Avatar billede lovebuine Mester
30. juli 2016 - 11:13 Der er 10 kommentarer

TP-link router går ned nogle gange

jeg har en tp-link WR941N v2/v3 med 3.13.9 Build 120201 Rel.54965n
den fungere kun som wifi access point.

den fungere fint, men ca 3-4 gange om ugen, så pludselig kan man ikke gå på nettet via wifi og så er jeg nød til at slukke den og tænde igen. jeg kan stadig se den er connected men nettet virker ikke.

jeg har lagt mærke til, det sker mange gange når en eller anden kommer hjem og deres tlf går på nettet.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. juli 2016 - 11:34 #1
har du prøvet at vælge en anden kanal ??
der er mange ting der ligger på 2,4GHz området

har du mulighed for at vælge 5GHz båndet istedet ?? (kræver selvføgelig også dine netkort kan modtage dette)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. juli 2016 - 11:54 #2
>har du prøvet at vælge en anden kanal ??
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

>der er mange ting der ligger på 2,4GHz området

ref http://www.computerworld.dk/art/231808/saadan-ac-standard-tredobler-hastigheden-i-dit-traadloese-netvaerk
citat
"Et problem med 2,4 GHz-frekvensbåndet er, at rigtig mange producenter anvender det. Ikke kun netværksudstyr men også eksempelvis radiostyrede biler. Det betyder, at der er stor trafik og trængsel på båndet. Derfor har der været behov for en ny trådløs netværksstandard," fortæller Lasse Haizmann.
/citat
og det gælder også Bluetooth og microovne, og som du selv har oplevet trådlæse telefoner

ref http://www.tp-link.com/en/faq-499.html
citat
The primary difference between the 2.4 GHz and 5GHz wireless frequencies is range as the 2.4GHz frequency is able to reach farther than the 5GHz frequency. This is a result of the basic characteristics that waves attenuate much faster at higher frequencies. So if you are more concerned with the coverage, you should select 2.4GHz rather than 5GHz.

The second difference is the number of devices on the frequencies. 2.4GHz suffers more interference than 5GHz.
The older 11g standard only uses the 2.4GHz frequency, majority of the world is on it. 2.4 GHz has fewer channel options with only three of them non-overlapping, while 5GHz has 23 non-overlapping channels.
A lot of other devices are also on the 2.4 GHz frequencies, the biggest offenders are microwaves and cordless phones. These devices add noise to the medium that can further decrease the speed of wireless networks.
In both aspects, choosing to deploy on the 5GHz frequency is the much better option as you have more channels to use to isolate yourself from other networks and there are far fewer interference sources.
/citat
Avatar billede lovebuine Mester
30. juli 2016 - 12:10 #3
kan ik køre 5 ghz, den står på kanal 7 i stedet for Auto og channel width står på auto
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. juli 2016 - 12:28 #4
>kan ik køre 5 ghz,
trist

>den står på kanal 7 i stedet for Auto
prøv feks kanal 1 eller 13, og håb der er mindre forstyrelser der
Avatar billede lovebuine Mester
30. juli 2016 - 12:37 #5
ok det prøver jeg lige og vender tilbage men kan kanal 8 eller 12 ikke være ligeså godt eller?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. juli 2016 - 13:06 #6
>8 eller 12 ikke være ligeså godt eller?
hvis der er meget støj på 7 vil der nok også være noget på 8 (de ligger frekvens "tæt" på hinnanden), så derfor forslår jeg noget der er så langt væk fra støjkilden
ch 12 kunne også være et bud, det er værd at prøve

man prøv at scanne dit område
http://www.howtogeek.com/197268/how-to-find-the-best-wi-fi-channel-for-your-router-on-any-operating-system/
Avatar billede lovebuine Mester
30. juli 2016 - 13:34 #7
ok jeg fik lige scannet med wifi analyzer og kunne se at channel 1 var bedst, så den skifter jeg til og ser om routeren stopper med at gå ned, jeg vender lige tilbage om nogle dage. tak for hjælpen.
Avatar billede Riobob Praktikant
31. juli 2016 - 20:20 #8
Hvis din TP-link kun bruges som access point hvad bruger du så som router? Det lyder på mig som om, at du har sat AP'et til dit modem hvor du måske kun har en eller to IP-adresser. Når folk så kobler sig på, opfyldes kvoten. Når du så slukker og tænder AP'et, kan nye brugere koble sig ind.
Avatar billede lovebuine Mester
31. juli 2016 - 21:40 #9
jeg har en telia trådløs router og min TP router, er så lavet om til at køre access point kun og der er 100 ip adr til rådighed på TP
Avatar billede lovebuine Mester
03. august 2016 - 07:40 #10
så skete det igen her i nat, ingenting kunne komme på wireless og jeg kan ik logge på TP men min stationær pc som er sat til via kabel til TP, virkede stadig.