Avatar billede hannid Praktikant
06. august 2016 - 09:23 Der er 18 kommentarer

mærkeligt tastatur

mit tastatur opføre sig mærkeligt..
når jeg trykker "h" slukke og tænder den for lyden

når jeg trykker "g" kommer der nogle gange også andre bogstaver med,
oG hopper selv linjer ned når jeG trykker "G"

og når jeg køre op og ned med piletasterne. så springer den alle linjer i beskeden her over, og markere søgefeltet??
piletasten til højre skriver "G" på samme måde som beskrevet ved "G" tasten...

nogle idéer om hvad der sker??
på forhånd tak
06. august 2016 - 11:59 #1
HEJ,

1: Check din tastatur-driver.

2: Check at der ikke er kommet noget i tastaturet, som giver falske forbindelser (eksempelvis Cola eller smaåskruer ).

3: Hvis det er en laptop, check at dit tastatur-kable sidder 100,0000 pct. inde i stikket.

4:  Er der nogen taster som viser RIGTIGT  (a'la  : a-tast tryk giver a) ?

Kristian
Avatar billede hannid Praktikant
06. august 2016 - 12:21 #2
1) hvor tjekker jeg tastatur-driveren?

2) fik lidt sodavand i i går aftes, men var intet der, og ramte kun escape knappen.

3) stationær

4) næsten alle virker som de skal, er mest lige de knapper jeg beskrev i spørgsmålet.

var også noget med at når jeg trykkede "2" så skrev den "23" altså tallet efter, hele vejen op.
men det fik jeg væk igen, på en eller anden måde.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. august 2016 - 13:33 #3
Når det nu er en stationær PC, så test lige med et andet tastatur.

Selvom det kun er en lille smule, der kan være rendt ned i tastaturet, kan det gøre stor skade - især sådan en omgang sukkervand!
06. august 2016 - 15:46 #4
HEJ,

Netop som CRKrogh foreslår , prøv et andet tastatur og se om fejlene består.

Engang i forrige århundrede (det er sandt) måtte jeg redde et tastatur som en bruger havde hældt kaffe (MED SUKKER) i. (Retfærdigvis skal siges at det var dengang da tastaturer kostede hvad du kan få en hel PC for i dag,  så jeg måtte bruge 3 timer på at rense det med med sprit .)  Det opførte sig netop som du beskriver med fejlkode på visse taster.

Prøv et nyt tastatur og se om du kan "spille"  rigtigt igen.

(At mit tastatur også laver fejl har mere med brugeren FORAN at gøre end hardware-fejl ! (også kendt som fejl 40  (brugeren sidder 40 cm foran tastaturet !) HEHE )...

KR
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2016 - 08:20 #5
God humor KR :-D
Det sker også her :-)
Avatar billede hannid Praktikant
07. august 2016 - 09:43 #6
virker faktisk fint med et andet tastatur.
så kan godt være det har taget meget skade

synes bare det er lidt underligt at den eneste tast der faktisk fik det direkte virker uden problemer

men tak for hjælpen :D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. august 2016 - 10:23 #7
Du skal huske på, at en stor del af elektronikken i tastaturet er fordelt over et forholdsvist stort område under tasterne, så der skal ind imellem ikke meget til før der sker ting og sager.

Du kan evt. forsøge at skille det ad og rense grundigt med demineraliseret vand / isopropyl-akohol og ladet det tørre på en varm radiator et par dage.
Avatar billede hannid Praktikant
07. august 2016 - 10:28 #8
okay, kunne være jeg skulle det :) mange tak :)

er så kommet et andet problem, som jeg håber i kan svare på nu :P

lyden på comuteren er stoppet med at virke :/ både med headsæt og højtalere??
håber i kan hjælpe her også
Avatar billede hannid Praktikant
07. august 2016 - 10:29 #9
højtaler virker nu :P men headsættet kan jeg ikke få til at spillet musik (sættes til med USB) og har ikke fået væske på noget tidspunkt..
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. august 2016 - 10:40 #10
Hvis det dukker op i Enhedshåndtering uden udråbstegn eller andet, og du ellers kan skrue op og ned for volumen i Windows (på den rigtige enhed!), er der kun hardware tilbage, men check de to ting først.
Avatar billede hannid Praktikant
07. august 2016 - 10:58 #11
når jeg sætter højtalerene i, kommer der noget op, hvor jeg bare lige skal trykke ok, og angive dem som standard, så køre det.

men med headsættet kommer der intet (har der aldrig gjort)
men der har jeg kunne gå ind under "afspilningsenheder" og finder dem, og så bare trykke "angiv som standard", men den vil ikke lade mig gøre det nu..
Avatar billede hannid Praktikant
07. august 2016 - 10:59 #12
og kan godt mute og skrue på volumen med headsættet
07. august 2016 - 18:27 #13
HEJ,

Ved ikke om CRKrogh indlæg har hjulpet dig.

1: Prøv dint headset påe en anden PC- Virker de der, er det din PC som har problemet.  (Prøver at lokalisere fejlen(e) ).

2: Får du en meddelelse om at du har monteret et headset ned i hø. hjørne når du plugger dem i en USB port ?

NEJ - Prøv en anden USB-port

Stadig nej :  (Det er ret usandsynligt at begge USB porte er "kaput'te", så det er et software-problem.

---

DAMN, konen kommer vi skal ud og køre nu --  Kommer tilæbage senere ( i morgen eller sent i aften )....

KR
Avatar billede hannid Praktikant
07. august 2016 - 18:33 #14
den virker helt fint på min lillebrors PC.

alle USB porte virker, jeg har haft mit andet tastatur i dem, og den virker som den skal lige meget hvordan den er koblet til.

lige så i det jeg sætter den i, kommer der en lille lyd ud af dem, og kan også tænde og slukke det lys der er på headsættet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. august 2016 - 18:36 #15
Hvis du kan se dit headset i Enhedshåndtering, kan du prøve at slette driverne til det. På den måde tvinger du din PC til at installere dem på ny når du sætter det i en USB-port. Det kan ind imellem hjælpe, hvis der f.eks. er problemer med ressource-tildelingen.
Avatar billede hannid Praktikant
07. august 2016 - 18:46 #16
nu virker det på en eller anden måde. åbenbart kun 1 af mine USB porte der kan give lyd til mit headsæt nu...

men tusind tak for hjælpen med det hele :D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. august 2016 - 20:34 #17
No prb. Husk at markere brugbare svar i din tråd.
08. august 2016 - 12:08 #18
Hej,

bare godt at du fik det til at virke. Så nu kan du "spille" videre på dit tastatur og nyde Beethovens 9'ende (eller en andet musikstykke) i  dit headset  (også kendt som "hørebøffer") mens du taster.... .

Held og lykke i din videre færd.

Kristian