Avatar billede FrederikL Praktikant
02. august 2016 - 16:34 Der er 15 kommentarer

Vejledning til valg af router

Jeg købte for et par måneder siden en Airport Express som jeg ville bruge som router og oprette mit eget netværk. Grunden til dette er at vi bor 5 sammen og mit værelse er længst væk fra vores router, derfor er signalet ringe på mit værelse. Til at starte med fungerede det godt med Airport, men nu har den udfald hver dag, hvilket jeg ikke har tid til at bøvle med. Jeg har prøvet MANGE forskellige ting for at ændre på dette problem, og har nu besluttet mig for at jeg vil købe en ganske almindelig router til mit værelse hvor jeg kan oprette mit eget wifi til mig selv. Er der nogen der kan anbefale noget? Jeg bruger wifi til arbejde, streamning af netflix og til min PS4, så jeg har ikke noget extraordinært behov. Det skal bare fungere.

På forhånd tak for hjælpen :-)
Avatar billede FrederikL Praktikant
02. august 2016 - 16:36 #1
Skal lige nævnes at jeg godt kunne tænke mig en router med mulighed for 5ghz :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. august 2016 - 17:27 #2
Hej, Frederik.

  Har du prøvet at placere din AirPort højt og frit? Det vil som regel hjælpe på signalet.

  Med det sagt, så har jeg altid haft gode erfaringer med Asus. Skal det være kræs, kan du vælge en RT-AC87U.

De bedste hilsner
Avatar billede FrederikL Praktikant
02. august 2016 - 19:02 #3
Hej CRKrogh,

Tak for dit svar. Ja, jeg har prøvet at placere min AirPort højt uden gevinst.

Det er muligt med den ovennævnte RT-AC87U at oprette mit eget wifi via vores fælles wifi i lejligheden?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. august 2016 - 19:22 #4
Der har vi brug for lidt mere info for at kunne svare fornuftigt - umiddelbart giver det nemlig ingen mening at opdele en internetforbindelse til en lejlighed på den måde.

Hvad der derimod ville give mening er, enten at opsætte en WiFi-extender på vej til dit værelse (evt. en mere inde på dit værelse), eller skifte jeres nuværende router ud med én med bedre dækning, f.eks. den Asus jeg omtalte.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. august 2016 - 00:34 #5
Man kan jo  ikke bare lige lave sit eget netværk, når udgangspunktet er et bestående netværk. Uanset løsning er man jo afhængig af det bestående netværk.
Problemet her er typisk hvorledes man bedst muligt for signalet ud til det fjerneste hjørne. Det gøres jo så typisk med et acces point, men igen er det afhængigt af det oprindelige netværk. Hvordan er muligheden for at få signalet fra det oprindelige netværk ud til accespunktet. Kan man få kablet det eller skal alt foregå trådløst?
Jeg har selv rodet med forskellige løsninger i mit hus, da der også var problemer med at få signalet ud til den bageste ende. Jeg har prøvet med forskellige extendere og med accespoint og intet af det virkede særlig godt - var stabilt.
Så købte jeg
devolo dlan 1200+ wifi ac starter kit powerline
Det kostede ca. 1000 kr. og nu har jeg godt signal i bageste ende af huset.
Bemærk at man skal købe det som et sæt med de 2 forskellige enheder. Det er billigst at købe det som samlet sæt. Der er meget store prisforskelle på sættet alt efter, hvor man køber det.
Det kræver, at der er en ledig lan port i den oprindelige router på netværket. Der kabler man så en forbindelse til den ene devolo enhed, som man sætter i en stikkontakt tæt på oprindelig router.
Den anden enhed sætter så i en stikkontakt i dit værelse. Efter kort tid finder de 2 enheder hinanden via el nettet, og den begynder så at udsende signalet trådløst i dit værelse. Jeg har et virkelig godt signal i mit hus.
Avatar billede stjans Guru
03. august 2016 - 07:48 #6
Jeg vill starte med at få byttet din Airpoprt. Jeg bruger selv Extreme og Express til mit netværk og har gjort det i årevis. De kører klippe stabilt, så jeg tror at det er din enhed, der fejler.

Ingen grund til at købe nyt, hvis du kan få dit eksisterende byttet til noget, der virker....
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 08:11 #7
#6 kunne være en start, hvis du har noget garanti på den?

#5 ville jeg være lidt varsom med, da de (så vidt vides) kun fungerer indenfor samme sikringsgruppe i huset/lejligheden.

En kablet forbindelse fra router til access-point eller range-extender vil være nummer et, men trådløs forbindelse til en god range-extender (dual band) er både stabil og hurtig.
Avatar billede FrederikL Praktikant
03. august 2016 - 09:23 #8
Jeg har et netværkskabel kørende ind på værelset, det er sådan jeg har oprettet mit eget netværk på AirPort (via kabel).

Så jeg tænker at det ville være muligt at plugge et netværkskabel til en ny router og der igennem oprette nyt netværk?

#6 Jeg har skam forsøgt mig, men Elgiganten kan ikke se noget problem med den. Typisk starter den også fint op, problemet opstår efter lidt tid.

Mange tak for jeres gode svar indtil videre
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 09:51 #9
Ok, hvis du allerede har et kabel ind, kan du jo forsøge dig med en TP Link RE210 AC750 - relativt billig, enkel at sætte op og klippestabil.
Avatar billede FrederikL Praktikant
03. august 2016 - 10:30 #10
Kunne egentlig helst tænke mig en løsning hvor at jeg opsætter mit eget wifi, så er det vel en router jeg skal have fat i?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 10:46 #11
Du er nød til at være lidt mere specifik omkring årsagen til det. Hvis det kun er for at "have dit access point for dig selv", så kan du gøre det blot med en extender og angive en netværksnøgle, du så bare ikke deler ud. På den måde er din PC reelt på et VLAN de øvrige beboere ikke kan tilgå.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. august 2016 - 22:42 #12
CRkrogh - Devoloen kræver ikke, at de sidder på samme sikringsgruppe. Bare at det er i samme hus. Rent faktisk sidder de 2 enheder også på hver sin sikringsgruppe.
De første udgaver af den form for extender skulle ganske rigtigt bruge samme sikringsgruppe, men jeg har set flere af de nyere udgaver, som ikke har det krav.
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
15. august 2016 - 10:24 #13
Hej FrederikL,
Som jeg læser dit spørgsmål og de kommentarer, der løbende er blevet tilknyttet, vil jeg anbefale dig at købe et accesspoint og derpå etablere dit/dine egne trådløsenet -SSIDér. Jeg vil anbefale dig at købe et punkt, der arbejder med både 2,4 og 5 Ghz - og gerne der der automatisk flytter din enheder mellem de 2 bånd. Det punkt du køber tilslutter du via netkablet til den eksisterende router...
I samme omgang vil jeg fraråde dig at benytte extender da det ofte medfører tab af hastighed og signalkvalitet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. august 2016 - 10:39 #14
#13 Det kan nu være marginalt, hvad du taber af hastighed, hvis din extender kobler op mod routeren på både 2.4GHz og 5Ghz...
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
15. august 2016 - 10:48 #15
#14
Forvent et tab på 20-40%