Avatar billede lineriber Juniormester
01. august 2016 - 10:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Spam bliver udsendt fra min email

Hej eksperter

Jeg har gennem det sidste halve år eller mere haft problemer med at emailadresser som jeg tidligere har sendt emails til, modtager spam emails sendt fra min emailadresse.
Min emailadresse er "købt" hos one.com. Jeg har tidligere kontaktet dem med problemet dog uden held.

Er der nogen der kan guide mig til hvad jeg kan gøre?
Jeg er ikke nogen IT-haj på nogen måde, så venligst forklar med et let forståeligt sprog.

Mvh
Line
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. august 2016 - 10:25 #1
Du kunne overveje at få oprettet en SPF record for dit domæne.

Hvad er SPF spørger du måske: https://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2016 - 10:32 #2
Skift adgangskode
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. august 2016 - 12:20 #3
Vi er nød til at have lidt mere info for at kunne hjælpe dig. Du skriver, at du har mail hos [One.com] - er det som mail i forbindelse med et domæne, de hoster for dig?

Der er et par muligheder her: Hvis de hoster din mail-server, kan en SPF-record hjælpe lidt på det, som #1 er inde på. Det er reelt bare en tekst-streng, der tilføjes DNS, så andre kan se, hvor mail fra dit domæne skal komme fra for at være legitimt.

Muligheden for at din personlige PC med din mail-klient rent faktisk sender de mails, og derfor har brug for #2, er forsvindende lille!

Sidste mulighed er at der spammes med din mail-adresse som "falsk" afsender (spoofing). Det er ikke ualmindeligt og desværre noget, du ikke har nogen kontrol over eller mulighed for at påvirke.
Avatar billede lineriber Juniormester
01. august 2016 - 12:42 #4
#1 jakobdo:
puha, den forklaring var ikke lige I det jeg kalder "let forståeligt sprog".... Jeg skal nok lige have noget mere hjælp til hvordan jeg så får opsat en SPF record for din domæne.

#2 Thomas S:
det har jeg gjort utallige gange

#3 CRKrogh:
Måske er det det det heder, altså at de hoster vores domaine (det er min fars firmas domaine). Hos One.com abonnere vi på en pakkeløsning med x antal emailadresse xxx@domaine.dk + en hjemmeside). Det er kun min emailadresse der har problemer. Besvarer det dit spørgsmål?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. august 2016 - 13:59 #5
Bedste bud er, det netop er din mail der bliver forfalsket og de udsender emails på vegne af dig.
Dette kan en SPF rette en smule op på, men er langt fra en 100% løsning.
Køb evt. et spamfilter?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. august 2016 - 14:53 #6
Vær lige OBS på at et spamfilter IKKE retter op på dette - det er jo kun mail til/fra jeres domain, der påvirkes af dette.

Hvis du kan få fat i en af de mails, der plager folk, kan vi ud fra mailen's "header" læse, hvor den kommer fra (ofte gør man det på den måde, at det kun ser ud som om du er afsender af mailen). Men igen, det er ikke noget, du reelt har nogen kontrol over.
Avatar billede lineriber Juniormester
01. august 2016 - 15:06 #7
CRKrogh:
Jeg har sådan en email:
"From: Line Riber [mailto:rzmf@terra.com.br] "
Kan det bruges?

Jakobdo:
Jeg bruger primært min mail fra webmail (logger på one.com's webløsning) eller via min smartphone's mail app. Jeg kan nok godt købe et spamfilter til min smartphone, men jeg kan vel ikke gøre noget når jeg bruger min webmail?

Og jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal få opsat en SPF....?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. august 2016 - 15:19 #8
Det, du ser her, er præcist det vi snakker om:

Dit navn dækker her over en afsenderadresse i Brasilien (".br" = Brazil).

Det er desværre ikke noget, du selv kan komme til livs. Det er modtagerne, der skal i sving her, hvis de føler sig generet af det.

Det er helt almindelig fremgangsmåde ved spamming.
Avatar billede lineriber Juniormester
01. august 2016 - 15:26 #9
Og det der SPF kan ikke hjælpe noget?

Er det noget jeg har gjort der har skabt det her? Tænker på om der er noget I min adfærd på internettet som gør at det er min emailadresse "de" har set sig varme på?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. august 2016 - 15:29 #10
En SPF-record vil ikke have nogen effekt her. Den tilbyder en modtagende mail-server at tjekke, om den mail der kommer til den, også kommer derfra hvor den hører hjemme. Gør den ikke det, kan den afvise mailen.

Du er IKKE årsag til dette. Det er 110% tilfældigt, hvis mail de bliver lune på at misbruge til sådan en omgang junk.
Avatar billede lineriber Juniormester
02. august 2016 - 11:16 #11
Tak for forklaringerne :-)