Avatar billede Kurt Novice
15. september 2016 - 07:57 Der er 7 kommentarer

Stort cpu forbrug

Hej.

Min bærbare er begyndt at køre konstant med et cpu forbrug der er 25 - 50 % Når jeg går i joblisten er der ikke nogen programmer der bruger noget. Der kan f.eks stå et 1 tal ved de 2 øverste, men det skal jo ikke få cpuén til at bruge så meget. Min pc. bliver så varm, at jeg ikke kan røre ved den. Jeg har kørt virusscanner.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. september 2016 - 08:59 #1
Kører du Chrome og Mac ?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2016 - 09:32 #2
Og hvis ikke det er Mac - hvilket styrresystem er det så?
I Windows 7 (og op af tror jeg) kan du i Task Manageren trykke på "vis processer for alle brugere" - derved får du også systemprocesser med - muligt at det er en af dem som kører din cpu ned.
Hvis du kører Chrome (som #1 foreslår) skal du opdaterer den til den nyeste version - den slidder ikke så hårt på cpuen mere
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. september 2016 - 09:36 #3
#2 Sig lige det til min Chrome. Siden i går, har chrome fjernet min lyst til at køre Chrome og jeg er hoppet over på Safari. :)
Avatar billede Kurt Novice
15. september 2016 - 12:33 #4
Jeg har en Packard Bell og bruger Explore. Når jeg gør som du skriver, kan jeg se der er en fil Svhost som kører. Når jeg lukker den ned, går processoren ned på 0 %.
Desværre starter Svhost op igen meget hurtigt igen, og så ryger procenterne op igen.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2016 - 13:58 #5
ligesom: http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012765

Ser ud til, at der er noget ved den nye opdatering, som kører win 10 i smadrer...
Svhost er en Windows-process - og der er flere processer med samme navn, som håndterer noget forskelligt.
Der kommer nok en opdatering om ikke så længe, som fikser problemet - måske står der også noget på google
Avatar billede Kurt Novice
15. september 2016 - 15:58 #6
Jeg har win 7
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2016 - 17:12 #7
oh....
jeg fandt noget på en forum:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/abnormally-high-cpu-usage-from-svchostexe-solved/eb38d25d-6bb2-47cd-80f2-5389c62337be?auth=1

ser ud til, at andre har problemet at de har noget Rootkit, så de kørte Rkill og Spybot, som gjorde det af med deres cpu-brug:

Ameixinhas replied on May 8, 2013
Hey. I had the same problem, downloaded a program called RKill (www.bleepingcomputer.com/download/rkill/?) and after I ran that program I ran Spybot Search and Destroy (http://www.safer-networking.org/dl/). My computer hasn?t had a 100%usage moment for 24 hours ? and that would happen every 5 or 10 minutes.