Avatar billede hkprofil Forsker
02. august 2016 - 10:01 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

One Drive / Stifinder

Jeg har fået Microsoft 365 inkl. One Drive. Hver anden uge kopierer jeg de dokumenter jeg har liggende i One Drive til en ekstern harddisk (back up). Når jeg kopierer i Stifinder, siger den, at den er holdt op med at fungere, og den lukker Stifinder ned?
Er der nogen der kender problemet? Jeg har i øvrigt Windows 7.
mvh
hkprofil
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2016 - 10:18 #1
bare brug xcopy - så kan du have en genvejstast til det.
hvis dine filer fx ligger i "C:\Users\[dit brugernavn]\OneDrive\Dokumenter"
og skal til den eksterne "D:\Dokumenter"
opret en genvej på skrivebordet, og skriv/kopier denne linje ind

xcopy "C:\Users\[dit brugernavn]\OneDrive\Dokumenter" "D:\Dokumenter" /e /c /i /h /r /y /d

den vil måske holde pause undervejs i kopieringen - det skal den, da den kun kopiere ændrede filer, og bruger lidt tid undervejs på at sammenligne.
Avatar billede hkprofil Forsker
02. august 2016 - 10:36 #2
nu spørger jeg nok rigtig dumt - men hvordan opretter jeg en genvej på skrivebordet?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2016 - 11:27 #3
højreklik på skrivebord - vælg Ny / Genvej
når den er lavet, så kan du højreklikke på genvejen og omdøbe den, og evt klikke egenskaber, hvor du kan skifte ikon, så den er let at genkende.
Avatar billede hkprofil Forsker
04. august 2016 - 10:20 #4
Jeg har fået lavet en genvej på skrivebordet - og hvad gør jeg så?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2016 - 10:36 #5
hvis C:\Users\[dit brugernavn]\OneDrive\Dokumenter og D:\Dokumenter er rettet, så de peger på dine filer og ekstern drev, så tilslut ekstern drev og dobbelt-klik på genvejen. Så kommer et lille vindue op, hvor du ser dokumenter, der bliver kopieret - vinduet lukker selv når kopiering er afsluttet.
Avatar billede hkprofil Forsker
04. august 2016 - 10:59 #6
Der sker desværre ikke noget når jeg dobb.klikker på ikon. Jeg har nok ikke lavet stien rigtig. Jeg har f.eks. skrevet: c:\users\hjørdis\onedrive\1 øvrige dokumenter, men hvor skal g: .... ekstern sættes ind?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2016 - 11:28 #7
xcopy "c:\users\hjørdis\onedrive\1 øvrige dokumenter" "G:\Dokumenter" /e /c /i /h /r /y /d

og det hele skal med til og med /d på en linje i genvejen
Avatar billede hkprofil Forsker
04. august 2016 - 11:49 #8
wow nu virkede det  - 1000 tak for hjælpen og din tålmodighed!
Avatar billede hkprofil Forsker
04. august 2016 - 11:50 #9
Giver man ikke point i det nye system?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2016 - 12:28 #10
der er ikke point - men en grøn linje ved løsning. Og så rettes ens titel fra Novice og op jo flere løsninger, men har givet.
Avatar billede hkprofil Forsker
23. august 2016 - 12:17 #11
Hej igen claes57
Jeg har kontrolleret min back-up funktion via ikon, men den opdaterer desværre ikke. Hvor kan jeg gå ind og kontrollere, at stien er korrekt. Jeg er skrækslagen for at gøre noget forkert, så backup'en går den forkerte vej, det har jeg desværre oplevet tidl. Skal det ske i højreklik på ikon og egenskaber?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2016 - 13:28 #12
højreklik på ikon, vælg egenskaber, fanebladet Genvej.
Hele linjen i feltet Destination er den vigtige.
Klik evt i feltet Start i, og hold så Shift nede og tryk på Tab - så hopper cursor tilbage til Destination, og hele feltet er markeret. Hold Ctrl nede og tryk på C
Gå her ind, og i klik i nyt indlæg, og hold Ctrl nede og tryk V
Så skrives hele linjen præcis som den ser ud, og jeg ser på det.
Avatar billede hkprofil Forsker
23. august 2016 - 13:42 #13
C:\Windows\System32\xcopy.exe "c:\users\hjørdis\onedrive\1 øvrige dokumenter" "G:\Dokumenter" /e /c /i /h /r /y /d
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2016 - 14:00 #14
se lige efter i stifinder, at du har en mappe i c:\brugere\hjørdis\ondrive der hedder "1 øvrige dokumenter"
ellers er den, som den skal være - men det er kun dokumenter i den mappe (og dens undermapper) der kommer med over i backup.
Avatar billede hkprofil Forsker
23. august 2016 - 14:31 #15
Det har jeg?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. august 2016 - 15:17 #16
når du tilslutter det eksterne drev, og så dobbeltklikker på genvejen - kommer der så et lille sort vindue op hvor der bliver skrevet linjer i med lys tekst?
Avatar billede hkprofil Forsker
23. august 2016 - 15:38 #17
Ja det gør der, og det forsvinder hurtigt igen?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. august 2016 - 08:38 #18
Gå ind igen i linjen. (Se #12) når du har hele feltet i destination markeret, så tryk en gang på pil til højre, og så på bakset to gange - det fjerner det sidste /d
Så klik ok.
Det gør, at alle filer altid kopieres (ikke kun ændrede). Det tager lidt længere tid, men du kan så se, at det sker noget hver gang.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. august 2016 - 08:39 #19
Bakset skal være bakslet / backspace
Avatar billede hkprofil Forsker
28. august 2016 - 16:18 #20
Jeg slettede /d.
Lavede en ændring i et dok.
Benyttede ikonet igen, men desværre var ændringen ikke med, ligesom ingen af de øvrige dokumenter  var opdateret?
Til gengæld kan jeg se, at nogle af dokumenterne er dubleret, men ikke på d.d.?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. august 2016 - 17:21 #21
tjek, at det eksterne drev hedder G: og der er en mappe, der hedder dokumenter i roden (altså d:\dokumenter)
Det virker som om den hos dig bare kopierer til sig selv...
Avatar billede hkprofil Forsker
29. august 2016 - 10:13 #22
Mit eksterne drev hedder G og derunder dokumenter, altså G:\dokumenter men hvor kommer d:\dokumenter ind?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. august 2016 - 11:03 #23
sorry - teksten (altså d:\dokumenter) var taget fra min pc, og jeg havde ikke fået rettet d til g.
Det burde virke - så jeg kan ikke komme det nærmere. Den lange vej er at tage backup af alt, installere windows helt forfra på en nyformateret maskine, osv...
Avatar billede hkprofil Forsker
29. august 2016 - 11:28 #24
UHA - nej det tror jeg ikke jeg vil kaste mig ud i. Ellers tak for hjælpen claes 57, du har været meget tålmodig  :-)