Avatar billede torben7913 Juniormester
15. september 2016 - 14:06 Der er 18 kommentarer

Yousee lukker for FM-signalet til februar

Er der nogen der har en god ide til at modtage DAB og DAB+ for derefter at konvertere det til fm?
Jeg har fire FM-radioer som alle får fm-signalet gennem de antennekabler der et forbundet med en forstærker på loftet, som igen får signalet til tv, bredbånd og fm fra Yousee. Eller kan jeg lige så godt se i øjnene, at Jeg må udskifte mine radiomodtagere med DAB eller internetradioer?
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2016 - 14:10 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. september 2016 - 14:20 #2
FM signalet lever på lånt tid - men som #1 hinter, kan du nogle år klare den, ved selv at montere en FM antenne.

Og mit gæt - jeg tror der er FM-stationer de næste 8-10 år... - det er trods alt begrænset hvor mange biler der har DAB radioer endnu...
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2016 - 15:17 #3
Der er noget jeg ikke forstår her. Yousee sender jo ikke DAB signaler.
Så hvis de fjerner de FM signaler jeg får gennem kablet, så er der jo slet ingen radio mere - og Tyskland forsvinder så også.
Jeg har en Sony i stuen og en Pioneer i soveværelset, men de kan kun modtage DAB, hvis jeg har en ledning hængende op af vægen på en krog. Og det ser bestemt ikke godt ud.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2016 - 15:51 #4
https://kundeservice.yousee.dk/nyheder/nyhedsarkiv/fm-sluk?=icid_nku_17_forside
dab-signaler via kabel fortsætter.
Hvordan kan jeg så høre radio?
Vi lukker kun for FM-signalet gennem radiostikket. Du kan stadig høre radio på disse måder:
DAB-radio - Igennem en DAB-radio kan du modtage de fleste radiokanaler i den bedste lydkvalitet.
På dit tv - På dit tv kan du lytte til de fleste af dine radiokanaler. Se hvor dine radiokanaler ligger på tv'et
Apps ? Du kan fra et smart tv, mobiltelefon eller på PC downloade forskellige radioapps.
Stueantenne - Du kan også modtage FM-radiosignalet med en stueantenne. Du kan skrive dig op til at modtage en stueantenne uden ekstra beregning, så sender vi stueantennen til dig. Skriv dig op til en stueantenne her
Avatar billede torben7913 Juniormester
15. september 2016 - 16:34 #5
Tak for input, nu er det sådan, at enkelte stationer kun findes på DAB som f.ex. DR P5, den station bliver hos Yousee omdannet til et FM-signal, som jeg så kan høre på mine FM-radioer, den mulighed vil jeg gerne fortsat have efter februar.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2016 - 16:43 #6
vi er så ikke teknikere hos yousee - skriv til deres kundesupport (de er fx også på facebook).
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
15. september 2016 - 16:53 #7
Avatar billede poko1 Ekspert
15. september 2016 - 16:56 #8
Jeg har downloade enne som kører i baggrunden på min Pc. hele dagen
http://sogb.dk/index.php/da/sogb-radio-gadget
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2016 - 17:02 #9
#4 God information. For mig er det en klar forringelse af mit abonnement.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2016 - 17:32 #10
Avatar billede poko1 Ekspert
15. september 2016 - 19:12 #11
Vejr - Ur - Radio- på min Pc.

https://billedeupload.dk/images/HVJdt.jpg
Avatar billede tryltryl Juniormester
15. september 2016 - 19:22 #12
#4

Det er ikke dab, men radio over dvb-c.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2016 - 20:23 #13
#12 - underordnet - jeg har citeret, hvad yousee skriver i deres tekst om radiosignal i fremtiden. Der vil fortsat være dab-signal, men fm-signal udgår.
Har jeg taget fejl? Og som sådanne, så er signal uden billede (dab/fm) radio. Dem med billede er så tv.
Avatar billede tryltryl Juniormester
15. september 2016 - 20:46 #14
De skriver ikke, at dab fortsætter i deres kabler. De har aldrig sendt dab. Det, de mener med dab er, at man skal hente signalet gennem luften.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2016 - 21:11 #15
yousee lukker for fm-signalet, som radioer kan fange via antenneindgang. Det er signalet på yousee's antenne-udgang fra deres stik, der stopper.
TV har så et andet signal, og p1/p2/p3/p4/p5/p6 beat/p7 mix/p8 jazz osv fortsætter, da de kan pakkes på en anden (digital) måde (røvkedeligt tv at se på - men der er dog lyd)
Avatar billede tryltryl Juniormester
15. september 2016 - 21:21 #16
Præcis. Og deres digitale radio er pakket ind i dvb-c. Dvs man kan ikke sætte en dab-radio på...
Avatar billede torben7913 Juniormester
15. september 2016 - 23:57 #17
Helt enig med Valby1, det er en klar forringelse af abonnementsvilkårerne.
Til I andre, det er rigtigt, at der findes forskellige muligheder for at høre radio via pc, mobiltelefon,DAB-radio, eller internetradio,tv-apparat,  men mit spørgsmål gik på om det fortsat ville være muligt at benytte de fm-radioer, jeg har anbragt i forskellige rum i mit hus  med  fm-signal via de antennekabler der allerede er trukket fra min forstærker. Jeg har skrevet til Yousee support for en uge siden, uden at få svar.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2016 - 10:06 #18
":FM-teknologien optager meget plads i kabelnettet - og der er færre, som bruger radioantennestikket i væggen. Derfor slukker vi for det signal, der kommer ud gennem stikket i din væg fra februar 2017."