Avatar billede Uvanga Ekspert
08. september 2016 - 06:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

UDP versus TCP

Er der nogen der kan give et bud på hvilken protokol der er bedst, UDP eller TCP? Jeg har søgt på nettet, og fået en masse svar både for og imod den ene eller anden protokol (hurtighed versus sikkerhed) Er nogen der har erfaring med disse protokoller, hører jeg gerne om dette.
Avatar billede Slater Ekspert
08. september 2016 - 07:10 #1
Jamen det er jo netop også svaret: hurtighed vs. sikkerhed. Der er ikke nogen protokol der er "bedst". Hvis der var der, ville den anden være uddød for længst.

TCP er langsommere fordi alting er baseret på handshakes og gensidige svar.
A: "Hej, må jeg sende dig noget data?"
B: "Ja, det må du gerne"
A: "Okay, her kommer det: XXX"
B: "Jeg har modtaget det, det var 3 tegn langt uden tab"

Der er en høj sikkerhed. Du ved dataene er modtaget, og også at der ikke er gået noget tabt undervejs.

UDP er nærmere som binde en besked til en sten og smide den ind af vinduet hos modtageren. Det går hurtigt, men du aner ikke om den bliver fundet og læst korrekt.

Så som du nok også har læst dig til, handler det altid om det bedste værktøj til opgaven. Har du brug for hastighed at all cost, og det gør ikke så meget hvis en pakke ikke modtages? Så UDP. Har du brug for at stole på, at modtageren har fået dataene? TCP.

Jeg vil dog påstå, at i 90% af tilfældene er TCP det bedste valg. Det er som regel vigtigere at vide at dataene er modtaget. Jeg tror kun selv jeg har brugt UDP et par gange.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. september 2016 - 07:23 #2
Rigtig fin beskrivelse med stenen i #1.

TCP benyttes f.eks. imellem din PC og en filserver, da protokollen både kan bede om at få pakker gensendt og samle dem igen i korrekt rækkefølge.
UDP kunne være et oplagt valg til streaming af video fra kamera, da det netop ikke er særlig vigtigt, om klienten modtager alle pakker i rigtig rækkefølge.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2016 - 07:31 #3
Rigtig fint forklaring - alle kan være med :)
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. september 2016 - 10:06 #4
Tak for det uddybende svar #1, meget informativ.
Grund til mit spørgsmål er at min VPN automatisk indstiller til UDP. Jeg kan dog nemt skifte til TCP, hvilket jeg nok gør.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. september 2016 - 10:12 #5
Lige på det punkt ville jeg ikke pille - VPN kan være en ret komplekst sammensat kombination af protokoller, så lad hellere tingene være som der er!!!
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. september 2016 - 12:19 #6
Ok, jeg beholder UDP i min VPN. Det virker sådan set også ok ;-)