Avatar billede troe2072 Praktikant
15. september 2016 - 16:46 Der er 8 kommentarer

Hjemmeprojekt. Hjælp!!!

Hej derude. Jeg er begyndt på et hjemmeprojekt, men har dsv. Ingen erfaring inden for elektroniske dele. Altså en slags printplade.

Jeg skal bruge en varmeelement på bestemte grader. Strømmen skal komme fra 220v. Men vil gerne vide hvad jeg skal bruge for at få varmeelementet til at få den perfekte varme på 37-38 grader.

Har i eventuelt et svar på hvad jeg skal gøre/bruge for at få den bestemte varmen, eller et link til hjælp.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. september 2016 - 16:59 #1
Du skal bruge en termostat af en art, men vi er nød til at vide en del mere om dit varmelegeme, hvor stabil temperaturen skal være, hvor længe ad gangen og om det f.eks. er luft, væske eller fast stof, der skal varmes op?
Avatar billede troe2072 Praktikant
15. september 2016 - 17:09 #2
Jeg tænker det skal være af et fast stof. Jeg har prøvet at lave en varme element der  ud af ståltråd?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2016 - 17:13 #3
https://elektronik-lavpris.dk/p95964/k6004-byggesaet-intelligent-dag-nat-termostat/
den skal så fødes med 12V, så en transformer skal til også.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. september 2016 - 17:25 #4
#2

Jeg mente nu ikke hvad du havde tænkt dig at lave varmelegemet af - det skal du holde dig fra!!!
Det var mere interessant at vide, hvad det er der skal varmes op?
Avatar billede troe2072 Praktikant
15. september 2016 - 17:29 #5
Kan man få et termostat der evt. er lidt billigere?
Avatar billede troe2072 Praktikant
15. september 2016 - 17:44 #6
Det skal være et rør, der skal opvarmes. evt. Af metal. men hvis der er en speciel væske der er mere effektiv er det fint med mig
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2016 - 18:22 #7
Der er så stor forskel på den masse, der skal styres. Er det op til ca en halv liter, så se efter peltier-element som varmelegme hvis omgivelser ligger indenfor 15-20 grader af de 37,5 du vil opnå. Og du kan søge på fx eBay mht thermostat til peltier. De fås fra Kina til 10-15 kr. Du skal stadig have en transformer fra 220 til 12 volt.
Avatar billede troe2072 Praktikant
15. september 2016 - 18:27 #8
Mange tak for hjælpen xD