Avatar billede dagsberg Novice
02. august 2016 - 14:26 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Formattering i gmail

Jeg er pludselig kommet i en mærkelig situation:
Jeg vil skrive en mail i gmail og en del af teksten ligger i et Word-dokument; denne tekst vil jeg således kopiere over i gmailen.
Når jeg kopierer teksten over, ændres denne pludselig, og hvert linjeskift bliver pludselig til to linjeskift, ligesom der er tilføjet en ekstra afstand efter hvert linjeskift.
Det betyder, at teksten bliver "revet fra hinanden", hvor der er linjeskift.
Tidligere har det ikke været sådan - og en tekst copy-pastet fra Word kom til at se lige sådan ud i gmail-beskeden.
Altså må jeg være kommet til at røre ved en eller anden indstilling; jeg kan bare ikke finde ud af hvilken.
Kan nogen hjælpe, således at en kopieret tekst "ser rigtig ud"?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2016 - 14:43 #1
typisk, så er Ctrl+V sæt ind med formatering, og Ctrl+Shift+V sæt ind uden formatering.
Avatar billede dagsberg Novice
02. august 2016 - 19:26 #2
Ovennævnte ved jeg godt - og det er ikke løsningen.
Tidligere har min copy-paste fungeret godt nok.
Problemet er, at et linjeskift i teksten i Word fordobles ved indsættelse i gmailen, lige som man i Word kan tilføje ekstra afstand mellem afsnittene ved at anvende funktionen "Afstand mellem linjer og afsnit". I min originaltekst (i Word) er der ikke indsat ekstra afstand mellem afsnittene - men det er der, når samme tekst indsættes i Gmailen...
Det er altså på en aller anden måde formatteringen af teksten i Gmailen, det går galt med...
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2016 - 19:36 #3
Typografien mht afsnit i word giver ikke ekstra afstand? det er kun i gmail, at det er der? Tjek lige typografi/afsnit bare for at se, at det ikke er en kode i word, der kommer med over.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2016 - 19:55 #4
Hvis du ikke har ændret noget, så har Microsoft rettet i koden fra word til udklipsholder, eller fra udklipsholder til modtager, eller Google har rette i modtagelsen af koder fra udklipsholder. Hvad vil du gøre ved det? De retter det næppe tilbage fordi du synes det er dumt. Programmer og funktioner ændres løbende.
Jeg har normalt et tomt notesbog dok åbent, og fra et program til andre smider jeg det gerne deri undervejs, så jeg kun har den rene tekst uden nogen skjulte koder i.
Avatar billede dagsberg Novice
02. august 2016 - 19:59 #5
Nej, der er ikke noget galt med formateringen i Word - ingen koder, der kommer med over. Det er kun i gmail, det går galt.

Men en omvej, der kan bruges er følgende:
Teksten kopieres for Word og over i Notepad - herefter kopieres den igen og indsættes i gmail. Nu er der intet galt - ud over at links, der fandtes i den oprindelige tekst går tabt.

Men det er en ærgerlig ekstra arbejdsgang - der derudover kræver, at linksene aktiveres igen efter indsættelsen i gmail.
Avatar billede dagsberg Novice
02. august 2016 - 20:02 #6
Hej igen

Vi skrev lige ind over hinanden. Og som du kan se, er det netop den seneste vej, du foreskriver, som jeg også kan få til at fungere...

Tak for hjælpen.