Avatar billede joehc Praktikant
18. september 2016 - 12:44 Der er 24 kommentarer

Automatisk kaffemaskine vs. elkedel

Hej

Jeg har set mig lidt varm på sådan en automatisk kaffemaskine, og overvejer stærkt at købe en. Jeg er dog lidt skeptisk over strømforbruget på sådan en. Jeg har hidtil altid lavet kaffe via filter og kogt vand fra en elkedel.

Mine tanker lyder på, at ved automatisk kaffemaskine varmer den kun det vand op, jeg skal bruge. Ved min elkedel varmer den mere vand op, end jeg har brug for.
Mit spørgsmål lyder på, om det koster mindre at varme en kop kaffe op ved en automatisk kaffemaskine end ved en elkedel? Jeg vil selvfølgelig slukke kaffemaskine, når jeg ikke bruger den, så jeg fjerner standbystrømmen.

Jeg har desværre ikke nogen tal osv., men hvad tænker I? Kan man opstille det scenarie?

Eksempel på kaffemskine: http://www.elgiganten.dk/product/husholdning/espressomaskiner/HD8745/philips-saeco-xsmall-espressomaskine
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2016 - 14:24 #1
Det er da en alt for kompliceret opgave og du sparer næppe noget af betydning.
Men for 1.197 kr. kan man sandelig koge meget vand på en El-kedel. Og man kan jo lade være med at komme mere vand i, end man skal bruge.
Og en vigtig  ting mere er, at en kaffemaskine skal jævnlig afkalkes.
Avatar billede Bitten Novice
18. september 2016 - 14:42 #2
Der findes kaffemaskiner der ikke bruger standby strøm, de laver en enkelt kop og slukker så mekanisk. De skal så lige bruge 8-10 sekunder på at varme op når du trykker på knappen for en ny kop.
http://cafekaffe.dk
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2016 - 19:09 #3
Har ikke sådan en maskine du linker til, men jeg vil umiddelbart tro at prisen pr kop vil blive langt højere end på den måde du brygger nu.
Og som valby1 skriver er der ikke grund til at opvarme 1,5 liter hvis det kun er en halv liter du skal bruge.
Bruger selv en almindelig kaffemaskine, og på den er der en dreje knap jeg kan indstille så jeg kan se hvornår den næste gang skal afkalkes. Og det plejer at passe fint :-)
Avatar billede joehc Praktikant
18. september 2016 - 19:30 #4
Hm okay... Lyder som om at det ideelle ville være at have en elkedel, som kan koge så lidt som svarer til 1 kop?
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2016 - 19:44 #5
Selv om en El-kedel kan koge 10 kopper, betyder det jo ikke, at man SKAL fylde
kedlen. Man kan nøjes med at koge 1-2 kopper:-)
Avatar billede Bitten Novice
18. september 2016 - 19:44 #6
Der findes jo mini elkedler, til stort set ingen penge, det er bare at google mine elkedel eller rejse elkedel
Avatar billede store-morten Ekspert
18. september 2016 - 19:45 #7
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2016 - 20:06 #8
Mini elkedel på bare 650W hvad får man ud af det? En almindelig El kedel på 2000W
koger vandet hurtigere.
Avatar billede joehc Praktikant
18. september 2016 - 20:07 #9
@valby1:
Vores nuværende elkedel kan minimum 2 kopper, ikke 1 - pga. varmelegemet
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2016 - 20:13 #10
1 eller 2 kopper, det bruger så lidt strøm, at det er uvænsentlig.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. september 2016 - 20:13 #11
En almindelig El kedel har typisk et min. på 0,5 liter.
Mini elkedel min. 0,2 liter.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2016 - 20:19 #12
Jeg er enig i at det er uvæsentligt om det er en eller to kopper man varmer op.

Væsentligt er det dog at bønnerne man køber til expresso maskinen falder dyrere ud end almindelige bønner, så prisen pr kop vil blive dyrere med expresso maskinen.

Det er sjældent man kan købe bønner på tilbud, som man kan med malet kaffe. Prisen pr kop vil blive dyrere med den nye maskine.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2016 - 20:25 #13
0.5 Liter er vel omkring 2 kopper?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2016 - 20:30 #14
#13 Ja de lidt større kopper :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
18. september 2016 - 20:30 #15
Kog kun det, du skal bruge
Spar op til 66 % energi
Den unikke "1-kops-indikator"-funktion på denne elegant designede kompakte elkande i metal gør det muligt at koge præcis den mængde vand, du har brug for. Det betyder, at du på en nem måde kan spare op til 66% energi og derved skåne miljøet
Kog det, du skal bruge
1-kops-indikatoren sikrer, at du kun koger den mængde vand, du har brug for

http://www.skiftselv.dk/elkander/philips-hd4622-20/?utm_source=GoogleShopping-Husholdning-Elkander&utm_medium=cpc&utm_campaign=produkt&gclid=Cj0KEQjw9vi-BRCx1_GZgN7N4voBEiQAaACKVqq1UQkjGYeVmqWyriotH2y7ulL7KURq2zyfryNe9xEaArXu8P8HAQ
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2016 - 20:42 #16
#15 Synes om
Den har det flade varmelegeme, som der også er på vores kedel.
På vores står der dog at der min skal være 0,5 liter, men jeg har da kogt 0,3 liter på den uden problemer.
Jeg har blot stået ved kanden, og når den næsten koger slukker jeg for den.
Har kedlen synligt varmelegeme som en spiral skal den dækkes helt af vand.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. september 2016 - 20:52 #17
Husker i denne:
http://www.rigtigkaffe.dk/kaffemaskiner/6207-bodum-pebo-kaffebrygger.html
Over spritblus eller gaskomfuret  ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2016 - 20:57 #18
Nej den har jeg aldrig set i gang med at lave kaffe. Kommer mere til at tænke på vandpiber når jeg ser den. Ved ikke lige hvorfor dog??
Er den fra samme tid store-morten?
Avatar billede store-morten Ekspert
18. september 2016 - 21:37 #19
Vi er sidst i 70erne, da faderen fandt den frem fra gemmerne ;-)
Spændene at se det klare vande i nederste beholder, under opvarmning, blive presset op i øverste beholdet, og under afkøling, komme tilbage som sort kaffe. :-?
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. september 2016 - 21:37 #20
Til nummer 8
Når min lille sejlbåd ligger i hjemmehavne - ha de 6A sikringer som du måske deler med andre både så er en 2000 watt elkedel ikke hurtigere end en 650watt - for 2000watt slår sikringen og der går lidt tid før den kan slås til igen - og jeg skal en tur på broen for at gøre det - er du på flakfortet er sikringerne på 3A det går lige med 650 watt - 2000 watt betragter jeg der som nogo.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2016 - 22:51 #21
#20
Spørger har jo ikke noget sejlbåds eller andet problem. Han vil bare gerne spare penge. Og den espressomaskine han påtænker at købe er på 1400W.
I en almindelig husholdningsstrøm med 230V 10amp. varmer 2000W hurtigere op end 650W. Der er jo 3X mere energi.
Avatar billede fase Professor
18. juni 2021 - 11:49 #22
I en almindelig husholdningsstrøm med 230V 10amp. varmer 2000W hurtigere op end 650W. Der er jo 3X mere energi.
Energimængden regner du ud ved at gange effekten med tiden. Altså 650w*tiden vejet op mod 2000W*tiden. Du finder stopuret frem og måler tiderne :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2021 - 12:12 #23
Hoppe af her.
Avatar billede store-morten Ekspert
18. juni 2021 - 12:17 #24
også mig