Avatar billede haastrup Novice
25. august 2016 - 15:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Betinget formattering af højeste/laveste værdi i et referenceområde

Hej Eksperter,

Det er egentlig Google sheets jeg sidder med og ikke Excel, men jeg har fået hjælp så mange gange herinde af jer så håber at kunne trække på Jeres ekspertise endnu en gang.

Sidder med et relativt simpelt regneark hvor jeg har en kolonne med data hvor jeg gerne vil have den højeste værdi til at være grøn og den laveste værdi til at være rød.

Tænkte at jeg ville bruge betinget formattering, men hvordan jeg lige får formlen skruet sammen, når nu der ikke er en formel indlagt i "betinget formattering" har jeg problemer med.

Har kigget på match og index, men kan ike få den til at kende forskel, så den farver bare hele området.

De data der skal formatteres er heltal og der er tale om området B6:B18.

Der er også data i kolonne c, d osv. men så kopierer jeg bare formlen derover.

Håber i, som i plejer, kan give mig de vises sten.

På forhånd mange tak for den tid i bruger på det.

Mange hilsner
Allan
Avatar billede jens48 Ekspert
25. august 2016 - 16:02 #1
Marker alle cellerne B6:B18 og gå ind i betinget formattering og skriv denne formel:

=B6=MIN($B$6:$B$18)
Markeres med rød farve.

Lave en lignende ny formattering

=B6=MAX($B$6:$B$18)
Markeres med grøn farve.

Hvis du har dansk version, så husk at rette MAX til MAKS
Avatar billede haastrup Novice
25. august 2016 - 16:17 #2
Wow Jens...dollartegn, den havde jeg ikke lige set.

Det virker 100%.

Tak!

Et lille tillægs-spørgsmål:
Normalt bruger jeg dollartegn når jeg skal "fylde" en formular videre til andre rækker/kolonner så de data der hentes i formularerne ikke rykker sig.

Må jeg spørge hvorfor de skal bruges dollartegn i formlen her og hvorfor det ikke virker uden?

Endnu en gang tak.
Avatar billede jens48 Ekspert
25. august 2016 - 16:28 #3
Det er for at du ikke skal skrive en betinget formel for hver enkelt celle. Uden dollar tegnene ville formelen for B7, hvis kopieret fra B6, komme til at se sådan ud:

=B6=MIN(B7:B19)

Området hvor der checkes for MIN værdi, må ikke rykke med ned
Avatar billede haastrup Novice
25. august 2016 - 16:34 #4
Aaah ok på dén måde.

Tak igen for svaret og de superlækre ekstraforklaringer.

Mange hilsner
Allan