Avatar billede MetteM Juniormester
31. august 2016 - 08:55 Der er 4 kommentarer

Hjælp til opslitning af PDF...

Hjælp!

Har en tilbagevende udfordring som jeg er godt og grundig træt af! Har ofte et PDF-dokument med mange sider, hvor jeg har behov for at gemme/videresende udvalgte sider fra.

Kan man opsplitte et PDF-dokument og gemme en bestemt side uden at printe og scanne? Og uden at hente et program til det? (ikke en mulighed da det er min arbejds-pc).

Har en version som hedder 11.0.17 (Adobe Reader XL).

Hilsen Mette
Avatar billede michael_stim Ekspert
31. august 2016 - 09:44 #1
Tror jeg ikke du kan uden et trediepartsprogram. Det eneste du kan göre er nok at tage et screendump.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
31. august 2016 - 10:05 #2
Hvis styresystemet er Windows 10:
Åbn filen og vælg printer "Microsoft Print to PDF"
Vælg den/de sider, der skal udskrives som ny pdf.

Ældre Windows versioner kræver installation af en pdf-writer. Ellers kan man vælge printer "Microsoft Print to XPS".
XPS formatet ligner PDF formatet og kan sendes til Windows-brugere, men kan ikke åbnes på Mac-computere.
Avatar billede wjens Guru
31. august 2016 - 10:07 #3
Jeg "printer" pdf-dokumentet til en pdf-writer, i print-dialogen kan du vælge hvilke sider den skal gemme. Det holder kvaliteten i forhold til print+scan.

På nettet findes løsninger, f.eks.: https://smallpdf.com/
men det kræver at du sender dokumentet ud i verden.
Avatar billede falster Ekspert
31. august 2016 - 11:12 #4
Om "Og uden at hente et program til det? (ikke en mulighed da det er min arbejds-pc)."

Hvis det kun drejer sig om rettigheder på pc'en, er det ikke et problem. Der er splitterede, der hverken kræver installation e.a. Eksempelvis denne meget simple:

http://www.snapfiles.com/downloads/seppdf/dlseppdf.html

Og der er mange andre. Google!

Hvis det er fordi du ikke må bruge et tredjeparts-program er det en anden sag :-)