Avatar billede Slettet bruger
19. august 2016 - 18:19 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Erfaring med LG vaskemaskine

Er der nogen som har erfaring med LG vaskemaskimer?
Tænker på at købe denne:
http://hvidevarer.bilka.dk/produkter/hvidevarer/vaskemaskiner/frontbetjente/lg-vaskemaskine-fh4a8tdn3
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2016 - 18:25 #1
Ps. Jeg modtager gerne gode råd.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2016 - 18:35 #2
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 11:23 #3
Har ikke erfaring med LG som vaskemaskine. Har selv før i tiden brugt Vølund, som var et top mærke for 20 år siden. Nu bruger jeg Zanussi. Om der på kvalitet er forskel på de to du linker til kan jeg derfor ikke sige. Men ud fra navnene alene ville jeg selv have valgt AEG maskinen. Jeg har brugt AEG før i andre sammenhænge og jeg synes at de normalt laver kvalitets produkter.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 11:38 #4
Tak for svaret. Ja jeg har også opfattelsen af at AEG er et godt mærke, har selv en Kondens tørretromler fra det firma.
Jeg har nu en Bauknecht vaskemaskine. Den er kun omkring 4 år, og det er kun mig der bruger den. Efter kort tid ville den ikke tømme sæben fra sæbeskålen, og nu er pumpen i uorden. Jeg har før haft en Bauknecht tørretumbler som heller ikke holdt ret længe. Så færdig med Bauknecht.
Mit problem indebær også prisen. Jeg vil ikke spare og købe billig kvalitet. Men får man mere for 7-8 tusinde end for 4-5 ? eller betaler man for en masse smarte programmer, som jeg alligevel ikke bruger? Det er svært at vurdere, og jeg skal købe en på mandag.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 11:57 #5
Ja Bauknecht har jeg også altid synes virkede for billigt med deraf for dårlig kvalitet.
Klart at ekstra funktioner vil påvirke pris, og at de færreste vil få behov for dem.

Den første Zanussi vi købte efter Vølund, købte jeg med en tillægsgaranti på 600 kr for 3 års mere garanti, så den landede på 5 år i alt.
Dengang boede vi 4 personer i husstand, og det var for os et godt tilkøb, da den gik i stykker efter 4,5 år (lejer i tromlen).
Er man alene om brug, vil jeg mene at hvis man køber et af de kendte mærker er et tilkøb ikke nødvendigt. Maskinen vil her teknologisk være udtjent når den går i stykker.
Vølund maskinen som dengang var et kvalitetsprodukt, holdt i 14 år, med fire personer i husstanden :-)
Vølund er i dag en del af Asko, men jeg ved ikke hvad dette har gjort ved kvaliteten af produktet.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 12:05 #6
14 år med 4 personer, det er flot:-) Jeg forventer også, at en vaskemaskine til 1 person skal kunne holde i 10-12 år.
LG reklamerer med:  "Direct Drive-motor med 10 års garanti"
Er Direct drive en fordel?  AEG giver jo også 10 års garanti.
Kulfri motor, det troede jeg da at alle maskiner havde i vore dage.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 12:11 #7
De maskiner jeg har haft har trukket med rem på tromlen. Direct drive har jeg ikke erfaring med i forbindelse med hvidevarer.
Kender det kun fra Hifi hvor det er meget kendt i mange år og virker fint.
Kulfrie motorer er i dag meget udbredt på de kendte mærker.
Men uden af vide det kunne jeg måske tro at de knapt så kendte mærker stadig bruger de gamle måder at gøre det på.
De kan på teknologi siden være et stykke bagud med nytænkning.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 12:18 #8
Rem på tromlen, lige som drivremmen i en bil, det vidste jeg ikke noget om.
Men min viden om vaskemaskiner er heller ikke værd at tale om:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 12:21 #9
Det er faktisk en god løsning og nemt at have med at gøre.
Service af en rem er et gør det selv projekt:
https://www.youtube.com/watch?v=FGEPmvzjgfs
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 12:30 #10
Tak for linket, ja det ser jo ret nemt ud.
Jeg har set på PriceRunner at Bilkas tilbud på LG, faktisk er billigt, men AEG kender man jo. Jeg har virkelig fået noget at spekulere på.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 12:37 #11
Ja det er svært. Man må opveje det ene mod det andet. Jeg havde valgt et kendt mærke, hvor jeg fik de kriterier opfyldt jeg mest synes er er de vigtigste.
Prøv evt at kigge efter tester på maskiner.
https://taenk.dk/bliv-medlem?gclid=CKDEx47mz84CFYHDcgods5wKkQ
Man kan købe adgang til tester for en lille pris. De 50 kr er måske givet godt ud i sammenhængen inden man vælger :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 12:43 #12
Jeg prøver at se på Forbrugerrådet.
Har set på flere vurderinger på nettet LG skorer flot i dem alle f.eks:
"Topscorer. LG F1496TDA3 har høj vaskeevne og god centrifugering. Motoren er kulfri og direkte monteret på tromlen ? det giver mindre slid og bedre holdbarhed."
http://bomagasinet.dk/vaskemaskine-test-de-bedste-vaskemaskiner/
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 12:52 #13
Rigtig god ide :-)
Ja en direkte drevet motor vil ikke få de samme belastninger på lejer i motor, som en rem drevet vil få. Men om det betyder så meget i praksis det kunne jeg måske tvivle om. Jeg har ikke haft motor reparationer på mine vaskemaskiner. Men jeg har da hørt lidt støj fra lejerne fra dem når de blev lidt til års.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 13:35 #14
Nu har jeg været inde på Tænk. Det fik jeg nu ikke meget ud af.
Den stod bare som God. Ingen bruger anmeldelser.
AEG havde 3 maskiner som stod som henholdsvis God. Middel og Middel. Endda en til 9245 Kr. stod som middel.
Også de fleste Zanussi maskiner stod også som Middel.
Jeg hælder lige nu til den LG, som er sat 3.000 ned.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 14:02 #15
Så nu har jeg købt den LG for 4.500 inklusiv levering i mit rum og bortskaffelse af den gamle maskine.
Tak for dit input:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 15:10 #16
Velbekomme, og held og lykke med maskinen :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2016 - 15:49 #17
Takker! Jeg har markeret #13 som løsningen, det finder jeg rimeligt som repræsentativt for dine samlede indlæg:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2016 - 16:21 #18
Tak for det :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2016 - 10:54 #19
Jeg har en LG F14A8QDS - lyder nogenlunde som samme model som du nu har bestilt.

Jeg bestilte for 2-3 år siden ud fra Tænks daværende tests.

Den kører fint, ja, men efter nogle års drift har jeg følgende irritations kommentarer - som vel sagtens kunne opstå på andre maskiner også:

* Den er langt tid om at vaske. op imod 3 timer for en vask gør, at vi kun når 2 vaske på en aften. Den er til gengæld rimelig støjsvag.
* Der er sevet lidt vand ud af lågen, der tilsyneladende er årsagen til, at afdækningspladen i bunden er begyndt at ruste.
* gummipakningen i døren samler urimelig meget "slim", der jævnligt skal tørres af.

...Men kørsels og vaskemæssigt kører den stadig som da den var ny, så jeg er stadig samlet set tilfreds med den.
Der har stort set ikke været noget vedligehold (andet end slim-aftøring) - jeg har tømt trevlesigten to gange, og kørt det indbyggede "tube-clean" program ca. hvert halve år - og i den forbindelse tilsat en anelse citronsyre mod kalken.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2016 - 11:07 #20
#19 Tak for dit indlæg.  Bortset  fra den slimede gummipakning, lyder det som en rimelig god maskine, og det kan jo være, at firmaet har fået rettet det?
Ja 3 timer for en vask er nok lige i overkanten - min gamle tog vist 2.5 - Men der står i LG annoncen at maskinen har turbovask:"Turbo Wash - rent og frisk vasketøj på 59 minutter!" Så denne nyere model er måske forbedret.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2016 - 11:21 #21
Mjo - det er jo som man ser på det.

"Turbo vask" kan min såmænd også... - men jeg bruger det ikke. Argumentet for at købe den var, at den var energivenlig og skånsom mod tøjet. Turboprogrammet skruer op for både vaskehastigheden og opvarmningen af vandet, og bruger dermed mere energi, og slider mere på tøjet...

Som med 90% af mine øvrige "gadgets" bruger jeg dermed kun standardprogrammet... - selvfølgelig lejlighedsvis undtaget :-)
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2016 - 11:34 #22
Argumentet for at købe, er jeg helt enig i. Men at maskinen bruger mere energi i 1 time, svare vel til hvad den ellers ville bruge på 3 timer?
Det er i alt fald rart at høre fra en, som stadig er tilfreds efter 2-3 år:-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2016 - 13:17 #23
Det kan ske det ikke er et "rigtigt" turboprogram jeg har - den kommer hurtigere igennem ved at skrue hastigheden på tromlerotation op, og sætte temperaturen på vandet op på 60 grader (mod normalt 40 grader). Her byder min logik mig, at den så bruger mere strøm, selv om det er over kortere tid.

Men indrømmet, det er kun en fornemmelse, og jeg kan da også se at LG reklamerer med lavere energiforbrug på de "ny" turbomaskiner...

Så tilbage er blot, at jeg ikke kan forstå det skulle være et tilvalgsprogram, og ikke standardprogrammet, hvis tilfældet er det samme på min "gamle" maskine :-) - de solgte den på energi-effektivitet, også dengang. Så der er nok bare sket ny-udvikling.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2016 - 14:45 #24
Jeg tør ikke påstå, at energiforbruget er det samme. 40-60 grader er jo en del.
Jeg vasker alt på 70 grader, selv om det nok er rigtigt, at snavset forsvinder ved 40 grader. Men det gør bakterierne ikke, så der er masser af liv i  underbukserne, efter 40 graders vask:-)
Om den nye turbo er bedre? tja! det er jo firmaet egen reklame. Men Ok de bliver jo også dygtigere, så det er da muligt, at der er sket en ny-udvikling.