Avatar billede SommerFyr Seniormester
04. september 2016 - 16:58 Der er 27 kommentarer

udtræk med flere muligheder

Hej

Jeg er ved at lave et udtræk fra min database hvor jeg gerne vil have at bruger skal kun vælge om man vil have det som list eller galderi som man ser det.

Men jeg er lidt på bar bund om hvordan jeg skal gøre dette
så håber der er en der kan hjælp..
Avatar billede keysersoze Guru
04. september 2016 - 17:18 #1
Det har vel ikke noget med udtrækket fra databasen at gøre - kun hvordan du vælger at rendere det, så har du en dropdown, radio eller lignende at vælge fra bruger du bare den værdi til en if-statement om du skal tegne en list eller et galleri.
Avatar billede SommerFyr Seniormester
04. september 2016 - 19:39 #2
Hej

Ja jeg ved godt det ikke har nåde med sql af gøre men er mere nåde med opsætning men har ikke kun finde et example sådan at jeg kun blive klover på det..

så hvis du kan hjælpe mig ville jeg blive glad..
Avatar billede keysersoze Guru
04. september 2016 - 21:59 #3
Hvad arbejder du med? webforms, mvc eller? Hvad har du eller har du ikke på nuværende tidspunkt - har du fx selve valgmuligheden?
Avatar billede SommerFyr Seniormester
04. september 2016 - 22:12 #4
Jeg ny inden for asp.net, og har ikke helt fåede styr på alle begreber, men bruger prima webforms, da jeg har prøve med mvc og det kun ikke det jeg ville eller også var det bare mig der ikke kun finde ud af hvor jeg skulle rette det.
Avatar billede keysersoze Guru
04. september 2016 - 22:14 #5
Så prøv at gøre det simpelt og start fra begyndelsen - først indsætter du hvad du nu end vil have brugerne skal foretage deres valg med, altså link(s), dropdown, radio...
Avatar billede SommerFyr Seniormester
04. september 2016 - 22:19 #6
Supper..

Jeg vil nok foretræk links..
Avatar billede keysersoze Guru
04. september 2016 - 22:43 #7
Jeg kan/vil ikke lave det hele for dig - så må andre evt træde til. Jeg vil gerne hjælpe, men hvis du ikke forsøger bare lidt er jeg ikke den rigtige. Hvad har du prøvet indtil videre?
Avatar billede SommerFyr Seniormester
04. september 2016 - 22:56 #8
Jeg er ikke ude efter det hele men jeg har ikke kun gemmen sku hvordan det er bygge op, og derfor søger jeg hjælp her. i håbe om en vil give et script man kan se hvordan det er bygge op. så skal jeg nok selv få det til at passe i mit site.
Hvis dette ikke er nåde du ønsker at hjælp med fær nok. så må anden person hjælp..
hvis ikke dette er tilfælde må du uddybe..

jeg har prøve via GridView og Repeater,ListView men kan ikke helt find ud af hvor jeg skal gøre hvad..
Avatar billede SommerFyr Seniormester
04. september 2016 - 22:57 #9
Jeg har fundet dette http://tympanus.net/Blueprints/ViewModeSwitch/ som jeg prøver at afkode sådan at jeg kan finde ud af hvordan man kan gøre dette.
Avatar billede keysersoze Guru
04. september 2016 - 23:19 #10
Det er lavet med CSS/JavaScript og ikke .NET - det kan også være et fint valg, men bare så du ikke forgæves leder efter noget .NET i det.
Avatar billede SommerFyr Seniormester
04. september 2016 - 23:37 #11
Kan man lave det i ren .net ?
Avatar billede keysersoze Guru
05. september 2016 - 09:15 #12
Ja, det var det jeg oprindeligt lagde op til nu hvor spm lå i denne kategori.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
05. september 2016 - 20:10 #13
jeg ville gøre lidt ala det her, jeg er selv asp.net webforms begynder men jeg har dog aligevel lidt over 1 års erfaring nu, men øvelse gør mester

din html med servercontrollerne i, og der har jeg valgt at bruge en dropdown liste til at man kan vælge list eller galleri, Prøv dig lidt frem med den kode jeg har lavet og se om du kan få den til at virke:D god fornøjelse

HTML:
<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeFile="Default.aspx.cs" Inherits="_Default" %>

<!DOCTYPE html>

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head runat="server">
    <title>List eller Galleri</title>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
    <div>

        <h4>Vælg list eller galleri</h4>
        <asp:DropDownList ID="ddlGalleri" OnSelectedIndexChanged="ddlGalleri_SelectedIndexChanged" AutoPostBack="true" runat="server"/>
        <br />
        <asp:Literal ID="litMsg" runat="server"/>

    </div>
    </form>
</body>
</html>

  CODEBEHIND:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Data;
using System.Linq;
using System.Web;
using System.Web.UI;
using System.Web.UI.WebControls;

public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{

    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {

        if (!IsPostBack)
        {
            ddlGalleri.Items.Add(new ListItem("-- Vælg --", "0"));
            ddlGalleri.Items.Add(new ListItem("List", "1"));
            ddlGalleri.Items.Add(new ListItem("Galleri", "2"));
        }

    protected void ddlGalleri_SelectedIndexChanged(object sender, EventArgs e)
    {

        // 1 og 2 til slut i if sætningen er id på din dropdown list
        //1 er List visning
        //2 er Galler visning
        //osv..
        if (Convert.ToInt32(ddlGalleri.SelectedValue) == 1)
        {
            litMsg.Text = "";

            litMsg.Text += "Dette er liste view";
            //Her kan din kode til liste visning være

            //litMsg.Text += "<Div>";
            //foreach (DataRow dr in objListEllerGalleri().Rows)
            //{
            //her henter du dit indhold fra Data basen
            //som vil blive loopet igennem og vist

            //F.eks
            ////litMsg.Text +="<p>" + dr["feltet fra din database"] + "</p>";

            //}
            //litMsg.Text += "</Div>";

        }
        else if (Convert.ToInt32(ddlGalleri.SelectedValue) == 2)
        {
            litMsg.Text = "";
            litMsg.Text += "Dette er Galleri";
            //litMsg.Text += "<Div>";
            //foreach (DataRow dr in objListEllerGalleri().Rows)
            //{
            //her henter du dit indhold fra Data basen
            //som vil blive loopet igennem og vist

            //F.eks
            ////litMsg.Text +="<p>" + dr["feltet fra din database"] + "</p>";

            //}
            //litMsg.Text += "</Div>";

        }
Avatar billede SommerFyr Seniormester
05. september 2016 - 20:40 #14
Hej mikkel

Tak fordi der kommer nåde man kan arbejder vider med, og ja øvelse gør mester.

Jeg har arbejde med bruge af GridView eller ListView og her kan jeg ikke lige finde ud af hvordan jeg rette et div class eller id. så jeg kun køre det hele i css.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
05. september 2016 - 20:50 #15
Det  var så lidt :) Når man er ny som vi 2 er så er det en ret svær ting at starte ud med gridview og listview, jeg har selv prøvet dem og jeg har ikke fundet ud af dem endnu, men det er da stadig en udfordring.

lige for tiden bruger jeg bootstrap til min styling og deri kan du godt lave nogen ret pæne tabeller og liste dine ting i. men start med de simple ting og så kommer de svære ting nemmere senere hen :)

link til bootstrap
http://getbootstrap.com/
Avatar billede SommerFyr Seniormester
05. september 2016 - 21:13 #16
Hej Mikkel

Jeg syndes ikke gridview og listview er så svære men jeg har ikke funde ud af dem helt enu. men kan godt lave en med data. men kan ikke fund ud af at rette data fra kode..

        <asp:Repeater ID="Repeater1" runat="server">
            <ItemTemplate>
                <div id="list"> <-- Denne her vil jeg gerne have rette via dit script men kan ikke find ud af hvordan jeg få fadt i den.
                    <%# Eval("Name")%>
                </div>
            </ItemTemplate>
        </asp:Repeater>

    Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
        If Not IsPostBack Then
            Dim dt As New DataTable()
            dt.Columns.AddRange(New DataColumn() {New DataColumn("Id", GetType(Integer)), New DataColumn("Name", GetType(String)), New DataColumn("Country", GetType(String))})
            dt.Rows.Add(1, "John Hammond", "United States")
            dt.Rows.Add(2, "Mudassar Khan", "India")
            dt.Rows.Add(3, "Suzanne Mathews", "France")
            dt.Rows.Add(4, "Robert Schidner", "Russia")
            Me.Repeater1.DataSource = dt
            Me.Repeater1.DataBind()
        End If
    End Sub
Avatar billede mikkel251 Seniormester
06. september 2016 - 15:46 #17
jeg er ikke god til VB.NET, så den bliver nok svær at finde ud af for mig, men jeg skal nok lige se om jeg ikke kan give det et forsøg, men ellers må der lige komme en VB ekspert ind forbi og hjælpe videre på problemet.
Avatar billede SommerFyr Seniormester
06. september 2016 - 15:58 #18
Jeg fortrækker vb da jeg har arbejder med vb i over 20 år.

men din kan da også lave i c#

protected void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
{
    if (!IsPostBack) {
        DataTable dt = new DataTable();
        dt.Columns.AddRange(new DataColumn[] {
            new DataColumn("Id", typeof(int)),
            new DataColumn("Name", typeof(string)),
            new DataColumn("Country", typeof(string))
        });
        dt.Rows.Add(1, "John Hammond", "United States");
        dt.Rows.Add(2, "Mudassar Khan", "India");
        dt.Rows.Add(3, "Suzanne Mathews", "France");
        dt.Rows.Add(4, "Robert Schidner", "Russia");
        this.Repeater1.DataSource = dt;
        this.Repeater1.DataBind();
    }
Avatar billede SommerFyr Seniormester
06. september 2016 - 15:59 #19
Så kan du komme med et i c# så skal jeg nok få det lave om til vb.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
06. september 2016 - 17:08 #20
jeg kan altid gøre et forsøg :D
Avatar billede SommerFyr Seniormester
06. september 2016 - 17:30 #21
Du vil gøre mig glad :)
Avatar billede mikkel251 Seniormester
06. september 2016 - 22:05 #22
finder du selv løsningen undervejs så post den lige, det vil være interessant at se, jeg har ikke så meget tid de næste par dage da jeg har eksamens opgaver der skal laves, men ellers skal jeg nok kikke på det når tiden er der :)
Avatar billede SommerFyr Seniormester
06. september 2016 - 22:24 #23
Hej Mikkel

Det er da klart jeg vil smide løsning hvis jeg finder den.. Held og lykke med eksamen, hvad skal du op i ?
Avatar billede mikkel251 Seniormester
06. september 2016 - 22:35 #24
Jeg er ved at uddanne mig til webintegrator og skal op i asp.net. net webforms så det bliver rart at blive færdig :)
Avatar billede keysersoze Guru
07. september 2016 - 13:47 #25
Du kan jo altid benytte et Panel i stedet for en div - i sidste ende giver det det samme. Hvad vil du rette i den da?
Avatar billede SommerFyr Seniormester
07. september 2016 - 14:06 #26
Jeg ville rette style i den. sådan at jeg kan skifte desigen fra list til galleri ved minder du har en beder løsning ?
Avatar billede keysersoze Guru
07. september 2016 - 21:14 #27
Hvis det alene drejer sig om skift af style vil jeg mene at ren css/js er bedst - mindre belastning på serveren og samtidig hurtigere for brugeren. Men vil du lave det i .NET - og det kan der være fine grunde til - så benyt et panel et sæt cssClass på det.