Avatar billede Brug for hjælp Praktikant
07. august 2016 - 17:37 Der er 3 kommentarer

Tilpas grafik i JPG format

Hej

Jeg har en grafisk fil i JPG format.
Filen skal benyttes som Sidefod i flere Word dokumenter.

Her opstår mit problem.

Den oprindelse JPG fil findes i et bestemt format (F.eks. 12 cm X 4 cm)
I Word dokumenter skal grafikken skaleres ned (F.eks. 6 cm X 2 cm)

Når jeg laver ned skalleringen i f.eks. MS Picture Manager og efterfølgende indsætter den nedskallerede grafik i et Word dokument, har grafikken mistet en del af sin skarphed.

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg fortager nedskaleringen direkte i Word, mister grafikken ikke nogen skaphed. Her er problemet blot, at jeg fra Word ikke kan finde ud af at gemme grafikken i det nye format (f.eks. 6 cm X 2 Cm)

Er der nogen som kan hjælpe mig enten med:

- Hvordan gemmer jeg JPG fil direkte fra Word (Incl. nedskaleringen) eller
- Anden måde at fortage nedskalering på, uden det går ud over grafikkens skarphed.

På forhånd tak
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
07. august 2016 - 18:55 #1
Du kan f.eks. hente programmet XnView, det er gratis og på dansk !
Her kan du ændre størrelse på dit jpg .....og meget meget andet.
Gå ind i menuen: Billede / Ny størrelse
Avatar billede Slater Ekspert
07. august 2016 - 19:04 #2
Det kan dog ikke lade sig gøre ikke at miste noget kvalitet. Billedet er allerede gemt i et lossy komprimeret format. At åbne det og gemme det lossy igen vil altid resultere i mere tab af kvalitet. Men jo højere kvalitet du gemmer billedet i, jo mindre tydeligt bliver dette tab.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. august 2016 - 19:26 #3
Umiddelbart lyder det mærkeligt, at du ikke kan gemme billedet indlejret i dit Word-dokument. Normalt vil man ved kommandoen "Indsæt billede" lagre billedet i selve dokumentet.
Når du gemmer et billede i et tabsgivende format (JPG, JP2, PNG, WebP), kan du i mange programmer - inden du gemmer - vælge kvalitetsindstillinger. I f.eks. gratisprogrammet IrfanView er standardindstillingen vist 75 for JPG, men du kan skrue den op til 90 eller 100. Filen fylder da mere, men kvaliteten forbliver ganske god.

Det optimale ville være at arbejde med vektorgrafik (SVG, EPS) i stedet for rasterformater. Disse kan op- eller nedskaleres, uden at det medfører pixelering eller uskarpe kanter. Det er imidlertid kun simpel grafik, som egner sig til vektorformater, ikke fotolignende billeder. Desuden kan man ikke uden videre forvandle rastergrafik til vektorgrafik med almindelige gratis programmer uden en vis viden (som jeg desværre ikke har).