Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 14:42 Der er 24 kommentarer

min pc slukker fordi den bliver for varm

jeg har brug for hjælp til min computer, den slukker når jeg spiller world of warcraft og jeg fatter det ikke jeg har en intel(r) cpu G3220 3.00Ghz 3.00Ghz og jeg har 12 GB ram og en Noctua NH-D14 CPU Cooler, det burde være nok til cpu for at klare spillet, jeg har et gtx 570 Geforce fraffikkort og det burde også være nok, men jeg har været nødt til at sætte graffik helt ned i spillet for at den ikke slukker computeren når den bliver for varm, jeg har lige kommet nyt kølepasta på cpu og Gpu, jeg har lavet en fin luft gennemstrømning i min pc faktisk som de andbefaler det fra coolermaster, min pc er maks 2 år gammel bortset fra graffikkortet det er cirka 3 - 4 år gammel

nogen gode forslag til hvad jeg gør forkert :D
god søndag
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2016 - 14:53 #1
Har du aflæsninger for at det er på bundkortet den kører varm?

Du har jo også en strømforsyning der kan være skurken.
Passer størrelsen på forsyningen i forhold til hardwaren?
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 15:13 #2
jeg fik bygget computeren med strømforsygning og hele pivtøjet til at kunne spille på og den har aldrig gjort det før, så det undre mig den gør det nu, jeg har ingen ting at måle varmen med, findes der et program til det ??
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2016 - 15:22 #3
Du kan prøve Speccy:
https://www.piriform.com/speccy
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 15:27 #4
Det prøver jeg lige og så må vi se hvilken en der er synderen :D tak for det indtil videre :D
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2016 - 15:30 #5
Du har skiftet kølepasta på cpu. Er du klar over, at det kun  må være en tynd film?
Er der for meget, virker det omvendt og varmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2016 - 15:39 #6
Velbekomme.
Det var måske lige hurtig nok du valgte mit forslag som løsning.
Vi ser tiden an og prøver at få dig i mål :-)
Ja med kølepasta skal det kun lige dække området det skal tvære ud på.
På størrelse med en lille ært er i de fleste tilfælde nok. Du kan se her hvordan:
https://www.youtube.com/watch?v=slCDt9r2wm8
Ps jeg er ikke selv til dankort metoden. Vil hellere lade hardware fordele pastaen.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 16:02 #7
graffik kortet slukker computeren lige omkring de 72 grader, ( det var der den var da jeg minimere spillet lige inden den slukkede det hele ned ) bundkortet holder sig på 28 grader og cpu holder sig på de 38 grader og der har jeg slået graffikken meget ned i spillet, så som jeg lige kan se det må det være graffik kortet der er synderen :D
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2016 - 16:32 #8
@220661  Kan man stole på Speccy? min cpu ligger på 84 grader selv om jeg bare er på nettet- ny kølepasta er prøvet, ventilation osv.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 16:59 #9
Det er da et godt spørsgmål, men det tror jeg da godt man kan ( uden at vide det! )
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2016 - 17:00 #10
Har installeret en HWMonitor, den siger desværre det sammen:-( Så glem det.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 17:04 #11
hmm så har du noget du skal have kikket på ligesom mig :D
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2016 - 17:33 #12
Nej ikke rigtigt. Din cpu holder jo 38 grader og det er fint. Min maskine er heller ikke så stærk som din - jeg spiller ikke. Så det er et mysterium da alle andre temp.
ligger fint. Og endnu mere fordi, at når cpu har kørt et stykke tid, falder temp op til
5 grader, den burde vel stige under brug?
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2016 - 17:43 #13
Jeg tror det er min cpu som der er noget galt med. Temp er faldet fra 84 til 76 grader.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 18:37 #14
hvis nu mit budget siger 1300kr til et nyt graffik kort der kan spille world of warcraft på fuld drøn hvilket en skal jeg så købe ??
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 18:45 #15
er et Geforce gtx 570 graffik kort for gammelt til at spille wow idag?? det er rundt regnet 4 år gammelt, jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre med det
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2016 - 18:48 #16
Min viden om grafikkort er for lille til at jeg tør byde ind:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2016 - 19:22 #17
#8 Jeg har kun haft gode erfaringer med Speccy. Jeg har dog læst at andre har haft problemer med disse aflæsere. Men for at læse temperaturen kan den også aflæses i bios på de fleste computere.

#7 Jeg synes umiddelbart at 72 grader er lavt med hensyn til at den lukker computeren. Men på den måde beskytter den selvfølgelig også hardwaren bedre.
Når du har skiftet pasta, har du så været omhyggelig med at få affedtet fladerne.
Isopropyl alkohol er godt til formålet.

Med hensyn til hvilket grafik kort der er godt nok har jeg desværre ikke indblik på.
Men du kan jo teste din pc her:
http://www.systemrequirementslab.com/cyri
Den vil jo sladre hvis der er noget der halter.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2016 - 19:34 #18
Min computer er en billig Lenovo og der står ikke noget i bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2016 - 19:37 #19
#øv :-(
Avatar billede mikkel251 Seniormester
28. august 2016 - 20:18 #20
jeg har renset den så godt jeg kunne men jeg har ikke gjort det før men den gik også død før jeg skiftede kølepasta, det skal siges at jeg har haft en Corsair Hydro Series H90 på men jeg tror ikke den har været god nok til at køle for den har været brandvarm af og til når jeg har spillet, jeg prøvede at køre en stress test med programmet furmark på graffik kortet for en 30 min siden men jeg nåede kun at trykke go og så slukkede min computer igen igen, så jeg er lidt bange for at jeg har futtet kortet lidt af
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 13:42 #21
og du har været lavpraktisk nok at puste støven ud af blæseren? (nogen gange kan man være for avanceret - kender jeg i hvert fald selv)
Avatar billede mikkel251 Seniormester
30. august 2016 - 18:33 #22
jep jeg har været det hele igennem og løsningen blev et nyt graffikkort som jeg henter imorgen, så det glæder jeg mig til, i skal alle have tak for jeres hjælp :D
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2016 - 18:37 #23
Det lyder spændende, lad os høre hvordan det går:-)
Avatar billede mikkel251 Seniormester
30. august 2016 - 18:49 #24
Det skal jeg nok, jeg håber det går som det skal, nu prøver jeg at sætte mit reserve grafikkort i og ser om den kan holde den kørende til imorgen