Avatar billede Stenbideren Juniormester
10. september 2016 - 10:35 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

synkronisere Word samtidig i Dropbox eller OneSky???

Jeg har haft PC i mange år, men alligevel kan jeg som 83årig finde mange "dumme" spørgsmål der irriterer mig grusomt:

Hvorfor  kan jeg ikke skrive et dokument i Word og så få det til at synkronisere sig selv til Dropbox, Mega, OneCloud eller hvad de hedder PÅ EN GANG????

Kan det mon slet ikke lade sig gøre???

med venlig hilsen Stenbideren
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2016 - 17:04 #1
dropbox og OneDrive er afhængig af, at du har en konto oprettet i forvejen.
Når du har gjort det, har du (som regel) en ny folder på din Pc - enten "OneDrive" eller "Dropbox" - afhængig af programvalget.
Når du derefter gemmer din Word Dokument i en af disse foldere, bliver den synkroniseret med Skyen - nogen lunde med det samme (det tager lidt tid at synkronisere - men en standard word fil tager selvfølgelig kun et par sekunder - afhængig af din upload-hastighed du har derhjemme)
Håber det giver mening?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2016 - 18:33 #2
lad onedrive være. I dropbox kan du flytte placeringen til at ligge fysisk samme sted som onedrive på din harddisk (du kan senere fravælge enkelte mapper som så bliver i onedrive, men ikke synkroniseres med dropbox).
Tilsvarende kan du med Google drev flytte placeringen til onedrives plads på harddisken.
Så er de tre systemer ens - men det kan jo kage i det hvis du fra pc retter i et dok, og har det åbent via google drev på telefonen samtidigt.
Avatar billede Stenbideren Juniormester
11. september 2016 - 12:11 #3
Jamen jamen jamen, det er sgu' da ikke at synkronisere!!!

Jeg ville i min hellige enfold mene at jeg får et dok i Word til at "skrive sig selv"/"kopiere sig selv" i Dropbox når/medens jeg skriver i Word!!!????

Er det da ikke at synkronisere????      Men kan man slet ikke det?
Jeg har Dropbox og OneDrive på både desktop og i stifinder, og flytter/gemmer manuelt mine filer begge steder. Men altså: ka' den ikke gøre det selv????

Og så ka' jeg ikke finde ud af at gi' jer points - skal jeg bare markere jeres svar ved at klikke på "marker som løsning"?????

Jeg er gammel stenfisker og hjelmdykker så jeg har måske vand i hovedet, men jeg har stor tiltro til moderne nørder udi IT'ens kunst, så jeg troede at det var smartere end som så.

Med hilsen  stenbideren    PS: hva' nu? dette er jo ikke et svar/løsning, kan jeg ikke følge op på jeres gode svar?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2016 - 12:17 #4
Filer kopieres til skyen når de gemmes/lukkes. Mens filen er åben i word, så sker der intet i skyen.
Avatar billede Stenbideren Juniormester
11. september 2016 - 12:21 #5
TIL CLAES
Det lyder smart at jeg sådan skal kunne få Dropbox, OneDrive og Google Drev til at synkronisere sig.
Hmmm, skal det forståes således, at jeg kan nøjes med at gemme min Word eller Pub fil i en af stederne, og at de så "selv sync'er" sig????

Kan dette ske fra Stifinder første gang jeg gemmer en fil???

Og vigtigst, dette må da bestemt kræve at jeg sætter "skydrevene" op på en særlig måde, og HVOR gør jeg dette???

Med hisen og tak fra    Stenbideren
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2016 - 12:36 #6
Jeg har lige testet. Dropbox fx sætter altid selv et /dropbox/ ind i sti på lokal pc, og OneDrive og Google drev er tilsvarende hysteriske mht sti. Så i praksis er det umuligt pga for lange sti/filnavne at arbejde med.
Man kan lade de tre være, og hente HTTP://allwaysync.com  og sætte regler op, der kopierer fra OneDrive til de to andre. Den gratis testversion kan dog kun håndtere få filer, så en Pro skal købes til 26$ / ca 170kr.
Avatar billede Stenbideren Juniormester
11. september 2016 - 13:15 #7
Jeg skrev et par linjer i Word og gemte dem på skrivebordet.

De var IKKE kommet ind i Dropbox eller OneDrive så der skal da nok laves noget indstilling først????

Jeg prøvede derpå Google drev, som jeg ikke har brugt ret meget før, der var det heller ikke kommet ind endnu, men jeg så andre filer som "af sig selv" er kommet ind i G-Drev i den sidste uges  tid.  Imponerende!!!  Jeg har ikke studeret det ordentligt før.

Så kopierede jeg filen fra Skrivebord til Dropbox, det går selvfølgeligt uden problemer, men da jeg åbnede OneDrive i stifinder var filen ikke deri?????

Der MÅ være noget jeg har misforstået!!

Nu har du ALLEREDE svaret, jeg kan dårligt følge med.
Det du foreslår med at købe et program går imod min medfødte fornærethed, (har holdt sig godt).  Jeg tror jeg bare må finde mig i at jeg selv skal gemme alle de steder ved håndkraft.  Min søn der er it PROFF har OPGIVET MIG, NOGET MED AT HAN PÅSTÅR JEG PRØVER MERE END JEG KAN GABE OVER

Jeg takker iegn for dine ihærdige forsøg på hjælp  mvh  Stenbideren
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2016 - 13:45 #8
I windows er der mappen Dokumenter, hvor word typisk vil have, at du gemmer dokumenter. At placere noget på skrivebordet er en uvane (du kan i stedet lave en genvej på skrivebordet til dokumentet).
Og så er valget - vil du bruge onedrive eller dropbox (det er de to, der virker bedst med windows og officepakken).
Men højreklik på mappen dokumenter (den ligger typisk i c:\brugere\dit brugernavn\dokumenter) så kan du i egenskaber vælge fanebladet Placering, og der flytte mappen til der, hvor onedrive eller dropbox ligger, fx c:\brugere\dit brugernavn\dropbox\dokumenter. Så vil du automatisk fremover have en kopi i dropbox (hvis det var dit valg).
Og hvis den skal have en genvej på skrivebordet, så find filen i din dropbox-mappe (c:\brugere\dit brugernavn\dropbox\dokumenter) højreklik på filen, og vælg Send Til / Skrivebord (opret genvej) - så har du et link på skrivebordet, og filen ligger stadig korrekt i mappen Dokumenter, så backup er enkel.
Avatar billede Stenbideren Juniormester
11. september 2016 - 15:44 #9
Jeg bruger kun skrivbord hvis jeg skal have noget jeg snart lægger ind i mail el. lign.

Men det var lige DEN opskrift jeg mangler, så nu printer jeg dit svar og øver mig

MANGE tak igen    Stenbideren

Så er jeg spændt på om hvad der sker. Hvis jeg prøver det der Placering (aldrig prøvet før), - vil jeg mon så lægge HELE Dokumentmappen over i Dopbox. (Indholdet er der jo delvis i forvejen for jeg har jo brugt DB i flere år).

Og fordi jeg er en nysgerrigper og har for megen fritid har jeg jo også anvendt MEGA (plads til 50 gratis GB) ICloud, oneDrive og hvad de ellers hedder. Foruden jeg har en Ext. HD der hedder My Book Life som vist nok er på 700GB, sidstnævnte Skulle vist også kunne back'e up eller synkronisere selv, men det har jeg nu heller ikke kunnet få den til.  Jeg kan vist godt se at det er tosset at rode med så mange, jeg har i virkeligheden nok kun brug for 15 GB.

Jeg går i krig.      Stenbideren
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2016 - 16:18 #10
med 'placering' flyttes hele mappen 'dokumenter'
Og hvis du har god plads på dropbox, så kan du også flytte mappen 'billeder' til c:\brugere\dit brugernavn\dropbox\billeder så kan du en kopi af dem også.

Inden du retter placering, så kan du i egenskaber, i fanebladet generelt se, hvor meget mappen fylder - bare så du ved, om du har plads nok.
Og når du retter placering, så går det hurtigt på pc - men derefter skal alle dokumenter jo også kopieres online (der er bevægelse i ikon i systembakken) - kør musen henover ikon, og du kan nogenlunde følge med i, hvor langt den er nået. Lad evt gerne pc stå tændt natten over så alt er på plads.
Avatar billede Stenbideren Juniormester
11. september 2016 - 16:34 #11
I sidste uge flyttede jeg GB'er fra D til C devet fordi C var blevet for småt. Jeg har NU 117 GB på C og 870 GB på D drevet.
Jeg ville jo KUN have Programmer på C drevet!!!

Og så dokumenter og billeder på det store D drev.

Men jeg kan nu se at både Dropbox og OneDrive ligger i C:\users\jens\ i egenskaber -placering  Mon ikke de skal over i Ddrevet?

Undskyld hvis man slet ikke kan spørge på denne måde.  Stenbideren
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2016 - 16:50 #12
Jeg finder lige beskrivelsen på, hvordan du flytter dem fra c til d. Der er et par trin i det, og det er ikke ens i de to systemer. Vender tilbage mandag. Det er ikke svært, men opskriften skal bare følges.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2016 - 11:09 #13
Flyt OneDrive:
i stifinder opretter du en onedrive-mappe der, hvor det skal ligge (fx d:\onedrive)
højreklik på onedrive ikon i systembakken, vælg indstillinger
i fanebladet Konto klik på 'Fjern tilknytning fra denne computer'
Så dukker der et login billede op, og her kommer det vigtige
først skal du angive din email, dernærst adgangskoden, og så er der et 'her er din mappe' billede - der står ca midt i et lille link med 'skift placering'
Klik på det link, og du kan pege den ned på d:\onedrive
- så er du næste færdig - vent til onedrive-ikon ikke længere opdaterer (den blå gnyf skal være væk). Du kan nu slette c:\brugere\dit brugernavn\onedrive mappe, da alle ting deri nu ligger på d:\onedrive.

Flyt Dropbox:
dropbox sætter selv et \dropbox på adressen, så det er lidt simplere
højreklik på dropbox-ikon, vælg Indstillinger (det er tandhjul top højre), og 'Afbryd synkronisering midlertidig'
Så højreklik igen på dropbox-ikon, vælg Indstillinger / Præferencer / fanebladet Konto
der er en Flyt... knap - peg den ned på fx d:\ og den tilføjer selv \dropbox
til slut højreklik på dropbox-ikon, vælg Indstillinger, og 'Genoptag synkronisering'
så skulle den være på plads - tjek i stifinder, at filerne kommer ind i d:\dropbox. Når ikon i systembakken har det grønne hak, så kan du nu slette c:\brugere\dit brugernavn\dropbox mappen.
Avatar billede Stenbideren Juniormester
12. september 2016 - 15:19 #14
Hej Claes.  Tak for dit udførlige svar. Desværre har jeg begyndt igår inden jeg fik det.
Både Dropbox og OneDrive virker, men jeg tror de "ligger forkert"

Må jeg lave screenprint og sende dem ind???
Jeg har nemlig flyttet OneDrive så den i Egenskaber:
= C.\Users\jensg 26,5 GB                  oprettet 11. nov 2015

Den anden Placering = D:\  26,5 GB  oprettet 11 sep 2016
Og jeg tør ikke slette den fra i går.

Dropbox: = C:\Users\jensg    2.07 GB    oprettet 13. nov 2015

Problemet er at jeg jo ikke har brugt din anvisning,
blot kopieret og flyttet fra C til D drevet  Men jeg har jo aldrig fortalt dig at jeg har Win 10 på maskinen. Det der "tandhjul" ser jeg slet ikke så der har jeg nok fjumret.

Men altså, det ser ud til at virke, bare ser det forkert og rodet ud I Stifinder.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2016 - 15:38 #15
her er et dump af højreklik på dropbox-ikon i systembakken https://www.dropbox.com/s/i43ehulqx35c6l3/image045.png?dl=0
cursor er sat på tandhjul. du vil have andre filer nedenunder.

hvis du bare har kopieret onedrive/dropbox via stifinder, så er driverne i systembakken ligeglade. De bruger den placering, som der står i dem (og det er ret sikkert den oprindelige). Så du kan flytte end gang til via opskriften.
Avatar billede Stenbideren Juniormester
12. september 2016 - 16:07 #16
Jeg har set dit Dump, men jeg har stadig ingen Tandhjul.
Jeg har glemt hvordan jeg laver et Screendump af et screenprint, Hvad hedder et program der kan anvendes?  Sorry forgotten!
Avatar billede Stenbideren Juniormester
12. september 2016 - 16:30 #17
Hvordan lavede du den henvisning til et Screenprint?

Jeg kan sagtens vise hvordan mit stifinder ser ud, men jeg har glemt det program jeg skulle lægge det ind i for at der blev lavet et link, som jeg vel sagtens godt må sende til computerworld????  Jeg googler som en gal, men får ingen anvendelig svar.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2016 - 16:41 #18
jeg har et gratis program liggende - http://ngwin.com/picpick det overtager så alm printscreen (hele skærmen) og som her alt+printscreen (det aktive vindue). Jeg har i programmet sat det til at gemme skærmdump i min dropbox/public mappe. Så er det bare at højreklikke på filen og dele linket.

tandhjul er kun i dropbox - onedrive har det ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. september 2016 - 16:42 #19
(er på vej ud af døren - tilbage igen tirsdag)
Avatar billede Stenbideren Juniormester
14. september 2016 - 17:31 #20
Hej Claes.  Jeg hare downloadet  http://ngwin.com/picpick og lavet et clip eller hva det hedder, gemt det i Dropbox og så i Gmail sendt en mail til mig selv hvor jeg som vanligt har vedhæftet picPick-filen.  Det ser jo fuldstændigt ud som altid ved vedhæftninger. Men SÅ LIGE NU fandt jeg ud af at jeg skal højreklikke og vælge
KOPIER DROPBOXLINK    hold da op, hvor dum kan man være. ???  Jeg har ikke lagt billeder i newsgroups i adskillige år, og desvære er min husker vist ikke så god mere.
Nu vil jeg tage et billede af min Stifinder for så kan jeg bedre forklare mit problem på rette måde, men jeg venter lige lidt for at lade dig få lov til at lave andet end at sidde og holde mig i hånden.
Skal man lave nye tråde når denne er blevet lang?
Med venlig hilsen og MANGE tak fra Jens Gibe
Avatar billede claes57 Ekspert
14. september 2016 - 17:45 #21
Bare opret en ny tråd. Så vil andre kigge ind på spørgsmålet. I denne tråd er der kun os to tilbage, og lidt frisk blod kunne vel ikke skade. Men i nyt spg læg gerne et link til denne tråd så andre kan læse forhistorien.