Avatar billede ps76 Forsker
29. juli 2016 - 21:32 Der er 6 kommentarer

Vil ikke starte

Skulle hjælpe en nabo med at installere W10. Han havde selv prøvet, men den var gået i stå. Var begyndt forfra et par gange, uden held. Nu har jeg så hans pc (HP bærbar) her. Batteriet er totalt dødt. Den kan kun køre med strøm tilsluttet. Og når jeg starter den op, ender den med at stå og cirkle på windows 7 symbolet - intet mere sker. Har nu forsøgt at starte op i fejlsikret, og den har indlæst nogle filer, men siger nu bare "vent..." og der er ingen yderligere bevægelse.
Hvordan får jeg reddet denne? Ikke nødvendigvis med W10 installeret - fristen for gratis er jo snart slut - men í det mindste bare tilbage til at kunne bruges med W7?
Avatar billede kurtba Ekspert
29. juli 2016 - 21:56 #1
Det kan være svært at sige, idet det jo er uklart, hvor i processen den er.
Ved opgradering til win 10, kan der på visse pcer gå rigtig mange timer uden at man kan se nogen som helst fremskridt. Jeg havde en stående i 12 timer inden den pludselig viste, at alt kørte som det skulle og den blev færdig.
Mange afbryder den så fordi, de fejlagtigt tror at den er gået i stå. Det er så stort set det værste man kan gøre, idet den kan være et sted i opgraderingen, hvor en afbrydelse smadrer det hele.
Nu har I åbenbart prøvet indtil flere ting, hvorfor der er stor chance for, at det er helt forfra.
Men sidste forsøg må være at prøve en normal start igen og så have tålmodighed i rigtig mange timer til at se, om der lige pludselig sker noget.
Er der efter f.eks. et døgn ikke sket noget, så må I nok starte helt forfra.
Hvordan I gør det afhænger så af, hvordan han har installationsfilerne. Har han en dvd med win 7, så skal der jo startes fra den. Ligger der et image på pc.en skal der startes fra det, men det kommer så an på hvilken pc man har, hvorledes man får den til at boote fra dette image.
Der må du evt. lige skrive fabrikat og model på pc.en. Så kan nogen - evt. dig selv jo lige søge manualen frem og se, hvorledes man foretager nyinstallation.
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. juli 2016 - 06:44 #2
Som #1 siger: Tålmodighed (TTT=Ting Tar' Tid) Min egen download tog 12 timer, derefter en time til installation. Jeg tror du skal prøve at klikke på ikon for windows10, og så lade maskinen arbejde i fred. Det er rigtigt at man nogen gange tror processen er gået i stå, men så popper der pludselig en besked op, at download er gennemført. Derefter som nævnt ca. en time til installation.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. juli 2016 - 08:04 #3
Hvis dette er rigtigt ? Så forsøger den blot at komme tilbage til Windows 7

Og når jeg starter den op, ender den med at stå og cirkle på windows 7 symbolet.

Hvis dette er tilfældet så find et installations medie start op og efter  Sprogvalg  kommer der en mulighed for at køre en reparation nede i nederste  venstre hjørne.
Avatar billede ps76 Forsker
30. juli 2016 - 09:10 #4
ok tak. ER faktisk lykkedes at starte den op i fejlsikret - lod de stå i nat, og så var den startet i morgen. Skal nu til at sikre mig backup før jeg må prøve at genstarte installationen af w10 eller w7 igen. W10 fristen er jo udløbet nu.
Avatar billede ps76 Forsker
30. juli 2016 - 15:20 #5
Har nu backup af de billeder mm. der lå på computeren. Så nu er opgaven at få den til at køre ordentlig igen. Der er som sagt W7  på den - men meget langsom. Jeg kan selvfølgelig slette programmer, defragmentere osv. - men ville egentlig helst lave en helt nu installation. Han har desværre ikke original dvd`en for den W7, som ligger der. Hvis jeg kører tilbage til fabriksindstillinger, er det tilsyneladende Vista, den er født med. Jeg har godt nok en W7 upgrade fra min datters tidligere bærbare - kan jeg så bruge den mon?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2016 - 23:30 #6
Du kan hente en windows 7 her:
http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_64_SP1_multiDVD.iso
http://www.oz1dis.dk/win7download/Win7_DA_32_SP1_multiDVD.iso
http://www.oz1dis.dk/win7download/dkwin7multi32.iso
Det er det man kalder en multidvd, og kan installere fem forskellige versioner af Windows 7
http://www.theeldergeek.com/windows_7/images/Custom-W7-Installation-DVD/12-8-2010%209-52-50%20AM.jpg
Filen hentes og klargøres som installationsmedie. Du kan enten brænde den på dvd eller oprette en usb pind til formålet.  Du skal blot bruge koden når den spørger efter den.
PS Der kan gå op til 30 sek før du får besked om download.