Avatar billede Xs_Razr Seniormester
04. september 2016 - 13:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Software til duplikerede filer

Hej CW!

Jeg sidder med min kammerats MacBook Pro, som jeg har lovet at lave for ham, da den ganske enkelt er for langsom, og så har han lovet sin kæreste, at hun godt må låne den, da hun skal starte på studie nu her.

Da jeg tager mig et lille kig rundt omkring i Mac'en kan jeg se, at der stort set ikke er mere plads på harddisken - det rydder jeg selvfølgelig op i, men kan se at en stor del af den manglende plads skyldes foto og video fra min kammerats iPhone, hvoraf meget af det er duplikeret 3-4 gange - altså en rimelig stor mængde duplikerede filer. Jeg har forsøgt mig med software som Gemini 2 og et andet program jeg ikke lige kan huske navnet på.

Findes der noget software i kan anbefale, som kan finde og fjerne duplikerede filer gratis? Eller skal der et køb til før det bliver muligt? Jeg har købt en ekstern harddisk som er Mac-kompatibel, som jeg vil køre backup på via Time Machine, og ellers tror jeg bare, at jeg vil nulstille den og sætte den op igen med El Capitan, så skulle den vidst gerne fungere fint igen.

Den MacBook der er tale om, er en pro, fra 09/10. Jeg har også skiftet RAM i den, da jeg havde 4 GB RAM liggende i min gamle MacBook, som jeg ikke brugte mere - og tænkte at det kunne jeg lige så godt, da det kunne give lidt.

Lad mig høre jeres forslag :-)

Tak på forhånd!
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2016 - 14:27 #1
Det er ikke sikkert, at billeder ligger der flere gange. Apple har det med at deres 'stifinder' til billeder kan vise samme billede i flere mapper, men det er snyd. Det ligger kun en gang, resten er links til 'master-mappen'.
men se på MacClean 3 jf https://www.imobie.com/support/best-mac-cleaner-reviews.htm (gratis)
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
05. september 2016 - 11:20 #2
@Claes57 tak for anbefalingerne. Jeg kan godt følge dig i det du siger. Problemet er bare, at når jeg kigger på hvor meget plads der er tilbage på harddisken under systemindstillinger, så fortæller den mig, at der ligger fotos og videoer for omkring 14 GB, og når jeg går ind i "Fotos", så kan jeg ganske rigtigt tydeligt se, at mange af billederne ligger der 3-4 gange - altså 3-4 eksemplarer af samme billede. Når du tager billeder med en iPhone (5 og op efter), så kan du slå HDR-funktionen til, og dér tager den netop flere billeder. Det fylder af pommeren til, og jeg skal bare have det væk! Men jeg tager lige en kigger på det link, du smed - så foreløbigt tak for hjælpen!
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2016 - 12:22 #3
Så er der nok forskelle i billedernes data - og dermed i en MD5 tjeksum. Så evt fil-dublet-søgere vil ikke finde ens filer. Det bliver noget af en opgave at rense ud.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
07. september 2016 - 22:27 #4
Jeg bruger lige nu et af de programmer, som var at finde på det link, du smed sidst. Den finder de duplikerede filer, og Mac har også en "Smart select"-funktion, dog tager den langt fra det hele, så resten skal sorteres en efter en.... lang proces, men tak for nyttig info! :-)