Avatar billede Xs_Razr Seniormester
19. august 2016 - 12:12 Der er 6 kommentarer

Trække kabler til anden bygning

Hej CW

Jeg er ikke helt sikker på, om mit spørgsmål måske er en smule off topic i forhold til emnet, men nu kommer det alligevel.

Jeg står i den situation, at vi endelig har fået en nogenlunde bredbåndsforbindelse i vores ejendom - bor i en landejendom lidt udenfor Hørsholm, og jeg er derved bundet til TDC.

Jeg har den sidste nye router fra TDC, som skulle være tilsvarende til den, som YouSee-kunder også har - ved godt at de er blevet slået sammen.

Mit spørgsmål går på, at vi i hovedhuset har denne router siddende, som er får forbindelsen fra et multistik som sidder i væggen - her sidder der både udtag til vores tv, kontor (anden bygning på grunden) osv. Jeg bor selv i en tredje bygning på grunden, hvor der hverken er internet, tv eller noget som helst andet. Så jeg undrede mig over, om det kunne være en mulighed, at trække et kabel - som evt. skal graves ned, over til den tredje bygning, hvor jeg bor, og derefter sætte en router mere op eller en fra en anden producent?

Ved i, om der vil være plusser eller minusser ved dette, og hvordan det kan gøres nemmest muligt? Tænker, at man graver kablet ned, og laver et udtag, hvor man så kan trække et LAN-kabel til en router eller sætter et multisitk op ligesom i hovedhuset, hvor der sidder et LAN-kabel fra routeren op i et telefonstik/multistik? Er der nogen muligheder her?

Tak på forhånd!
Avatar billede claes57 Ekspert
19. august 2016 - 15:46 #1
jeg ville splitte tv-signal i hovedhuset, og trække tv over. Og så samtidig trække lan fra hovedhusets router over - aftal med en lokal elektriker, så du graver til kabelføring, men at kabler trækkes prof, så du ved, at det virker. Der findes væg-stik, så det kan monteres pænt. Lan i dit hus ville jeg køre 100% trådløst med en simpel wifi-router.
jeg har selv en http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=BR-6288ACL&pn=Edimax&gruppe=Netrouter&overgr=Hardware&vare=727371 som kan .ac hastighed, og har en kraftig antenne.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. august 2016 - 16:33 #2
Hvis du trækker kabel til bygning #3, så husk at det max må være 100m. Det skal være et netværkskabel, og tilsluttes udtag på Router ligesom forbindelse  "til anden bygning på grunden"
Avatar billede claes57 Ekspert
19. august 2016 - 17:07 #3
#2 det er så netop derfor, jeg vil have en prof til at trække kablet. Så er det den rigtige kvalitet til nedgravning, skærmet, og kan håndtere signalet på distancen. Nogle gange synes en prof dyr. Andre gange, hvor man har brændt penge af til 2-3 forsøg, ville en prof være billigere. (I øvrigt, jeg er ikke prof til det, jeg er typen, der ringer efter en mand)
Avatar billede kurtba Ekspert
20. august 2016 - 20:00 #4
Får alle bygninger strøm fra hovedhuset?
Så kan du bruge strømledningerne til at få netværkssignalet over i det andet hus.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. august 2016 - 11:22 #5
Jeg ville nok prøve at eksperimentere med placeringen af den nuværende router - ganske få meter kan ændre vilkårene en del. Man kunne også overveje noget retningsbestemt udstyr.
Avatar billede HenningKnudsen Juniormester
24. august 2016 - 14:12 #6
Mht. til internet så er afstanden mellem ejendommene afgørende. Såfremt der er mere end 100-200 meter og der er frit syn mellem bygningerne ville jeg overveje en punkt til punkt løsning afsluttet i et accespoint så du får trådløst netværk.