Avatar billede Uvanga Ekspert
09. august 2016 - 18:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

WiFi Extender på 220v husinstallation

Skal WiFi Extender sidde på samme gruppe i el tavle for at virke?
Jeg har søgt på Google, men synes ikke at kunne finde et endegyldigt svar. Er der nogen der har erfaring med Extender, og om det er ligegyldig om de sidder på samme gruppe?
Avatar billede sonalias Seniormester
09. august 2016 - 19:06 #1
Du mener en wifi extender der bare er forbundet trådløst til dit netværk? Så er gruppen lige meget.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. august 2016 - 21:23 #2
Jeg mener en adapter der sættes i stikkontakt, og bruger 220v installation som ledningsvej.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 22:14 #3
Det er ligegyldigt, hvilken gruppe den sidder på. Det eneste, den bruger lysnettet til, er strøm. Som navnet lidt antyder, så er det WiFi, den extender.....
Avatar billede wjens Guru
09. august 2016 - 23:27 #4
Er det power-line typerne du tænker på?

F.eks. https://www.proshop.dk/Netvaerk-Homeplug/TP-Link-TL-PA411KIT-500Mbps-Netvaerk-Homeplug-Bro-HomePlug-AV-HPAV-/2369986, for de bruger 220V nettet som transportvej til at forlænge et net, og er sådan set et alternativ til wifi, men kan godt bruges til at udvide et wifi net.

Når du skriver wifi extender så betyder det normalt denne type: https://www.proshop.dk/Netvaerksudstyr-Forlaenger-til-traadloes/Netgear-AC750-WiFi-Range-Extender-EX3800/2498656, som er dem #1 og #3 svarer ud fra.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. august 2016 - 23:31 #5
Det er ikke korrekt #3. Uvanga spørger jo konkret til de wifi extendere, som bruger 220 v nettet til at bringe signalet frem til extenderen.
De første der kom på markedet, havde typisk det problem, at de skulle sidde på samme gruppe for at virke.
Men der er nu kommet nogle, som virker uden at være på samme gruppe. Om det gælder for alle skal jeg lade være usagt.
Jeg kan anbefale en Devolo 1200, som bl.a. kan købes her
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?gclid=CK3_rPqhtc4CFcPTcgodqTMHpg&ssel=false&_ga=1.228262877.1303064347.1470176250
Den virker selv om stikkontakterne sidder på forskellige grupper. Jeg har den selv og enhederne sidder på forskellige grupper. Den virker fortrinligt.
Jeg har også prøvet de alm. wifi extendere, som ikke bruger 220 v nettet, men i stedet skal fange det eksistere wifi signal og så forstærke det.
Der var successen særdeles begrænset, men med ovenstående Devolo har jeg virkelig fået godt signal i den anden ende af huset og ude i haven.
Det virker ved, at den første enhed sættes i en stikkontakt i nærheden af routeren. Den forbindes med et netværkskabel med routeren. Denne enhed sender så netværkssignalet ud i 220 v og den anden enhed fanger så signalet og omsætter det til wifi og sender det ud.
Jeg valgte det nævnte Devolo, fordi jeg så, at det fik fantastiske anmeldelser i forhold til de øvrige enheder af lign. art, som jeg har set på.
Sættet kan muligvis købes billigere andre steder. Der er meget stor forskel på, hvad de forskellige firmaer tager for det. Nogen tager over 2000 kr.
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. august 2016 - 07:46 #6
#5 Tak for svaret. Det var netop dette udstyr jeg søgte.