Avatar billede Marx Praktikant
20. september 2016 - 20:24 Der er 6 kommentarer

Totalt død

Har en Lenovo Ideapad 17" knap tre år gammel som er helt død. Det startede for et år siden med at den gradvis blev langsommere i opstart. Det sidste halve år har det varet først et par timer, så 5-6 timer før Lenovo logo kom frem. De sidste to måneder har jeg valgt slet ikke at slukke den.

Og det skal siges at den har fungeret perfekt, når først den var kommet forbi logoet.

Efter en windows 10 opdatering har den nu stået tændt i to døgn uden at der sker noget. Totalt sort skæm. Jeg har i det forløbne år renset den med bl.a. CC Cleaner. Jeg har forsøgt mig med ændret biosopstart, jeg har defragmenteret, jeg har afladet ved tryk på start med batteri og strømforsyning slået fra (flere gange), jeg har haft den på pc -serviceværksted, jeg har ringet til Lenovo support. Intet har hjulpet, heller ikke Lenovo support.

PC reparatør påstod harddisken var færdig. Men det var mens jeg stadig kunne starte den og der virkede det hele som sagt perfekt efter start. Så nok ikke defekt harddisk. Med garanti heller ikke skadelig software. Min egen vurdering er, at det må være noget af det "mekaniske" i maskinen.

Er der nogen der tør gætte på, hvad det kan være? Beklager den lange redegørelse, men det er i håbet om at undgå gode råd, som jeg allerede har forsøgt mig med.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2016 - 20:32 #1
prøv og boote en win 7
Avatar billede pkbech Juniormester
20. september 2016 - 20:33 #2
Kommer der logo/kan du komme ind i bios når den starter op nu?

Hvis ja evt. prøv et op startsmedie USB/CD/DVD
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2016 - 20:52 #3
Jeg synes nu det lyder ganske plausibelt med harddisken - kontrolprintet på disken kan sagtens begynde at småfejle, så den skal bruge langt tid på at komme i kontakt med data på disken. Det kan også sagens hænge sådan sammen, at når elektronikken er blevet varm, virker den nogenlunde...

Men prøv som pkbech foreslår, at starte på på et alternativt medie - eks. en windows installations CD el. lign.
Har du ikke noget, kan du lave en bootbar USB-pen med http://www.hiren.info/pages/bootcd på - den vil du også kunne bruge til at kopiere data fra den gamle harddisk, hvis den viser sig tilgængelig.
Avatar billede Marx Praktikant
20. september 2016 - 22:05 #4
Tak for de gode råd
Jeg har også forsøgt med en bootdisk (win 10 - har ikke en win 7). Der sker bare stadig ikke noget på skærmen. Diskdrevet kører ikke. Har tjekket linket fra Ole, men er desværre ikke sikker på hvilket af de mange tilbud på bootværktøjer, jeg skal vælge, og er også i tvivl om hvorvidt jeg vil kunne downloade et sådan bootværktøj til en usb, når jeg som erstatning benytter mig af min Macbook).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. september 2016 - 22:21 #5
Der er selvfølgelig også muligheden for at du har dobbeltfejl - har du prøvet at sætte en ekstern skærm til din PC? - din skærm kunne være død...
Avatar billede bech1200 Mester
20. oktober 2016 - 12:41 #6
Der kan stadig godt være fejl på harddisken selvom pcen starter, og det kan være derfor den er MEGET langsom i opstart!