Avatar billede ralledenseje Novice
31. august 2016 - 18:18 Der er 5 kommentarer

Søg gennem søjle med tekst og indsæt teksten i en celle, når søjlen med tekst indeholder et bestemt bogstav

Hej,

Jeg vil gerne lave en funktion, som søger gennem en søjle med tekst og indsætter teksten i en ny celle, hvis teksten indeholder et bestemt bogstav.

Jeg har en søjle med 37 celler, hvor der i dette tilfælde står den samme tekst i alle 37 celler. Jeg vil gerne have, at i den nye celle vises den tekst, som står i alle de 37 celler medmindre, at der er forskellig tekst i nogle af cellerne.

S355

Det vil sige i dette tilfælde, skal den indsætte "S355" i en ny celle, men hvis en af cellerne har en anden tekst eksempelvis "S455", så skal den nye celle skrive, at der er to forskellige tekster.

Jeg håber, at det giver mening?

På forhånd tak!

/ralledenseje
Avatar billede jens48 Ekspert
31. august 2016 - 18:47 #1
Hvis du har teksterne i kolonne A kan du bruge denne makro:

Sub CheckCelleindhold()
x = Application.CountA(Range("A:A"))
Z = Cells(1, 1)
For y = 2 To x
If Z <> Cells(y, 1) Then
Z = "Der er flere forskellige tekster"
GoTo A:
End If
Next
A:
Range("B2") = Z
End Sub
Avatar billede ebea Ekspert
31. august 2016 - 18:48 #2
Indsæt denne formel i B2, og kopier ned så langt du mener at du har forskellige emner i A kolonnen. Data i A er fra A2 og ned til A40.
Den vil løbe A kolonne igennem, og indsætte de forskellige i B2 og nedefter.
{=INDEKS($A$2:$A$40;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($B$1:B1;$A$2:$A$40);0))}

Formlen er en Array formel, og skal indsættes ved hjælp af Ctrl+Shift og Enter så der dannes de 2 (Tuborg) klammer rundt om formlen.
Avatar billede jens48 Ekspert
31. august 2016 - 18:56 #3
Eller denne formel (det er matriks, så afslut med Ctrl + Shift + Enter):

=IF(COUNTIF($A$1:$A$37;A1:A37)=37;A1;"Der er flere forskellige tekster")

På dansk:

=HVIS(TÆL.HVIS($A$1:$A$37;A1:A37)=37;A1;"Der er flere forskellige tekster")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2016 - 06:19 #4
Eller denne matrixformel

Dansk: =GENTAG(A1;OG(A1=A1:A37))
Engelsk: =REPT(A1;AND(A1=A1:A37))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. september 2016 - 06:28 #5
Nå, jeg glemte at der skulle stå "Flere forskellige tekster", hvis en af cellerne har en anden tekst, men så:

Dansk: =HVIS(OG(A1=A1:A37);A1;"Flere forskellige tekster")
Engelsk: =IF(AND(A1=A1:A37);A1;"Flere forskellige tekster")