Avatar billede viciodk Praktikant
03. august 2016 - 16:59 Der er 1 kommentar

HDMI til DVI (18+1 eller 24+1 pins) kabel

Har tilsluttet min laptop til min ældre LCD skærm via et VGA-kabel og synes ikke billedet er så skarpt / der er lidt flimmer.

Vil jeg kunne se en nævneværdig forskel ved at købe et HDMI-til-DVI kabel?

Skærmen har en DVI-D 24+1 pin input port. Så jeg tænker, at kablet skal have et 24+1 stik i den ene ende.
-- men den netbutik jeg har emailet (øverst på www.edbpriser.dk/vga-og-dvi-kabler/nordic-quality-id-150090.aspx) svarede, at "HDMI understøtter kun 18+1 forbindelsen, så det er ikke nødvendigt med de resterende ben", så jeg altså kan nøjes med et DVI 18+1 kabel (som er billigere) (Hvorfor i alverden sælges der så HDMI til DVI 24+1 kabler??)
-- men ifølge https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface bruges de ekstra ben til dual link og dermed lidt højere opløsninger
-- Så hvad er rigtigt?

Skærmen er en Samsung 226BW som kører 1680x1050@60Hz (som muligvis understøtter 75Hz ifølge diverse forums).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 17:18 #1
Køb bare det helt almindelige HDMI-DVI. Du vil sandsynligvis se en forskel, men det vil under alle omstændigheder afhænge af en konkret test.