Avatar billede nUUK Novice
29. juli 2016 - 23:43 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Har slette harddisk data ved en fejl med PARTDISK - hvad gør jeg ?

Hej,
Jeg har slette en harddisk (alm. type SATA) som sidder som ekstra disk (F:) i et system med Windows 10, ved en fejl, da jeg forvekslede den med en anden eksternt tilsluttet disk som ikke blev synlig i windows som forventet. Den anden var jeg ved at forberede (se nedenfor) til at blive clonet med en helt tredje disk.

Jeg har gjort præcist følgende:

In the CMD window, type in Each Command and Press Key as follows:

1.Diskpart [ENTER]
2.list disk [ENTER]
3.select disk n ENTER
4.clean [ENTER]
5.create partition primary align=1024 [ENTER]
6.format quick fs=ntfs [ENTER]
7.assign [ENTER]
8.active [ENTER]
9.exit [ENTER]

Kan jeg på nogen måde omgøre disse kommandoer. i Diskpart ? Jeg har slukket for PC'en med det samme hvor den fejl-slettede disk sidder i så der ikke ødelægges mere end højst nødvendigt.
Kan jeg redde hele disken med Ontrack EasyRecovery Enterprise ? Eller har Eksperterne en bedre metode som mere sikkert kan genoprette alle mine data ?

På forhånd mange tak  ;0)
Lars
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2016 - 08:20 #1
Har ikke erfaring med hvor "grundig" dikpart er når den formaterer, og ej heller om du kan rulle det tilbage.
Men jeg kan se at det er en hurtig formatering du har kørt, og at det måske er mere er oplysninger om hvilke filer der ligger på disken der er slettet. Derfor tror (og håber) jeg at du måske kan redde det meste at indholdet ud igen med et recovery program som du selv beskriver.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 13:39 #2
når man laver en hurtigt formatering, sletter man som regel tabellen som indeholder placeringen af filerne.
Ligesom man smider en indholdsfortegnelse fra en filskab ud - filerne er der, Computeren ved bare ikke at de er der, eller hvorhen
Så ja - du bør kunne hente alle filer tilbage med recovery-tools - så længe du ikke gør noget andet med disken (som installere noget på den eller lignende)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 14:30 #3
#2 Hvis det bare er filtabellen som slettes ved hurtig formatering, så skulle den kunne genskabes. Hvis så, kan MiniTool (gratis) klare det:
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede nUUK Novice
30. juli 2016 - 14:37 #4
Super tak for alle indlæg indtil nu ......

Det at jeg har lavet kommandoen 'Clean' og bagefter en partition på disken først inden hurtig formatering - gør det at det bliver sværere at genskabe filerne ?
;o)
Avatar billede tryltryl Juniormester
30. juli 2016 - 15:00 #5
clean sletter kun partitionsoplysningerne. Så mht. dine filer overskriver den faktisk mindre end hurtig formatering.

Havde du brugt "clean all" så havde alt håb været ude.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 15:05 #6
Jeg har aldrig brugt Diskpart  og ved derfor ikke hvad der sker ved "Clean"
Jeg har kun forholdt mig til det som skrives i #2 . D.vs. hvis det kun er filtabellen
(partitions tabellen) som er slettet, skulle det være muligt at genskabe den.
Men hvis der er sket overskrivning, er alle data væk.
Nu sker der jo ikke noget ved at prøve, at genskabe filtabellen, så hverfor ikke?
I MiniTool foregår det for oven under Wizard, Partition recovery wizard. Lad den søge automatisk.
Avatar billede nUUK Novice
30. juli 2016 - 15:19 #7
#5 og #6 Jeg prøver at downloade gratis versionen af MiniTool

Skal jeg genskabe tabellen og bagefter data på en ny tom harddisk ? - dvs. i sættet den fejlramte disk i et windows PC system sammen med en tom Harddisk og genskabe partitonstabellen og data på denne tomme disk ?

;o)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 15:27 #8
Hvis du er så  heldig at genskabe filtabellen, skulle du kunne tilgå HDD normalt.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 15:27 #9
Hvis du er så  heldig at genskabe filtabellen, skulle du kunne tilgå HDD normalt.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2016 - 15:41 #10
Men problemet er vel ikke at filtabellen er røget??
Diskpart har vel  oprettet en ny når den blev kørt? Og mon ikke de oplysninger er overskrevet på den oprindelige plads på disken? Hvis dette er tilfældet er der jo ikke noget at genskabe. Når man genskaber en filtabel, er det jo typisk når en disk er blevet afmonteret medens der blev skrevet eller skrevet fra den. Dette er jo ikke tilfældet her. Der har jo været fysisk kontakt medens Diskpart udførte det den skulle.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 16:03 #11
#10 Nej jeg forventer heller ikke en Happy end, men ville lade tvivlen komme til gode.
Og som jeg skriver, sker der jo ikke noget ved at prøve. Så får man vished.
Det største problem er vel nok, at der er lavet en ny partition.
Avatar billede nUUK Novice
30. juli 2016 - 16:11 #12
#10  Jeg forstår godt implikationerne. Oprettelsen af en ny partition har overskrevet den gamle filtabel, men filerne lægger der stadig - indtil de bliver overskrevet på et eller andet tidspunkt.
Er der så et sted hvor den gamle filtabel kan genfindes ? - måske et skjult sted på disken hvor der ikke overskrives / slettes i første omgang ?

Ifølge denne testoversigt så har de fleste relevante programmer 'Partition Recovery' som emne:
http://www.toptenreviews.com/software/backup-recovery/best-data-recovery-software/

Det må jo indebære at filtabellen kan genskabes !! Eller hvad ?

;o)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 16:29 #13
Problemet er vel, at da der blev lavet en ny partition, blev der også lavet en ny filtabel, som så har overskrevet den tidligere filtabel. Så der nu kun den nye, som der kun kan åbne den nye partition.
Så er der kun tilbage, att lade et Recovery program gennemsøge disken for data.
Men jeg tvivler på at de kan genskabes, fordi, når man mister data, så er det værste man kan gøre, når man vil genskabe, det er at bruge disken.
Ja det er surt at lære noget på den måde.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2016 - 22:27 #14
Så vidt jeg har forstået ligger filtabellen altid den samme sted på en partition, og den lægges ikke nye steder når den oprettes igen. Så jeg vil som jeg fra starten skrev, at du skal bruge det recovery program du skrev om. Ontrack som du skriver bruges også af IBAS mener jeg, så det bør være noget af det bedste indenfor recovery programmer.
Avatar billede nUUK Novice
31. juli 2016 - 22:21 #15
Hej og mange tak til alle som har svaret på mit spørgsmål.

Jeg fik genskabet drevet med mappe-struktur og alle filer.

Jeg brugte Minitool Power Data Recovery og heri 'Partition Recovery'.

Programmet har endda per-view for grafiske filer. Det at programmet genskaber fil-mappestrukturen gør det yderst anvendbart: Mange tilsvarende programmer er kun data redning og netop kun det !!

Signing off    :0)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2016 - 22:25 #16
Det var dog fantastisk. Til lykke-:)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2016 - 22:26 #17
Det var da fantastisk :-)  Mini Tool laver nogle gode programmer. Godt at Valby1 ledte dig i den rette retning :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2016 - 22:29 #18
Er glad for at #10 ikke blev løsningen på tråden her. Det var lærerigt for mig at få denne viden :-)
Avatar billede nUUK Novice
31. juli 2016 - 22:34 #19
Jeg er 'gammel bruger' her, men 'kommer' ikke så tit  !! I får 200 points hver !!  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2016 - 22:38 #20
Mange tak Hr. ^G*
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2016 - 22:39 #21
Point systemet er som sådan nedlagt med den nye lancering af Eksperten.
Så det du gør er at markere det/de indlæg der har været med til at løse dit problem :-)
Jeg havde selv ville  haft indlæg #3 med i min overvejelse. Men du vælger helt selv hvilke indlæg der løste problemet for dig :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2016 - 22:43 #22
#21 jeg tror det var en vits-:)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2016 - 22:47 #23
Måske, men du ledte ham på rette vej :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2016 - 22:50 #24
Jeg mente point point givningen, men tak for nomineringen-:)
Avatar billede nUUK Novice
01. august 2016 - 12:36 #25
#21...ja jeg mener også at det er #3 som rammer tæt fordi det spore ind på et andet vigtigt program fra Minitool: Minitool Power Data Recovery
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2016 - 12:45 #26
Takker-:)