Avatar billede beelance Praktikant
13. september 2016 - 11:06 Der er 6 kommentarer

Korrekt sortering af produkter (thumbnails) baseret på CTR og generede LEADS pr product (thumb)

Jeg prøver at skrive spørgsmålet her da det i sidste ende vil ende ud i en form for kompleks mysql query, men i første omgang er jeg ude efter inputs til hvordan jeg løser en situation som denne:

jeg har en landingpage med små thumbnails af forskellige hatte, når brugeren lander på denne side så klikker han/hun evt på et af de små billeder og kommer til til en underside med info om den specifikke hat. hvis denne falder i kundens smag så kan kunden gå viderede med at foretage et køb af denne hat.

Det jeg ønsker er at rankere de små hatte thumbnails på side 1 baseret på CTR (har denne info allerede) med også med den ekstra info om hvor ofte en hat vælges på side 2, jeg har også denne submit_ratio info i min DB allerede.

Det der er min udfordring er at jeg ikke ved hvordan sådan en udregning laves korrekt da jeg tænker at det må være noget med at lave en fælles vægtning ud fra disse 2 parametre,  CTR og Submits (og evt en 3 parameter som så er endelige salg)

Ser frem til en god diskussion og et råd.

så primært ønsker jeg hjælp til hvordan dette bør udregnes,

den langsigtede plan er at lave et script der kører på serveren dagligt som så laver en ny rankering af objekterne på side 1.

På forhånd mange tak :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. september 2016 - 11:44 #1
Spørgsmålet er vel netop, hvad skal vægte højest ?

Skal det være klik på side 1 (CTR) eller SUBMITS fra side 2?

For så er det jo "bare" at lave:
SELECT * FROM HATTE ORDER BY (CTR * VÆGT + SUBMITS * VÆGT)
Avatar billede beelance Praktikant
13. september 2016 - 11:54 #2
Hej Jakob,

Du rammer spot on med dit spøgsmål, det er også den måde jeg er kommet frem til, men tænkte så om det virkelig var måden at gøre det på, hvad nu hvis jeg ikke ved hvilken der bør vægtes højest? (tænker lige højt her!)

Jeg funderede over om der kunne indkorporeres noget 'AI' eller viden fra teorier som Multi Armed Bandit: https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-armed_bandit

forstået på den måde at hjemmesiden justerer sine hatte så de hatte der har størt sandsynlighed for at kunderne kan li bliver vist højest baseret på disse værdier som CTR, Submits og evt endelige salg.

meget spændende men også super forvirrende. Det kan godt være jeg komplicerer tingene, men vil bare være sikker på jeg får dette sat op på den rigtige måde.
Avatar billede beelance Praktikant
13. september 2016 - 12:01 #3
Efter jeg kom til at tænke på MAB teorien fandt jeg denne fra en der spørger om lidt det samme: http://ebanshi.cc/questions/992297/how-to-find-most-popular-product  det er dog lidt for højt ragende for mit intellekt men måske det giver mening at vedhæfte dette som yderlig inspiration!
Avatar billede beelance Praktikant
13. september 2016 - 12:13 #4
Fandt også denne på Stackoverflow som er endnu tættere på hvad jeg snakker om tror jeg: https://stackoverflow.com/questions/7761843/how-to-find-most-popular-product/7763329#7763329

Det er uklart om sådan en algoritme kan bruges når jeg har en forside med mange produkter, ca 80 vises på én gang. Disse 80 er i forvejen udvalgt af en større mængde baseret udelukkende på CTR (dette er måske for simpelt, det vil også være godt at finde ud af)
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. september 2016 - 12:48 #5
Det når også lidt over hvad jeg lige har sat mig ind i.
Men kunne en ide ikke være til en start, at sortere efter antal salg?
Den som sælger "bedst", må jo være mest populær.
Hvis mange ofte klikker på hat 1, men køber har 2, er hat 1 så mere spændende at vise frem end hat 2 ?
Og du kan vel som webside ejer og have en intern interesse, da du jo kan have bedre fortjeneste på at sælge hat 3 fremfor hat 2. :)
Avatar billede beelance Praktikant
13. september 2016 - 13:14 #6
Tak for din kommentar og jo du har ret, det er så der hvor en automatiseret machine learning algoritme bliver interessant, det er bare lidt indviklet!! :)