Avatar billede Shasim Novice
19. september 2016 - 11:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PC fryser

Hej Eksperter

Jeg har en "Acer Predator G3-605 i5-4460/16GB/1TB/Nvidia GTX 760 - 1.5GB", som jeg installerede Win10 på med det samme, da jeg fik den for et år siden.
Fra første færd har den haft små forfrysninger - i starten var det kun af og til og i måske 30 sekunder at alle programmer frøs, og alt stod stille. Jeg kunne ikke få joblisten frem, og den crashede ikke så der blev ingen logfil at kigge i.
Nu er det efterhånden ved at være lidt for tit, og perioderne er længere, 2-3 minutter. Jeg kan se i ressourceovervågning at det er Disk, der er helt oppe at ringe på 99%, og selvom jeg sætter sortering på Disk, så de værste ressourceforbrugende programmer bliver vist øverst, er der ingen der bruger ret meget, og samlet kommer det ikke over 10%, men i totalen foroven står der altså 99%, og alt står stille.
Den gør det også selvom det eneste der kører er Windows.
Jeg synes det blev værre efter Windows opdatering d. 13/9, men ved googling på dette, kan jeg se at det vist kun er pc'er med SSD, der skulle være berørt - det har jeg ikke.
Hvordan kan jeg gøre noget ved dette problem?
Avatar billede Shasim Novice
19. september 2016 - 11:21 #1
Jeg kan lige tilføje, at der ikke er noget der bliver over 35° varmt...
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2016 - 12:56 #2
Det er muligt at det er din Antivirus som tjekker disken - og det ville også forklare at det nu tager længer tid - flere programmer/filer at gennemsøge.
Dog må jeg også indrømme at det lyder mystisk at din antivirus lægger pcen helt ned i kne...
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2016 - 13:07 #3
Det kan jo være fejl på HDD?
Avatar billede Shasim Novice
19. september 2016 - 13:20 #4
@Thomas S: Jeg har Panda, og har aldrig tidligere haft problemer med den. Burde den ikke også dukke op som den proces der æder disken i ressourceovervågning?

@valby1: Ja det kan der måske godt, men hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede poko1 Ekspert
19. september 2016 - 14:28 #5
Tjek din disk.Zip fil  Gem og pak ud
http://hddscan.com/download/HDDScan-3.3.zip
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2016 - 14:28 #6
Prøv dette program. Du behøver ikke at købe det for at prøve det.
http://www.hdsentinel.com/download.php
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2016 - 14:50 #7
Forresten det er en misforståelse, at fejl i windows opdatering kun vedrører SSD.
Fejl rammer alle former for HDD, så du kan muligvis have en windows 10 fejl.
Avatar billede Shasim Novice
19. september 2016 - 18:39 #8
Jeg har hentet og kørt et hd tjekprogram, og jeg fik:
"Harddiskens status er fremragende. Ingen svage sektorer, rotations/overførelsesfejl fundet."

Hele dagen har jeg googlet rundt og fundet en masse mere eller mindre brugbare forslag f.eks.
Ændring af sidefilens størrelse til min 1024 * 16 (mine ram), og max = 2 * min.
Deaktivering af windows search og superfetch.
Nogen påstår også at et hvilket som helst 3. parts antivirus program vil give ydelsesproblemer, da det clasher med Windows Defender.

Jeg er ikke modig nok til at eksperimentere med de forskellige ting. Tænker de fleste processer har en nødvendig funktion, og at man ikke bare deaktiverer dem problemfrit...?
Avatar billede Shasim Novice
21. september 2016 - 11:02 #9
Jeg tror jeg har fundet en løsning nu. Jeg har gjort 2 ting:
1: I Opgavestyring for ScheduledDefrags egenskaber, har jeg lavet om på den måde Defrag kører på, så den kun starter opgaven, hvis computeren er inaktiv i 10 minutter.

2: Jeg har fulgt denne vejledning for en anden proces, der også så ud til at forstyrre og forlænge opstarten meget:
"You can disable the scheduled tasks that starts CompatTelTunner.exe by looking in the Task Scheduler.
Computer Management ? System Tools ? Task Schedule Library ? Microsoft ? Windows ? Application Experience
or
Start - Run - taskschd.msc
Name: Microsoft Compatibility Appraiser
Location: \Microsoft\Windows\Application Experience
Collects program telemetry information if opted-in to the Microsoft Customer Experience Improvement Program.
Right click on ?Microsoft Compatibility Appraiser? and select ?Disable? By default, it is set to start if there is ANY network connection."
Avatar billede Shasim Novice
26. september 2016 - 17:00 #10
Rettelse: Ovenstående havde alligevel ikke den store betydning, men endelig ser det ud til jeg har fundet fejlen og også løsningen.

I min log kunne jeg se bunkevis af 129 + 153 hændelser, og det ledte mig til denne løsning, som foreløbigt har holdt disken under 5% i 45 minutter - jubiiii :)

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3083595

Håber andre også kan få glæde af linket.
Avatar billede Shasim Novice
27. september 2016 - 14:14 #11
Rettelse til rettelsen ;)
#10 hjalp kun på 153 advarslerne - til gengæld ser det ud til at en ændring af strømstyringen giver pote:
https://blogs.technet.microsoft.com/kevinholman/2013/06/21/event-id-129-storachi-reset-to-device-deviceraidport0-was-issued/