Avatar billede PXR Praktikant
13. august 2016 - 11:35 Der er 12 kommentarer

Ekstern harddisk virker ikke

Hej,

Jeg håber, at I kan hjælpe.

Jeg har en Seagate ekstern harddisk (Seagate Expansion Drive), som jeg har brugt uden problemer i nogle år. Hvis det har betydning, havde jeg en Asus computer.

I dag har jeg en MacBook air og vil gerne bruge min harddisk igen, men den er på en eller anden måde blevet låst. Jeg kan åbne og læse de filer, der ligger gemt på harddisken, men jeg kan hverken slette filer på den eller gemme nye filer.

Hvis jeg trykker på "Vis info", står der under "Deling og tilladelser", at "Du må kun læse".

Er der nogen, der har et godt råd til, hvad jeg kan gøre? :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2016 - 11:51 #1
prøv en windows pc
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2016 - 11:52 #2
Det er sikkert det fil format disken er i der er problemet. Jeg vil tro din disk er NTFS, og så vidt jeg husker kan Mac kun læse dette format. Synes dog jeg i anden tråd herinde så en løsning på det. Har du kigget i Mac kategorierne?
Skal en disk kunne bruges i både Windows, og Mac så skal den så vidt jeg husker være i Fat32. Men her vil der blive et problem med filer der er større end 4 gb. Måske xfat også kan understøttes. Prøver lige at kigge på det.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2016 - 11:56 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2016 - 12:00 #4
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2016 - 12:01 #5
Avatar billede PXR Praktikant
13. august 2016 - 12:08 #6
Tak for svar.

Nej, jeg har ingen problemer med at læse filerne. Problemet er, at jeg hverken kan slette filer, ændre på de nuværende eller flytte nye filer over på harddisken.

Jeg har allerede forsøgt på en almindelig computer med windows 10, og her er problemet præcis det samme - jeg læse filerne, men ikke mere.

Umiddelbart tror jeg selv, at problemet ligger på harddisken, at den er beskyttet på en eller anden måde, og at der derfor ikke kan laves ændringer på indholdet.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2016 - 12:10 #7
Kan du ikke overtage ejerskabet af filerne fra den Windows 10 du prøver på?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2016 - 12:11 #8
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2016 - 04:35 #9
disken er formatteret i NTFS, kun administratoren har rettigheder til at skrive.
du kan overtage disken med enhver pc, i egenskaber for disken
Avatar billede PXR Praktikant
14. august 2016 - 11:31 #10
Det er nu lykkedes mig at overtage disken på en windows, men hvordan kan jeg gøre sådan, at jeg også kan åbne den op på min mac?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2016 - 12:14 #11
Hvad med driveren i #3?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2016 - 12:15 #12
Skal dog lige siger her jeg ikke har testet om dette virker. Jeg har ikke selv en Mac computer at teste med.