Avatar billede Mikael Ekspert
08. august 2016 - 10:28 Der er 59 kommentarer og
1 løsning

Mislykkedes kloning af HD ( IBM T43 )

Hejsa. Jeg TROEDE, at jeg havde fundet en genvej.. Men nej ;)

Forhistorie:
Jeg har købt en stak gamle identiske IBM T43 (2868) bærbare computere fra et konkurs gået firma. (Ikke stjålet)
Alle er bestykket helt ens. Alle hardiske er naturligvis blevet formateret.
Alle har egen XP 32 bit pro licensnøgle i bunden.

Min tanke var, at nyinstallere een computer med XP 32 bit sp3. Og installere alle update, indtil der ikke var flere at hente. Samt alle de nødvendige drivere. Der er så gjort, og alt fungere perfekt.. Men det tager jo timer.
Dèn nyinstalleret harddisk kan jeg uden problemer, frit smide i alle de andre indkøbte IBM T43 computere. De starter ALLE fint op, og alt fungere.

Tanken var så, at klone dèn ene velfungerende nyinstallere harddisk, til de andre tomme harddiske. (Alle har 40 GB)
Den fungerende harddiske er "reduceret" således, at den opfattes som mindre end den HD der skal læses ind på. Det plejer at fungere ok.

Begge harddiske (ATA/IDE) sættes i hver sin dock, og forbindes via USB til en anden computer.
Jeg har en docking der automatisk kan klone fra IDE til SATA. Men ikke fra IDE til IDE. Derfor løsningen med et gratis klone program, (EaseUS Todo Backup Free 9.2) der PLEJER at fungere ok.

Jeg har forsøgt, at klone (hurtigt/direkte) samt "sector by sector clone" mange gange.
Slut resultatet er det samme hver gang. Tilsyneladende er der på kopien det der skal være ? Men computeren nægter at "godtage" den klonet harddisk. Enten kommer der blot en "streg" når den startes op. Eller lidt fejlmeldinger om, at hardware ikke er "up to date" m.m.

Bemærk, at den/de klonet harddiske IKKE er defekte. Den/de kan sagtens installeres med XP, bare der nyinstalleres fra XP skiven ??

Jeg falder så over, (efter en weekend med nye grå hår) at der på nettet omtales "omvendt klon" når det drejer sig om en IBM computer ??
Er det mit "problem" ??? Og er der en smart løsning ???

Mvh Mikael ;)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2016 - 11:37 #1
Ellers kan du lave en disk til disk kopi med MiniTool. (gratis)
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Mikael Ekspert
08. august 2016 - 11:51 #2
Valby 1. Takker.. Prøver inden, at de grå hår bliver til lange n..... ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
08. august 2016 - 13:39 #3
TROR, at jeg har forstået programmet " Mini Tool"  korrekt. ???

Klonen/kopi´en ser NÆSTEN korrekt ud.. Men stadig samme problem.. HD kan ikke læses ???? Originalen KAN lindlæses uden problemer.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2016 - 14:37 #4
Jeg forstår faktisk ikke hvad der sker. Du kloner en XP fra en Ide disk til en anden Ide disk af samme størrelse - Jeg tror ikke du skal manipulere den mindre. Det skulle faktisk kunne lade sig gøre problemfrit.
Men hvad mener du med NÆSTEN korrekt?
Det er da besynderligt, at den Ny installerede HDD fungerer i de andre computere, men at en klon ikke gør det., for så skulle der jo ikke være driverfejl.
Du har formateret, men derfor kan der godt ligge noget på HDD, som blokerer.
Men det kan man kun finde ud af, ved at overskrive HDD 1 gang.
Nu er 40GB jo ikke mere end det kan overkommes, men du har jo flere.
Der også mulighed med et andet gratis program. Jeg kender det kun som pro.
Hvor de påstår at kunne klone til en helt anden disk eller hardware.
https://www.paragon-software.com/home/br-free/
Avatar billede Mikael Ekspert
08. august 2016 - 14:59 #5
Valby 1.. Tja. din første løsning fungerede så heller ikke.. Hmm.

Når jeg sammenligner den ok HD med kopien, så ER der forskel.
Det program du henviste til, lavede ganske vist både en partition  "Reserveret til systemet" og en partition "til resten".. (hvad "EaseUS Todo Backup Free 9.2" så ikke gjorde ???
Men de ( Originalen og kopien ) indeholder absolut ikke det samme ??? Tjekket med "stifinder" Hverken i den ene eller anden partition ???

Jeg uploader lidt billeder af indholdet af begge harddiske senere. ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2016 - 21:32 #6
Hvis du tager den disk der er opdateret og virker i den 1 pc du har lavet den på, og putter den direkte over i pc  nr 2 booter den så op som den skal?
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 08:38 #7
220661#  Ja, den booter fint på dem alle.

Der er 10 - 12 ens "maskiner". På 3 harddiske har jeg lavet en installering fra bunden af. Nogen fuldt opdateret og aktivet XP. Andre bare det mest nødvendige.

Og alle 3 harddiske virker i de 10 - 12 computere. Alle booter fint, og alt efter hvilken af de 3 harddiske der smides i, så fungere pågældende computer helt normalt. Altså virker HD og computere på kryds og tværs.

Men ingen af de 3 harddiske kan klones til en klon der virker. Heller ej vil en klon virke i nøjagtigt den computer indholdet kom fra.
Selve kloningen ender altid ud i "succes"

Jeg har tidligere klonet andre HD helt uden problemer overhovedet. Godt nok var de SATA til SATA. Også IDE til SATA. Men ikke tidligere IDE til IDE.

Nu forsøger jeg een gang mere her i formiddag, og vil sammenligne indholdet af "Master" og klon. For "noget" er altså galt ???
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 09:06 #8
Nu var ideen med at klone en opdateret HD til en tilsvarende tom HD, ikke dér jeg forventede problemer..

Faktisk så forventede jeg på forhånd slet ikke, at de "Master" HD direkte kunne anvendes i alle computere uden problemer. Men hvad det angår, så virker det fint.
Den del anså jeg som et eksperiment, som tydeligvis kan lade sig gøre. (I dette tilfælde). Muligvis fordi de computere er helt ens, hvad hardware angår ??

Altså MÅ problemet ligge i selve kloningen fra HD til HD ???
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 09:16 #9
Bare for en ordens skyld ;) Alle computere hedder IBM T43 model 2668.
IKKE som nævnt i starten 2868.

Jeg har 2 stk model 1871. Og de tillader naturligvis IKKE en indlæst HD fra 2668. Men det havde jeg så heller ikke forventet.

Men de 2 stk model 1871 tillader også frit bytte af HD mellem hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 09:31 #10
Paragon Hard disk manager skriver:
Ny hardware? Hvorfor ikke bare flytte alle dine ting over på den nye maskine?

Hard Disk Manager hjælper dig med at overføre hele dit Windows-system, separate partitioner eller data til din nye hardware. Den smarte og intuitive guide, Migrate OS to SSD, foretager hurtig og sikker overførsel af Windows til nye lagerenheder (HDD eller SSD). Du kan flytte data til SSD med eksklusion af redundante data, så det er nemmere at nedgradere til et drev med mindre kapacitet.

Den kan tages ned på prøve, men jeg ved ikke hvor meget man kan få lov til.
i prøver versionen.
https://www.paragon-software.com/da/home/hdm-personal/scenarios.html
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 10:00 #11
Valby1# Takker og prøver ;)

Men lige nu, så går min mistanke på OM den HD der skal klones til, er "slettet" perfekt. Uden lige at have gennemskuet den "tomme" HD, så ser det pt. ud som om at der går koks i kloningen. Og at "noget" gammelt forbliver på den klonet hardisk ??

Er der en idé til noget der effektivt sletter den "tomme" HD ???
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 10:30 #12
Ja som jeg skrev i #4 kan du prøve at overskrive en af diskene bare 1 gang. Det kan du gøre med MiniTool.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 10:50 #13
Nu er jeg nok lidt hurtig ude ;) Men jeg TROR at jeg har fundet fejlen (fejl 40=mig)

Som nævnt så har jeg installeret XP på 3 computere direkte fra win skiven.

Den ene HD havde jeg fysisk ude inden xp blev installeret. Den formaterede jeg via diskhåndtering. Altså blev den HD helt "ren" inden XP blev installeret på den ene computer.
Den HD har KUN een parartion når jeg tjekker den.

De 2 andre HD blev ikke formateret inden der blev indlæst ny XP. Xp skiven fik blot  lov at slette eksisterende parartion. Og det fungerede helt ok derefter.

MEN, MEN ;) Når jeg så efterfølgende via diskhåndtering tjekker de 2 HD, så er der også en lille parartion på 100 mb. "Reserveret systemet" PÅ FRANSK.
At den parartion er på fransk, vidner om computerens kendte fortid i det dansk/franske firma de kommer fra.

Tilsyneladende så lavede den gamle ""Reserveret systemet" PÅ FRANSK" hele balladen når der klones fra den HD. For de klonet filer er blevet kastet rundt, og ikke endt hvor de skulle..

Nu har jeg stadig een velfungerende HD med XP indlæst. På den eksistere den system parartion ikke. Så pt. så prøver jeg at klone fra den HD til en fuldt formateret HD, der med sikkerhed ikke indeholder den gamle franske parartion.

Om det så virker, vender jeg tilbage med senere.. ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 11:21 #14
Ok, den partition undrede mig faktisk så meget, at jeg, i går, prøvede at installere en
XP sp3 på en tom disk, for at se hvordan det så ud. Men XP er jo 32 bit, så den kunne ikke installeres på min 64 bit computer.
Formatering betyder nu ikke at disken er tom, men at der kan installeres på den.
Der ligger stadig data på disken, og hvis det er Linux data, har jeg oplevet, at disken skulle overskrives før windows kunne installeres.
Men jeg skrev jo også, at der kunne ligge en forhindring på disken.
Men nu går det forhåbentlig bedre:-)
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 13:07 #15
Den "fidus" virker stadig ikke.. Der MÅ være "noget" der går galt i klones boote ???

Først prøves "Mini tool" til en frisk slettet HD. Alt går i stå undervejs.

Der forsøges så med klone via "EaseUS Todo Backup Free 9.2"
Den klone virker så heller ikke ?? Bare en "streg" når computeren startes.
(samme computer, som "Master" HD er installeret på)

Så prøves "Mini tool" igen.. Alt stopper ved "punkt 4" på billedet.
(HAR ladet Mini Tool køre i 2 timer. Der sker ikke en s... mere efter punkt 4.

Se billedet på: http://imgur.com/a/ylzX5
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 14:02 #16
Disk 3 har jo en partition, den skal være unallocated, så den kan der ikke klones til.

Du skriver:" Først prøves "Mini tool" til en frisk slettet HD." Hvad mener du med frisk slettet, Formateret eller overskrevet?
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 14:54 #17
Valgbu1# Hmm. Tja, formateret.. Nu er det ikke det IT der har haft min største interesse.

SÅ ??? Hvad er forskellen på overskrevet og formateret ?? Og hvordan er det lige at jeg "overskriver ??? ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 14:55 #18
Hov.. Ovennævnet var til Valby1 ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 15:21 #19
Muligvis ER jeg "tumpe" ???

Men jeg fatter stadig ikke problemet vedr. at klone fra IDE til IDE ?

Er det IBM der er specielt ???

Uanset hvad klone progam der anvendes, så fungere det klart fra en SATA til en SATA ?? Og den klonet HD kan direkte smides i computeren.

Og uanset om den SATA var slettet/overskrevet eller ej. Det fix´ede klone programmet bare til UG ????

Får snart spat ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 15:52 #20
Ved formatering ligger alle date stadig på disken, og gamle data kan, i nogle tilfælde, lave koks i en installation.  Det er derfor at recovery programmer somme tider kan genskabe data fra en formateret disk.
Overskrivning (wipe) betyder, at disken overskrives med f.eks. nuller, og så er det ikke længere data (informationer) som ligger på disken.
I MiniTool venstreklik med musen, forneden vælg "Wipe partition" og den øverste Quick.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 15:58 #21
Man er heldigvis ikke en tumpe fordi man ikke har styr på alt IT, ellers var vi mange:-)
Jeg kan heller ikke se problemet i at klone fra Ide til Ide.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 16:25 #22
valby1# Nej hmm. Det burde være lige til ???

Men kan ikke finde mere på Google om "omvendt klon" end en enkelt gammel notits.

Noget om det vedr. IBM og kloner der måske ??? Det er tydeligt, at en klon ikke registerer "Booot" korrekt.. Ellers kan jeg slet ikke se logikken ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 16:39 #23
Er den XP en speciel fra IBM? Er der samme nøgle til alle computerne?
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 16:50 #24
De xp der ER lagt på de 3 HD er med samme aktiverings nøgle fra en æld gammel XP 1. home.  Der  er opdateret til sp 3 + alle opdateringere. Og aktiveret med "succes".

Det er muligvis ikke den rigtige vej.. Da de computerere er født med XP pro. Og HAR egen licens i bunden..

Den aktivering lykkedes hver gang med den gamle kode.. Tror at Microsoft er ret ligeglade med XP nu ??

Bliver problemet ved, så har jeg lige fået en XP pro skive. Og kan installerer XP pro og aktivere med den originale nøgle der er i bunden af hver computer.

MEN.. Var det problemet, så forstår jeg ikke at een installeret HD, KAN anvendes på samtlige 10 - 12 computere ???
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 16:50 #25
Ps. en klon er en nøjagtig kopi, der findes ikke noget som en  "omvendt klon"
Det du fik, er en fejlkopiering, og altså ikke en klon.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 16:55 #26
valby1#.. Sikkert.. Hvorfor så en kopi og ikke en klon jeg bad om ??? ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 17:02 #27
Jeg tror ikke, at Microsoft er ligeglad med XP, for der er en del brugere, nok mest i østen, som stadig bruger den.
Men du har ret i, at nøglen ikke er så vigtig. Min XP er en kopi og nøglen ligeledes.
Men i hine tider checkkede Microsoft ikke om nøglen var ægte, den skulle bare passe til udgaven.
Jeg begriber heller ikke dit problem, med mindre der er noget særlig ved den XP fra IBM.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 17:04 #28
Nu har jeg også en bærbar med vista 32 bit. Med 2.5 " SATA harddisk. Og en tom SATA tilsvarende. Så prøver at klone den tomme med både EaseUS Todo Backup Free 9.2 og Mini tool.

Virker dét, så er jeg stadig lost ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2016 - 17:06 #29
Der skal kun være en partition på når du er færdig ikke?

Jeg har brugt programmet Aomei Backupper til flere ting. Jeg har sågar overført et systembackup der kom fra en sata disk til en ide disk.

Måden jeg gør det på er at jeg opretter en backup af systemet og lægger det på en ekstern disk. Herefter vælger jeg at lave en restore, og i programmet kan man så vælge en anden destination og smide backuppen på. Når disken så flyttes ind på den hardware den skal køre i har jeg ikke haft problemer med at få den til at boote på en ide disk.
Når programmet er installeret og man trykker på restore vil det se sådan ud:
http://cache.filehippo.com/img/ex/3466__aomei_backupper_standard_2_30_10_14.png
Inde i den guide vælger man hvor man vil lægge den backup. Jeg valgte her en midlertidig harddisk. Jeg valgte at programmet skulle tjekke om image filen var integreret og virkede korrekt ved afslutning. Herefter monteres den disk der skal have overført imaget. Programmet startes igen, og man vælger restore og følger guiden. I forløbet vil der nederst til venstre blive en mulighed for at overføre image til anden destination (restore to another destination). Denne boks tjekkes af, og herefter skal du kunne se den disk du har koblet på og vælger denne. image bliver herefter overført på den nye disk du kobler på, og her mener jeg også men kan få den til at tjekke om det er intergreret til systemet.
Når den er færdig putter du herefter den over i en pc der er magen til den som den kommer fra. Du burde på samme måde kunne gøre det med flere diske.
Og ja licensen skal jo følge computeren, så du skal muligvis taste koden ind for hver pc som valby1 er inde på. Du burde kunne ændre den ved at højreklikke på denne computer, og vælge egenskaber. Her inde kan nøglen skiftes
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2016 - 17:07 #30
Jeg kan kun formode, at der er noget på de Diske, som forhindre det.
Jeg har jo selv brugt MiniTool til at klone. Både fra Sata til Sata og Sata til SSD, og det gik perfekt. Desuden har jeg anbefalet programmet til flere, som også lykkedes.
Dit problem er enestående.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 17:10 #31
Ja derfor er jeg taknemlig for ALLE tip.. Der virker/ikke virker..

Man bliver sgu ` stædig ind i mellem ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 17:17 #32
Nyt spørgsmål ;) Men i samme forbindelse.

Jeg har fået fat i en gammel IBM XP PRO skive.. Den er kun sp 1 PRO (som computerne er leveret med)

Er det samme update til sp 2 og 3 som bruges til XP home ??? Som jeg HAR liggende (altså de 2 update sp 2 og 3) ??? Eller skal jeg finde sp 2 og 3 specielt til en PRO ???
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2016 - 17:17 #33
Jeg er enig i med hensyn til Minitool. Har selv brugt programmet til flere ting, så hvad problemet er kan jeg heller ikke begribe. Men du kunne jo prøve aomei backupper som jeg henviste til:
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Du skal blot bruge den gratis version
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 17:30 #34
220661# Takker taknemligt ;) Prøver senere.

Og jow.. Når en harddisk ER slettet fysisk inden der installeres ny win XP fra cd´en, så kommer der KUN een parartion. Modsat af hvad der åbenbart er tilfældet på den oprindelige harddisk ?? Den oprindelige harddisk er IKKE helt tom. Den indeholder stadig 2 parartioner. Det er tilsyneladende kun WIN der er slettet inden jeg modtog dem.. Og fint nok. Helt efter bogen ;)

Hvad jeg så ikke helt fatter er.. HVORFOR får jeg ved en ny installation af xp på en slettet HD KUN een parartion. Altså IKKE den oprindelige der er på små 100 mb, "reserveret til systemet"
Ligger den bare "skjult" i parartion C efter en ny installation ???
Avatar billede Mikael Ekspert
09. august 2016 - 17:58 #35
Nu har jeg "pillet" en HD ud af en af computerene. Som IKKE har været ændret siden modtagelsen.
http://i.imgur.com/kYpWW0I.png

Her er den ny installeret HD der virker i alle computere. Men som ikke lader sig kopier??
http://i.imgur.com/WlEtnQM.png

Den nye har IKKE nogen "system parartion" Men virker perfekt ???
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2016 - 11:02 #36
Jeg er ikke kommet længere end til #30, så er der ikke noget der, må jeg desværre give op.
Avatar billede Mikael Ekspert
10. august 2016 - 14:23 #37
valby#.. Ja men fint nok.. Afprøver andre af de forslag i har lagt  i tråden

Og forresten TAK ;)
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2016 - 14:28 #38
Ok du har jo stadig forslaget fra 220661 som mulighed:-)
Avatar billede Mikael Ekspert
10. august 2016 - 14:52 #39
Ja korrekt.. Bliver nok også løsningen ;)

Men det bliver mere og mere mærkværdigt ??

Når jeg modtager de computere så fungere HD klart ikke.
Som jeg viste igår, så ligger der ved modtagelsen, den franske "reserveret" parartion på godt 100 mb. Og en parartion med lidt mapper. Se:
http://i.imgur.com/kYpWW0I.png

Idag sletter jeg den HD. Anvender "Minitool" til at overskriver hele harddisken "med nuller".
Smider harddisken i en af de bærbare. Smider en XP skive i drevet. Vælger at NYinstallere Xp.

Fan´me om den ikke spørger HVOR jeg vil installere. Valget står mellem drev C (Den der lige er slettet og overskrevet, og på de 100 mb.)
Eller i den tomme resterende HD.

Så hvordan h..... dukker den parartion alligevel op. Og på fransk som drev C og "reserveret systemet 100 mb"??? Når jeg lige med Minitool HAR slettet hele harddisken og endda overskrevet HELE den HD. Hvilket Minitool også klart viste  ???
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2016 - 15:27 #40
Der MÅ være noget specielt med de HDD eller bios. "Reserveret til systemet" blev første gang brugt i windows 7, og er ikke noget windows ligger ind.
Hvis du orker kan du med MiniTool lave en boot-CD. Så kan du boote op og se hvad der ligger og hvad du kan fjerne.
I MiniTool, du husker vel at trykke på "Apply" oppe i venstre hjørne?
Avatar billede Mikael Ekspert
10. august 2016 - 15:34 #41
Ja trykkede på alt nødvendigt ;)

Men du kender Mini tool bedre end jeg.. Nå processen er igang, så vises det i nederste venstre side.. Men ikke rigtigt hvor langt processen er.

Det kunne så vises anderledes. Mere præcist. Og det fik jeg frem første gang jeg brugte programmet.. Kan bare ikke finde den mulighed igen ???
Avatar billede Mikael Ekspert
10. august 2016 - 15:43 #42
Hmm ja.. Måske ER det en win 7 der sidst lå/delvist ligger på de computere ?? Gik bare ud fra, at det var den oprindelige Xp pro 32 bit, som de er mærket med i bunden ;)
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2016 - 15:48 #43
Avatar billede Mikael Ekspert
11. august 2016 - 08:52 #44
valby1#

Takker ;) Og ja nu ser jeg helt klart en ny "fejl 40", fra min side.
MÅSKE bør jeg sætte mig lidt bedre ind i Mini Tool ?

Jeg har alligevel ikke haft trykket "Apply". Undtagen ved første forsøg. Hmm ;)

Så spørgsmålet er, om de HD´er overhovedet ER blevet overskrevet ??
Og om kopien reelt blev færdig.

Det er jeg så igang med nu..
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2016 - 09:06 #45
Ok:-)
Avatar billede Mikael Ekspert
11. august 2016 - 17:35 #46
Hold da kæft ;) Nu lykkedes det VIST nok ??? TAK for hjælpen..

Men de IBM T43 ER sgu´ specielle ;)

Løsning:
Med "Mini Tool" så skal den HD der skal klones til først slettes. Så SKAL den overskrives med "nuller"

Derefter SKAL den formateres som NTFS på en enkelt parartion.

Så tilsluttes den NYE formateret HD via en dock. På en af de IBM T43 computere, hvor der i forvejen ligger en OK installeret XP.

Derefter vælges i Mini Tool " Migrate OS to SSD/HD wizard"

Og efter diverse spørgsmål fra Mini Tool OG en tvungen genstart af IBM computeren, så kommer samme OS ( min XP ) ind på den via usb, tilsluttet tomme/overskrevet HD.

Den KLONET ??? HD har jeg smidt i en af de andre IBM computere. ( Altså ikke lige den jeg snuppede OS/XP fra )

Og HURRA, HURRA.. Den "klonet/kopi´ret" HD både booter og starter op, som den naturligste sag i verden ;) ;)
Den "anden" HD er også totalt ligeglad med, at aktiveringen af XP er lavet på en helt anden computer.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2016 - 17:51 #47
Fint, til lykke med resultatet, det har du sandelig også slidt for, men jo også lært noget,af  til senere brug:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2016 - 17:55 #48
#47 Korrekt :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
11. august 2016 - 18:27 #49
Noget mærkværdigt er der altså med de IBM.. Det med omvendt klon har jeg nok misforstået ???

Men der er noget "unormalt" med de IBM parartioner ?? De er fan´me ikke normale.

Fx. har jeg hentet en "fil" fra deres hjemmeside. Målrettet direkte til den model (2668)

Og den BURDE indeholde bl.a. diverse drivere til computerens hardware. Og skulle bare køres som en exe. fil.

Det kan den bare ikke ?? Den SKAL lægges i parartion C. Som kun er på de 100 mb. Og der er der i sagens natur ikke plads nok.

Men skidt pyt. Jeg har fundet de manglende drivere på anden vis ;)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2016 - 18:46 #50
"Den SKAL lægges i parartion C" Ja det lyder godt nok underligt".
Noget andet er de 100MB på styresystemet, Det bliver som at gå med begge snørebånd bundet sammen:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2016 - 18:50 #51
Killdisk er den mere grundig en MiniTool med hensyn til overskrivning af diske? Har du erfaring med dette valby1?
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2016 - 19:02 #52
Nej det er næppe tilfældet. MiniTool  har valg muliheder og det er jo en simpel operation. Jeg anbefalede 1 overskrivning, med quick, fordi det i dette tilfælde er tilstrækkelig, og flere ville være spild af tid.
Avatar billede Mikael Ekspert
11. august 2016 - 19:14 #53
valby1# Ja underligt med den lille "system parartion" .Muligvis et "levn" fra en opdatering til win 7 ?? Hvad dog ikke helt stemmer, da de computere er leveret med Xp pro.

Og det jeg hentede(drivere m.m,) fra hjemmesiden, var helt tilbage fra 2005. Da de computere blev "født" ???

Men man skal jo heller ikke forstå ALT IT ;)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2016 - 19:28 #54
"Den SKAL lægges i parartion C. Som kun er på de 100 mb. Og der er der i sagens natur ikke plads nok."
Nu er jeg ikke med. Når man installerer XP på en 40GB HDD, så skulle man da have
et C- drev på knap 40GB.
Den lille system partition på 100mb er du vel blevet af med?
Hvis du stadig har den, og den er C-drevet, så er den helt gal.
Avatar billede Mikael Ekspert
11. august 2016 - 19:54 #55
Den C er væk nu.. Men forsøger jeg at installere den store fil jeg hentede fra IBM, så kan den ikke installeres. Dels fordi den lille parartion ikke eksistere mere. Dels fordi den ÅBENBART oprindeligt skulle installeres dér??

Hvad der så ikke er logik i mere, da jeg med en geninstallering af xp på en tom enkelt parartion, IKKE længere har computerens oprindelige "opsætning"

Men det tyder på, at den oprindelige opsætning ER lidt underlig. Jeg har aldrig tidligere se den problematik, jeg her er stødt ind i ???
Avatar billede Mikael Ekspert
11. august 2016 - 19:57 #56
Lige nu ligger ALT i en enkelt parartion. Som et helt normalt C drev. Der også booters fra..

Men bare det virker, og den HD kan "klones ok ;)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2016 - 20:03 #57
Jamen så er alting jo godt og du kan lægge dine drivere på C-drevet.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. august 2016 - 16:00 #58
UPDATE ;) Som nævnt i #46, så lykkedes det at klone en harddisk der både booter og virker.

Efter mange forsøg på, at gentage den "succes", så er alle efterfølgende gået galt ??
(Trods nøjagtig fremgangsmåde, som første gang det lykkedes)

Computerne er jo alle oprindeligt med XP pro. Og egen licens i bunden.
Det er lykkedes mig af få lidt liv, i en af de slettede harddiske jeg købte computerne med. Der HAR efterfølgende været installeret Win 7 sp1
"Sikkert derfor at der ligger/lå den lille parartion på 100 Mb ??"

Nå, men jeg startede med, at geninstallere en XP home sp3. på de formaterede harddiske. Og som blev aktiveret, og godkendt som lovlig. Samt virkede i samtlige computere. Disse HD med Xp HOME, lod sig ikke klone, så de kunne boote.

Den HD det forleden dag lykkedes at klone, var så en HD hvor jeg havde installeret fra en ældgammel Xp PRO sp1 CD. Og opdateret med sp2 og 3.
Derefter er den aktiveret og godkendt med licensen fra "bunden" af den bærbare.
(De bærbare ER jo oprindeligt leveret med Xp PRO, og ikke med HOME.)

Nu har jeg lige gentaget samme "kloning" fra en Xp PRO installation. Og nul problemer.. Den booter og ser nøjagtig ud som den skal.

ALTSÅ:
Så er jeg kommet frem til, at en kloning fra en Xp HOME, computerne IKKE er "født" med, IKKE fungere. ???
Men at en kloning fra en installeret Xp PRO, de ER "født" med fungere. ???

Så om det skal være home eller pro, der skal Installeres/klones fremover, er mig ligegyldigt. Når jeg HAR licensen til pro i bunden. Og at den stadig kan læses og anvendes. ;)

Jeg har ikke gennemskuet hvorfor pro virker (kan klones) og home ikke kan.
Men skidt pyt ;)
Avatar billede Phnyx Praktikant
21. november 2016 - 22:39 #59
Jeg er klar over, at denne tråd nu er så gammel, at den for opretteren kan være uaktuel, men for andre vil jeg lige komme med en kommentar.
Jeg har brugt programmet Macrium Reflect til kloninger som den omtalte (og også på tilsvarende maskiner) utallige gange og helt uden problemer.
Reflect kan selv lave et bootbar USB-medie, men sjovt nok er det ikke strengt nødvendigt for at tage en klon. Og programmet kan både klone og tage/bruge spejlinger af diske. Og det er gratis i basis-udgaven.
Link til udbyderen: http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:10 #60
Løst: Tak for alle svar ;)