Avatar billede laswild Novice
29. august 2016 - 21:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

windows xp

Jeg vil gerne installere windows XP på min bærbare med min installations-cd, kan ikke finde ud af at gøre det. Windows 10 blokerer for det. Hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 21:54 #1
Du skal formatere disken fra en anden PC eller med en boot-CD/USB med et formaterings program. Det kan du lave med MiniTool:https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 22:04 #2
Ps. Oppe for oven til højre "Make bootable boot-CD"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2016 - 22:18 #3
Med tanke på at den nu kører Windows 10 - har du styr på at skaffe gamle drivere? - specielt SATA AHCI drivere (og evt. USB-3) vil være svære at håndtere på Windows XP.
Avatar billede laswild Novice
29. august 2016 - 22:25 #4
Skal kun bruge den til at printe fra, og printeren kører på xp. Derfor jeg skal have den nedgraderet.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 22:30 #5
AHCI kan slås fra i bios, og USB3 er bagud kompatibel.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2016 - 03:47 #6
Windows XP paa nyt hardware lyder som problemer.

Kan du ikke installere noget Virtualiserings software og saa lave en VM med Windows XP?
Avatar billede laswild Novice
30. august 2016 - 09:39 #7
Valby1, åbenbart for teknisk for mig. Kan ikke finde det sted der står make bootable cd.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2016 - 09:56 #8
Det skulle være et direkte link:
http://downloads.tomsguide.com/MiniTool-Partition-Wizard-Bootable-CD,0301-51034.html
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2016 - 09:59 #9
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. august 2016 - 10:53 #10
AHCI kan IKKE slås i kompatibilitets mode på nyere hardware (det er et spørgsmål om hvor længe man skal understøtte gamle standarder :-). Og USB3 er godt nok bagudkompatibel på drivere til USB-enheder - men ikke USB-controlleren i sig selv. På nogle maskiner kan man sætte controlleren i USB2 kompatibilitetsmode, men desværre ikke alle.

Så der er al mulig grund til at undersøge den virtuelle måde (Virtual-Box er et godt bud - https://www.virtualbox.org/)... - med mindre man finder en gammel maskine at installere på...
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2016 - 11:18 #11
Virtual box er udmærket, jeg har selv prøvet den på en windows 7. Men kan ikke huske om det krævede en AHCI driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. august 2016 - 16:16 #12
Så havde det da været bedre at have en gammel pc stående ved siden af koblet til netværket, og kun lade den køre som printserver.En gammel pc kan man næsten få i nakken.