Avatar billede Dan Hansen Juniormester
26. august 2016 - 11:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vis i celle om kolonne har dubletter

Jeg vil gerne vise i første celle i kolonnen, om der findes dubletter i kolonnen.
Fx. ved at der skriver "Alt ok" med grønt og "Dubletter" med rødt.

Jeg kan fint få betinget formatering til at virke på hver celle - hvor den rød-markerer dubletter - det skal den stadig gøre, så man nemt kan finde dem når man scroller ned i listen, men øverste celle skal vise det overordnet for kolonnen.

Hvordan grejer jeg lige den?

Tak på forhånd.
Avatar billede Jessen Seniormester
26. august 2016 - 12:05 #1
Hej,

Jeg har fundet en løsning, men det er en lidt grim formel.

1) Du tæller antallet af ikke tomme rækker med formlen "tælv".
2) Herefter du fratrækker du antal unikke værdier, som kan bestemmes med en array-formel.

Til sammen ser det således ud (mine data er i cellerne I2:I60)

=TÆLV(I2:I60)-SUM(HVIS(FREKVENS(HVIS(LÆNGDE(I2:I60)>0;SAMMENLIGN(I2:I60;I2:I60;0);"");HVIS(LÆNGDE(I2:I60)>0;SAMMENLIGN(I2:I60;I2:I60;0);""))>0;1))

Da det er en array-formel, skal du trykke CTRL + SHIFT + ENTER, når du har tastet formlen.

Værdien 0 betyder ingen dubletter, værdien 1 betyder én dublet etc. etc.
Avatar billede jens48 Ekspert
26. august 2016 - 12:34 #2
Prøv med

=IF(MAX(COUNTIF($I$2:$I$60;I2:I60))>1;"Dubletter";"")

På dansk:

=HVIS(MAKS(TÆL.HVIS($I$2:$I$60;I2:I60))>1;"Dubletter";"")

Det er en matriksformel, så der skal afsluttes med Ctrl, Shift, Enter
Avatar billede anedi Ekspert
26. august 2016 - 12:36 #3
Kan også klares med denne array formel:
=hvis(rækker(B3:B9)-sum(hvis(tæl.hvis(B3:B9;B3:B9)=1;1;0))>0;"Dubletter";"Alt ok")

Husk at afslutte Ctrl+Shift+Enter

Vh
Anedi
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 12:49 #4
Eller, med denne:
=HVIS(TÆL.HVIS($A$2:$A$1000;$A2)>1;"Dubletter";"Alt ok")
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 12:57 #5
Se bort fra #4 ;-)
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
26. august 2016 - 13:14 #6
Jeg prøvede jens48's løsning og den virkede som ønsket.
Tak for jeres bud alle sammen.