Avatar billede troldepigen Novice
26. august 2016 - 07:51 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjælp søges til eksisterende Excel ark med fejl i beregning

Hejsa.. jeg er moderator på en amerikansk facebook side.. cymbalta-hurts-worse. Vi er på nuværende tidspunkt over 6300 medlemmer. Det er en side for folk som vil af med deres antidepressive mere sikkert og med mindst bivirkninger.  Vi bruger et Excel ark til udregning af nedtrapnings procent. Desværre er der en fejl et eller andet sted i arket..  .. er der nogen som kan hjælpe med følgende

1. Få rettet fejlen med udregning

2. Få delt op i to ark. Man kan nedtrappe enten ved at tælle eller veje.

3. Fjerne unødvendigt plads med 0 værdier.

Tak på forhånd

Karina
Avatar billede acore Ekspert
26. august 2016 - 08:05 #1
Det er ikke nemt at svare på.

Til at begynde med: Du har et excel-ark. Hvordan finder jeg ud af hvor fejlen ligger? Er der dokumentation for hvad du gerne vil regne ud? Kan vi få arket? Og kan du forklare lidt mere om hvorfor der er en fejl?
Avatar billede troldepigen Novice
26. august 2016 - 08:41 #2
Hejsa.. hvordan lægger jeg arket op her..
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 08:42 #3
Du kan ikke uploade arket her. Men du kan f.eks. benytte www.dropbox.com - det er gratis, og nemt.
Avatar billede troldepigen Novice
26. august 2016 - 09:35 #5
Se feks. Uge 51  der skal tages en fra... Men den regner 2 minus

Dette sker flere gange i arket
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 10:45 #6
Hvis der skal være en reel mulighed for at hjælpe, så kræver det at du som minimum, fortæller hvad dete r du vil, kontra det ark som du nu har uploadet.
Der står intet som helst i Arket, om hvad du vil, og desuden er Arket låst, på nær de 3 felter hvor du formentlig angiver om der tælles eller vejes.
Så ud fra hvad, havde du regnet med at der skulle hjælpes??

Hvad er det der ikke regnes korrekt?
Og hvor ser man at f.eks uge nr. regner forkert?

Så der mangler en del info!
Avatar billede troldepigen Novice
26. august 2016 - 13:45 #7
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare mig.. på billederne jeg har opload kan man se det måske...

Selve uge nummeret er ligegyldigt..  det er fra kolonne remove og consume der sker et eller Andet
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 14:27 #8
Det gør du bedst, ved at uploade dit Ark med en forklaring, og lade det være ulåst, så det er muligt at se hvad formlerne rent faktisk laver.
Ud fra det uploadede, er det ikke nemt at se hvad der sker i arket, og slet ikke uden forklaring.
Avatar billede troldepigen Novice
26. august 2016 - 16:13 #9
Okay og tak... jeg har ikke selv forstand på det.. derfor spurgte jeg her.
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 18:14 #10
Du er velkommen! Men et låst Ark, uden forklaringer, gør det noget svært.
Jeg kan kun opfordre dig til at uploade et Ark som ikke er låst, og som indeholder en forklaring / henvisning af problemet.
Må jeg spørge dig, om ikke du selv bruger Arket?
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 19:50 #11
Nu har jeg, med meget møje og besvær, prøvet at regne mig frem til, hvad der egentlig sker i regnearket. Og det skulle se sådan ud, med de beregninger som der sker. Og så prøv at se, om du mener der er fejl i den opstilling.
Det er ikke lykkedes mig at kunne "knække" passwordet i Arket, så derfor denne noget besværlige vej.

https://www.dropbox.com/s/n3ckwdn62uzsfdt/cymbalta-reducering.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
01. september 2016 - 08:56 #12
Har du opgivet, eller mener du ikke at du gider svare?
Et eller andet sted, når folk bruger tid på at forsøge at hjælpe dig, så kunne du som minimum svare, i henhold til det spørgsmål som du selv har oprettet.
Avatar billede troldepigen Novice
01. september 2016 - 10:40 #13
Hejsa ebay.. nej jeg har ikke opgivet.. Men jeg har lige haft nogle rigtige trælse dage.. jeg trapper jo selv ned og får det skidt med mellemrum.. samtidig har jeg også fået konstateret en borrelia infektion. Så jeg har rigtig meget om ørene.

Jeg er super glad for du gider kikke på det og vil gerne prøve at forklare det nærmere.

Jeg har fået det originale doc og kode ord..

På forhånd tak herfra
Karina
Avatar billede troldepigen Novice
01. september 2016 - 10:45 #14
Jeg kikkede lige kort på det... der gør den det samme igen.. feks i række 25 regner den ikke korrekt ud.. og flere steder det samme .. det er vildt underligt..
Avatar billede ebea Ekspert
01. september 2016 - 10:57 #15
jeg har uploadet dig et ark, som jeg har lagt de beregninger ind, som jeg har "regnet" mig frem til, er de rigtige.
Og de beregninger er ikke forkerte, men laver det som er sat op i systemet.
Så du må forklare, hvad det er du mener der regner forkert.
Avatar billede troldepigen Novice
01. september 2016 - 11:49 #16
Hej igen.. tag uge 24 til 25

Her skal der i uge 24 tages 261 kugler

Der skal så tages 7 fra I uge 25
Hvilket giver 254

Men arket siger 255?

Kh
Avatar billede ebea Ekspert
01. september 2016 - 16:29 #17
Jeg ved ikke om du har hentet det Ark som jeg har uploadet i kommentar #11

Den "fejl" som du ser, sker ved den beregning der sker, som er lavet fra den nedtrapningsrate som angives, og som ganges med tallet som står foran den pågældende uge.
Det sker hele Arket igennem, og ved den beregning, er der steder hvor tallet f.eks. ender på 6,525, hvorved det rundes op til hele antal.
Derved ser du den "fejl" som du mener er en fejl. Men det er kun fordi der sker en afrunding til hele tal, og som sker hele Arket igennem; nogen rundes op, og andre ned.
Men det er ikke en fejl, men blot for at kunne lave hele tal, da du ikke kan fjerne halve "kugler" fra kapslerne.
Du kan se beregningen i det ark jeg har uploadet for nogle dage siden.
Håber du blev lidt klogere på hvad der sker i arket.

Jeg har også opsplittet de 2 dele, Vægt og mængde, så det er nemmere at se.
Avatar billede troldepigen Novice
01. september 2016 - 17:03 #18
Okay.. super mange tak.. det er nemlig ekstrem vigtigt at de er korrekte mængde man fjerner.  Jeg takker mange gange for din hjælp.

Kh karina
Avatar billede ebea Ekspert
01. september 2016 - 17:36 #19
Du er velkommen ;-)