Avatar billede hanstorp Juniormester
12. september 2016 - 22:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

død harddisk

Hej.

Kan harddisken tage skade pga. at strømforsyningen pludselig sætter ud.

hilsen Hans
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2016 - 22:24 #1
nej hvorfor en harddisk er det usb
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2016 - 22:30 #2
Er det en ekstern harddisk med ekstern Strømforsyning ? eller intern ?
Avatar billede hanstorp Juniormester
12. september 2016 - 22:41 #3
Det er intern i en stationær PC Packard Bell.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2016 - 22:50 #5
Kig i diskmanageren hvad der står ved den og om den har et drev bogstav om der står Fat NTFS eller RAW
Avatar billede milter Ekspert
12. september 2016 - 22:58 #6
Hvad sker der, når du tænder PC'en, dvs. hvor langt kommer du i opstartsfasen, mangler der lys i nogle af lamperne, kan du høre blæserne og/eller harddisken, får du et skærmbillede, osv.?
Avatar billede kurtba Ekspert
12. september 2016 - 23:04 #7
Det der kan ske vil typisk være, at filsystemet smadres fordi den ikke blev lukket korrekt. Men fysisk fejler disken ikke noget.
Problemet er så hvor meget skade filsystemet har taget. Er  man heldig kan det repareres, så man kan få fat i sine data - er man uheldig kan man kun formattere disken og starte den op forfra.
Recovery programmer og specialfirmaer vil normalt altid kunne redde dataene.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. september 2016 - 23:34 #8
Det der normalt sker hvis computeren afbrydes uden at blive lukket korrekt ned er at den under opstart kommer  med spørgsmål om du vil reparere  eller starte normalt?
Altså hvis det er selve C: Drevet
Avatar billede hanstorp Juniormester
13. september 2016 - 17:12 #9
problemet opstod for længere tid siden, den kunne ikke startes med et alm. tryk, men kun med mange hurtige tryk efter hinanden. Men pludselig ville den ikke noget som helst. Ingen lys ingen blæser. Det er en gaming pc med 2 harddiske på hver 640 GB. Harddiskene er fra 2008. Jeg kan ikke se noget med NFTS eller RAW.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. september 2016 - 17:38 #10
Jeg vil nu efter disse oplysninger mene at det må være enten PSU'en "Strømforsyning" eller Bundkortet! Jeg Ville i første omgang forsøge med PSU
Avatar billede milter Ekspert
13. september 2016 - 19:15 #11
Jeg er enig med Poul Koch. Og hvordan kommer strømafbrydelsen og harddisken ind i billedet? Startede det med en strømafbrydelse, og/eller ...?

Har du noget skærmbillede overhovedet?
Avatar billede hanstorp Juniormester
13. september 2016 - 22:13 #12
Nu har jeg bestilt en ny Psu så må vi se om det løser problemet
Mvh Hans
Avatar billede hanstorp Juniormester
17. september 2016 - 11:43 #13
Nu har jeg fået fat i en psu FSP250-60HEN præcis magen til den gamle - men brugt.
Den har jeg så erstattet den gamle med og pc'en begyndte at starte og kørte ca. 1 min, kom ikke helt op og gik så i sort. Prøvede igen at starte med F8 og "reparation under opstart". Samme resultat igen - strømmen går ud.
Er der nogen der har en god ide ???

mvh Hans
Avatar billede poko1 Ekspert
17. september 2016 - 12:03 #14
Nu er vi så derhenne hvor vi skal til at fjerne hardware 1 ting af gangen Hvis Grafikkort ekstern a ajer hvis indbygget fjern Ramblok en af gangen O.S.V Udskift CPU Kølepasta ******
Avatar billede poko1 Ekspert
17. september 2016 - 14:07 #15
Kan se jeg er nødt til at bruge Pc kan ikke klare tasterne på min Pad.
Du skal hvis du har et indbygget Grafikkort men bruger et isat grafik så tag det ud og prøv det interne. Prøv dine Ram en af gangen hvis flere! måske se på CPU køling fjern ekstra udstyr ETZ.
Avatar billede hanstorp Juniormester
27. september 2016 - 21:05 #16
Den brugte psu, som var identisk med den org. var så også i stykker. Men da jeg så fik en ny psu i var pc'en køreklar igen.