (x større end 1 ) processor kun kan bringes i protected mode ved at sætte en BIT (KUN  EEEEEEN metode), kan denne metode IKKE copyrightes ( forestil dig at FORD ville copyrighte deres RAT  (de ville blive ganske latterliggjorte hvis de gjorde det !)) .

Men svaret er, at hvis din program-leverandør udtrykkelig skriver at REVERSE ENGINEERING (= dekompilering) er ulovligt, så er det ulovligt, (omend sandsynligheden for at det ville blive opdaget - hvis du ellers holder det nogenlunde fornuftigt tæt til kroppen - hvis du forstår hvad jeg mener - er meget, meget lille . )  Men jeg må IKKE opfordre dig til at bryde loven- så kan jeg få besøg af nogle meget bistre mænd, og det gider jeg ikke !!!!!

Kristian