Avatar billede bomikkelsen Novice
28. juli 2016 - 10:16 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Filhåndtering er langsom efter installation af SSD harddisk

Hej
Jeg har netop installeret en Samsung 850 EVO SSD i min bærbare computer. Min computer er en ASUS ROG G750 gamer PC, der har plads til 2 harddiske.  Jeg lod derfor min gamle 7200 RPM HDD blive i maskinen, og klonede mit OS over på SSD, således at den gamle HDD stadig ville fungere som dataenhed.
Maskinen har nu fået væsentlig hurtigere opstart, og den er også klart hurtigere på en del områder. Til gengæld er den blevet meget langsom på basale områder. F.eks. Såfremt jeg vil oprette en ny mappe (uanset om det er på SSD, HDD eller eksternt drev) så tager det 5-6 sekunder hvis jeg giver mappen et andet navn en "ny mappe". Når jeg skal slette denne mappe igen, tager det også 3-5 sekunder til trods for at den er tom.

Er der nogen gode løsningsforslag til dette?
28. juli 2016 - 10:19 #1
Prøv evt. at slå RAPID MODE fra hvis du har fået den slået til.
Avatar billede bomikkelsen Novice
28. juli 2016 - 10:45 #2
At deaktivere Rapid Mode giver ingen ændring desværre
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2016 - 11:35 #3
Har du brugt Samsung Magician der følger med disken til at klone, samt at optimere ssd disken
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2016 - 11:51 #4
Står der i Magican, at AHCI mode er slået til, hvis ikke, så slå den til. Det er vigtigt for sletning og genbrug af pladsen.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2016 - 11:58 #5
#4 Kan jeg kun være enig i.
Så vidt jeg husker brugte denne metode til at gøre det på med min stationær pc inden jeg opgraderede til Windows 10:
http://www.tenforums.com/drivers-hardware/15006-attn-ssd-owners-enabling-ahci-mode-after-windows-10-installation.html da den ved opgraderingen til windows 8.1 stadig kørte "ide mode"
Kommandoprompt med nævnte kommandoer hjalp mig på rette vej :-)
Avatar billede bomikkelsen Novice
28. juli 2016 - 11:58 #6
Hel valby1

AHCI er slået til, så det er heller ikke det
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2016 - 12:01 #7
Hvordan er ssd disken optimeret fra Magician?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2016 - 12:07 #9
Har selv opsat mine ssd diske til "Maximum reliability" uden dog at kigge nærmere på hvad de andre muligheder påvirker på ydelsen.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2016 - 12:11 #10
#5 Ok så er der altså flere måder at gøre det på.
Jeg brugte msconfig/boot/sikker start. Det virker også-:)
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2016 - 12:37 #11
Er dit styresystem en opgradering til Win 10? Så ville jeg forsøge med en clean install. Jeg havde nogle tilsvarendepoblemer På Min ASUS ROG G752VT. Og den har ikke haft problemer siden! Til gengæld et heste arbejde med geninstallationer af div programmer.
Avatar billede bomikkelsen Novice
28. juli 2016 - 12:53 #12
Jeg tror at Poko1 har ret, for når jeg højreklikker og vælger ny, så kan jeg kun vælge mappe hvor man normalt har væsentligt flere muligheder. min FPS når jeg spiller er også helt vildt lav, så skidtet kører ikke som det skal.

Hvad er den mest optimale måde til at lave en clean install? nu hvor jeg har tilført en ekstra harddisk? Jeg har med andre ord en SSD og en 7200 RPM HDD. Min recovery refererer til den gamle opsætning på min HDD
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2016 - 13:05 #13
mange SSD har en dedikeret driver fra producenten, som du skal installere - ellers yder den ikke hvad den kan.

check producentens hjemmeside om der er en driver til netop din SSD
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2016 - 13:07 #14
Det eneste jeg gemte var min bruger mappe. Derefter downloade jeg en Windows 10 på USB Startede op fra Bios og med Windows eget værktøj slettede jeg det tidligere  operativsystem.
sådan kan du fremstille en USB/DVD Installer
http://www.filedropper.com/sdankanduhenteoginstallerewindows10_1
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2016 - 13:20 #15
Nu kører jeg også en  Samsung 850 EVO SSD og der kræves ingen driver.
https://billedeupload.dk/?v=o4Yj6.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2016 - 13:32 #16
Nu kommer der jo en større opdatering her til Windows 10 den  2 august. Ville denne opdatering ikke være med på den Win 10 man henter hvis man venter?
Avatar billede poko1 Ekspert
28. juli 2016 - 14:03 #17
Jed tror nu ikke man kan hente en gratis opdatering efter 29 juli. Mon ikke linket bliver fjernet eller?
Avatar billede bomikkelsen Novice
29. juli 2016 - 02:49 #18
Så har jeg fulgt #11 anbefalinger, og til rods for heste arbejdet så kører systemet nu smooth. Tak til jer alle for de gode råd