Avatar billede Stephanie Hansen Praktikant
03. september 2016 - 12:24 Der er 9 kommentarer

Kopiering af DVD med hjemmevideoer til ekstern harddisk

Hej alle

Jeg kunne virkeligt godt bruge jeres hjælp, da jeg ikke er særligt teknisk.

Min far har for nogle år siden fået kopieret alle sine gamle VHS'er med hjemmevideoer fra min barndom over på DVD'er (i alt 17 DVD'er med plads til 4,7 GB på hver, 4x DVD+RW). Han har ikke længere VHS'erne.

Nu vil jeg gerne have lavet kopier af disse DVD - både for at have dem, men også for at have backup, hvis der skulle ske noget med de andre.

Hvordan gør jeg det? Jeg tænkte umiddelbart at kopiere dem over på en ekstern harddisk frem for at kopiere dem over på nye DVD'er, da det første vel er mere fremtidssikret. Det har jeg så prøvet her til morgen, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det. Jeg har prøvet bare at sætte en DVD i computeren og så højreklikke kopiér på "Dvd-rw-drev (E:)" (kommer til at hedde "Dvd-rw-drev (E:) LG_COMBI_RECORDER", når jeg sætter DVD'en i) inde i "Denne pc". Men så får jeg bare kopieret en underlige mappe, hvori der ligger "VIDEO-RM" og "VIDEO_TS", hvor der i hver ligger noget, der hedder "BUP-filer" og "DAT-filer".

Hvordan får jeg kopieret DVD'erne hen på min eksterne harddisk, så der ligger der i bedst mulige kvalitet og i et fremtidssikret format? Jeg vil virkeligt sætte stor pris på hjælpen, da hjemmevideoerne betyder meget for mig, og jeg ville blive så ked af det, hvis de på nogen måde jeg tabt eller fik forringet kvaliteten.

Mange hilsner fra Stephanie
Avatar billede supportsiden Professor
03. september 2016 - 15:32 #1
En DVD vil temmelig sikkert holde længere HVIS man bruger "M-Disc" DVD'er
som efterhånden kan købes i mange on-line forretninger. Bemærk at dit DVD-drev skal understøtte M-disc.
http://www.mdisc.com/
M-disc er en speciel (og noget dyere) DVD type som love at kunne holde 1000 år !
En alm. DVD står nok til 5 - 10 år.
Der kommer til at gå mange år før DVD forsvinder, efter min mening.

Du kan også "rippe" DVD'erne, f.eks
http://www.wikihow.com/Rip-a-DVD-Using-VLC-Media-Player

Eller du kan med et CD/DVD brænder program "brænde" et ISO image
som så kan mountes med f.eks
http://www.winiso.com/support/tutorials/mount-iso-in-windows7.html
ISO imaget vil herefter optræde som et DVD drev og kan afspilles i Media Player
Avatar billede eurositi Ekspert
03. september 2016 - 17:22 #2
Bare benyt MakeMKV (www.makemkv.com). Programmet tager en tabsfri kopi af dine DVD'er - og det går lynhurtigt (typisk højst 10-15 minutter). Det eneste, der ikke bevares, er eventuelle menuer. Du kan afspille filerne med VLC, som #1 linkede til, samt mange andre medieafspillere.

De gemte filer er perfekte bevaringsversioner af de gamle film. Hvis du gerne vil afspille dem på noget udstyr, som ikke kan håndtere MKV-filer, kan du konvertere dem med forskellige programmer, men du bør beholde MKV-filerne alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2016 - 02:47 #3
nej nej, ikke mkv!
brug handbrake til at rippe dvd til mp4 filer

http://handbrake.fr

mp4 virker på alle medieafspillere/boxe til tv, det gør mkv ikke.
Avatar billede eurositi Ekspert
04. september 2016 - 11:46 #4
Sidwave har ret - men hvis du vil bevare kvaliteten fra de oprindelige DVD'er for en (sikkerheds skyld), bør du benytte MakeMKV. Programmet kopierer DVD-videoen direkte over i en MKV-fil på din harddisk uden at omkode den. Det går meget hurtigere - og så er den bevaret intakt. Vi taler trods alt om unikke optagelser fra din barndom.

Du kan afspille MKV-filerne på enhver computer med VLC. På iPads eller andet Apple-udstyr er det lidt mere bøvlet. I første omgang er det vigtigst at få videoerne overført uden fejl, så du ikke skal bøvle med DVD'erne igen. Du kan altid lave nogle visningskopier i MPEG4-format ud fra MKV-filerne senere.

Egentlig kan du jo bare afprøve begge metoder og selv beslutte, hvad der er nemmest for dig. Det kan oplyses, at både Handbrake og MakeMKV er meget velrennommerede gratis programmer. :)
Avatar billede kurtba Ekspert
04. september 2016 - 23:13 #5
Reelt behøver man ikke at konvertere noget som helst, hvis det er for at have en backup af dem. De "mærkelige" filer du ser er videofiler.
Som jeg læser det, er dine videoer lavet som ganske alm. videofilm, hvilket betyder at hvis du sætte en skive i dvd drevet, så vil du kunne se, at den indeholder en audio og en video mappe.
Disse 2 mapper med indhold skal bare kopieres direkte over på en harddisk, så har du en direkte kopi, som efterfølgende kan brændes på en ny skive, hvis det skulle blive nødvendigt.
Du bør først lave en mappe på harddisken, hvor du så kopierer de 2 mapper ind.
Det er fordi, du jo har mange skiver, og da de alle indeholder en audio og en videomappe er man nødt til at adskille dem i hver sin mappe på den harddisk du vil bruge som backup, idet de eller vil blive rodet sammen.
Når du har kopieret dem over, kan du evt. kontrollere at du har gjort det rigtigt, ved at installere VLC afspilleren.
Gå så ind i en af mapperne og højreklik på video_tv mappen og vælg at afspille med VLC. Så skulle den gerne afspille fuldstændig, som hvis det var direkte fra dvd.en.
Avatar billede eurositi Ekspert
05. september 2016 - 10:13 #6
@ Kurtba
Enig, men jeg skal igen lige understrege, at MakeMKV ikke konverterer noget som helst. Fordelen ved denne løsning er, at du får én enkelt videofil (i stedet for en hel DVD-mappe med sammenkædede filer). Løsningen er perfekt til bevaring af DVD-film.

For at opsummere:
- Hvis dine DVD'er indeholder menuer, som du gerne vil bevare: Vælg #5's løsning
- Hvis du kun benytter Apple-udstyr så som iPad eller AppleTV: Vælg #3's løsning
- Hvis du gerne vil bevare originalfilmen i et smidigt format: Vælg min (#4's) løsning
Avatar billede kurtba Ekspert
06. september 2016 - 00:50 #7
Jeg har netop hjulpet en ven, som havde købt en seagate wireless hd. Der ville han have film liggende, som så kunne streames til flere ipads på en gang.
Det er endt med, at videoerne konverteres til mkv med MakeMKV og så afspilles de med enten vlc eller infuse. Så mkv kan godt afspilles på ipads.
Om det ville have været bedre med mp4 skal jeg lade være usagt.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. september 2016 - 08:20 #8
MKV kan - til forskel fra MP4 - indeholde alle typer af video- og lydformater. Især for professionelt producerede DVD- og Blu-ray-film er det et problem, at de avancerede surround-lydformater som DTS skal konverteres til simpel stereo, hvis filmen skal ligge i MP4-filformatet.
Derudover findes der adskillige open source-formater inden for både lyd og video, som i mange tilfælde faktisk er bedre end industristandarderne.

Betragt MP4 og MKV som containere, der sammenholder alle de komponenter, du normalt kan finde på f.eks. en DVD eller Blu-ray: Lydsporene, video og ekstramateriale, kapitler (bookmarks) samt underteksterne. De kan hver især hives ud af containeren og lægges tilbage igen, hvis man skulle få brug for at ændre/tilføje noget. Men nogle containere kan indeholde mere end andre.

MP4 er en industristandard, som aldrig kommer til at understøtte de åbne formater.
- Derfor kan næsten alt nyere teknisk udstyr afspille en MP4-fil.

MKV er en åben standard, som kan indeholde ethvert format nu og i fremtiden.
- Fordi formatet i princippet kan indeholde stort set alt, kan hardwareproducenter aldrig garantere, at du kan afpsille din MKV-fil. I praksis er det dog næsten altid de samme standardformater, som findes på DVD og Blu-ray, der ligger i en MKV-fil.

Microsoft, Samsung, Sony og de fleste andre producenter har valgt at understøtte formatet under visse begrænsninger. Derimod nægter især Apple at understøtte det. Men fordi MKV-formatet er så populært og teknisk overlegent, har andre firmaer udviklet iOS-apps, som alligevel muliggør afspilning af MKV-filer (igen ved visse begrænsninger). På en MacBook kan du nemt afspille dem, men på mere lukkede apparater som iPad eller AppleTV, skal du ofte gå nogle omveje.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. september 2016 - 15:50 #9
Det mest simple er vel at tage en imagebackup til en iso fil - den kan du sidenhen brænde en ny DVD fra eller du kan mounte den virtuelt - du kan have flere virtuelle DVD drev på komputeren hvis du ønsker det. Virtuelle DVD afvikler bedre end optiske drev hvis din hardware er nogenlunde. Og du har det hele i en enkelt fil du kan navngive fornuftigt - og der er ingen konvertering og kvalitetstab. Og filerne er hurtige og overskuelige at backet up.