Avatar billede Uvanga Ekspert
19. september 2016 - 07:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

WiFi automatisk skifte kanal?

På min mobil har jeg WiFi Analyzer. Ved målinger på mit netværk har forbindelsen i lang tid ligget på kanal 2. Her til morgen ligger den nu pludselig på kanal 11. Der er fuld knald på signalstyrke: -41dBm
Er det normalt at router/modem selv skifter kanal?
Der er tale om et Huawei ADSL modem.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. september 2016 - 07:26 #1
...det bør nok nævnes at modem har været slukket i nat. Kan det have forårsaget kanalskift??
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. september 2016 - 08:52 #2
Ja, tror de fleste routere er sat til per default at have "dynamisk" kanalvälgning.
Avatar billede rhl2401 Mester
19. september 2016 - 08:59 #3
Ja, det er noget du skal gøre manuelt, hvis den ikke skal skifte kanal. Det er ret smart, hvis der er mange andre routere i nærheden. :)
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. september 2016 - 10:58 #4
Til både #2 & #3 - dynamisk kanalvalg:
Kræver det en genstart af modem for kanalskift?
Modem kørte som nævnt på kanal 2 i lang tid. Kanalskift skete først efter modem har været slukket.
Er det tilfældigt, eller er det et krav at genstarte modem?
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. september 2016 - 16:47 #5
Jeg har selv observeret svaret. Modem har nu igen skiftet kanal UDEN at være slukket og genstartet.
Tak for begge indlæg. Jeg har sat #2 som løsning, da dette svar kom først ;-)