Avatar billede lovebuine Mester
28. juli 2016 - 14:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

telefon kabel

min telia router køre via første telefon jackstik.
men skal have rykket min trådløse router til midten af huset.
så vil trække et 20meter langt kabel fra første jackstik til det nye stik.
hvilke slags telefon kabel skal man bruge? så man ikke mister fart? de kalder noget for modularcable, det er måske det?
Avatar billede lovebuine Mester
28. juli 2016 - 14:58 #2
hedder bare et tlfstik som sidder på væggen og skal have et andet op 20 meter længere, tror ikke de billige virker, så vil der være et hastighed tab
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. juli 2016 - 15:20 #3
>de kalder noget for modularcable,
RJ11 er modular telefon stik (hvis du forlænger på telefon ledningen)
RJ45 er modular netværks stik (hvis du forlænger på netværks ledningen)

ref http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1011739?k=8225704
http://www.harald-nyborg.dk/p5404/rj45-netvaerkskabel-samler-8p8c (rj45 samleled)
http://www.av-connection.dk/?PGr=9042 (rj45 samleled cat 6)

også feks dette kabel
http://www.harald-nyborg.dk/p8742/netvaerkskabel-cat5e-20m-utp

du kunne også anvende et  powerline starter kit
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1011392?k=8223748
Avatar billede lovebuine Mester
28. juli 2016 - 15:39 #4
men hvis jeg forlænger på telefon ledningen med et billigt kabel, så taber jeg vel hastighed ik?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. juli 2016 - 16:14 #5
>billigt kabel, så taber jeg vel hastighed ik?
nej dit telefon signal er analogt, og du vil ikke have noget væsenligt tab på den side, da dit signal er lav frekvens og rider på en 6-8 voldt DC

efter din router bliver dit signal digitalt, og højfrekvens, her betyder kabelkvaliteten noget, "cat 5" / "cat 6"
"cat 3" meget gammel anvendes ikke mere, men her kunne være hastigheds tab
"cat 5" det mest normale,
"cat 6" kan overfører højere hastigheder end cat 5, men er også dyere
Avatar billede lovebuine Mester
28. juli 2016 - 16:21 #6
okay på den måde, tak for hjælpen, så ved jeg nu hvad jeg skal bruge.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. juli 2016 - 16:24 #7
men alt andet lige, jo bedre dine kabler er jo bedre, og der er ligegyldigt om det er analog eller digitale signaler du overfører.
Avatar billede jk45 Forsker
28. juli 2016 - 16:26 #8
1 Der ingen spænding på en bærelinie.
2 forlænger du er det vigitigt at bruge par snoet kabel som er mere modstandsdygtigt  mod udefra kommende støj
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. juli 2016 - 16:49 #9
>1 Der ingen spænding på en bærelinie.
ref https://da.wikipedia.org/wiki/Telefonlinje
citat
Løftes røret, kobles telefonapparatets DC-kredsløb ind, og en DC-strøm trækkes fra telefonlinjen. Dette registreres på centralen, der sænker linjens spænding til ca. 6-8 volt.
/citat
så telefon signalet rider på en 6-8 voldt frem til centralen, hvor den så iøvrigt digitaliseres igen
Avatar billede lovebuine Mester
28. juli 2016 - 16:56 #10
jk45 du siger parsnoet, hvor tykt skal det være, hvis jeg vælger et her?

https://www.elvvs.dk/c/telefonkabel-ellx-1930/
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. juli 2016 - 20:30 #11
Bruger du telefon kabel og holder dir væk fra kraftige forstyrelse tror jeg ikke 20 meter fra eller til gør nogen mærkbar forskel - så vidt jeg husker ligger jeg 3km fra centralen i luftlinie og 7 km målt ved kabelføring - Det er ikke imponerende den hastighed jeg kan få men det skyldes ikke de sidste 20m.
Avatar billede jk45 Forsker
29. juli 2016 - 21:14 #12
For det første er der 48vdc på en pstn linie og 96v på en isdn.
Er der ikke nogen form for telefon på er spænding 0v.
Jeg er TDC tekniker ;)

Telekabel ELLX-A 2X2X0,5 hvid kan udemærket bruges
Avatar billede jk45 Forsker
29. juli 2016 - 21:16 #13
Og ganske rigtig, spændingen falder til 7v da der lægges en modstand hen over linien når røret løftes. Derved ved centralen at der ringes
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. juli 2016 - 21:42 #14
Jeg er fuldstændig enig med #12, en ganske almindelig 0,5mm telefonledning er udmærket. Alt det med Cat5-6 er først efter dit modem, hvor du bruger det brede 8-ben RJ45 stik & kabel.
Selv telemand gennem mange år.
Avatar billede lovebuine Mester
30. juli 2016 - 15:55 #15
okay mange tak for hjælpen.