Avatar billede Rikke Novice
20. september 2016 - 21:14 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Ny computer - hvilken er bedst?

Heeeejej!

Jeg kigger på ny computer og har fundet disse to, men har ærligt talt ikke forstand på det. Hvilken vil I anbefale? Og har I andre forslag, kom da gerne med dem - min smertegrænse er omkring kr. 4000,-

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/hp-notebook-15-ac130no-156

https://www.proshop.dk/Baerbar/HP-250-G5-W4Q18EA/2561113?utm_source=edbpriser&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Den skal bruges til hverdag og studie.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2016 - 21:35 #1
HP Notebook - 15-ac130no 15,6" god pc
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2016 - 21:36 #2
Den foerste har bedre CPU og mere RAM. Den anden har mindre men langt hurtigere disk. Jeg tror at den foerste har bedre grafik, men jeg er total ignorant med hensyn til grafik.
Avatar billede pkbech Juniormester
20. september 2016 - 21:44 #4
Wupti'en er en del bedre i CPU og RAM (Skal nok opgraderes til SSD kan klares nemt via software fra samsung som følger med denne enhed)
https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-850-EVO-SSD-250GB/2463595

Mens Proshop'en har en SSD diske normalt vil jeg to det gør den bedre (hurtiger til daglig brug)

Kunne også bruge den her:
https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-X540YA-DM085T/2559855?fv~baerbare_display-projektor-maks-oplosning=2075520-3688960&b=lenovo~asus~acer~msi~hp~apple~dell~fujitsu~microsoft~samsung&p=240000-320000&inv=1
Avatar billede Rikke Novice
20. september 2016 - 22:02 #5
Tak for jeres svar!

I kommer med fordele og ulemper ved begge computere, men I svarer ikke på, hvilken I ville anbefale, så hvis I skulle vælge mellem de to, hvilken tiltaler jer så mest? Og hvorfor?

Forklar gerne på "dansk", da CPU, RAM osv. ikke giver så meget mening for en IT-amatør som mig ;-)
Avatar billede Rikke Novice
20. september 2016 - 22:03 #6
#4:
Jeg har kigget på det link, du har sendt. Den ser umiddelbart bedre ud, men kan du måske forklare mig, hvad der er godt ved den?
Avatar billede kurtba Ekspert
20. september 2016 - 22:25 #7
Det giver ikke nogen mening at spørge om, hvad der er bedst, når du ikke skriver noget om, hvad du vil bruge den til.
Lidt surf og skolearbejde? Gaming? Arbejde med billeder, video?
Om man har brug for en hurtig harddisk (ssd) eller en hurtig cpu eller megen ram, kommer helt an på, hvad den skal bruges til.
Avatar billede Rikke Novice
20. september 2016 - 22:30 #8
#7:
Jeg kunne nok godt have uddybet "hverdag og studie" mere, ja - sociale medier og skolearbejde. Jeg spiller hverken computerspil, arbejder med billeder, video eller andet. Sommetider ser jeg film og hører musik på computeren, men det er også dét.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. september 2016 - 08:33 #9
Du får mig ikke til at vælge mellem dine to forslag. Hvis 4.000 kroner er dit budget, får du meget mere computer, hvis du vælger én af disse tre muligheder:
http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar-laptop.aspx?notebook-type=%5BNotebook%5D&display-stoerrelse=(gte+15.6)&pris=(3000-4200)&harddisk-type=%5BSSD%5D&processor-type=%5BCore+i5%5D&ram=(gte+8589934592)&count=10&sort=Popularity&rlm=List
Avatar billede poko1 Ekspert
21. september 2016 - 09:56 #10
#9 Og jeg er enig! Og køb aldrig en Acer en HP
http://kortlink.dk/edbpriser/nbf3
Avatar billede poko1 Ekspert
21. september 2016 - 09:57 #11
køb aldrig en Acer eller en HP
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2016 - 10:18 #12
hp er godt men asus nej
Avatar billede whiteraven_gl Juniormester
21. september 2016 - 14:08 #13
Hej igen Rikke

Hurtigt lige for at komme med en klar udmelding omkring valg som åbenbart var lidt uklar - så er den bedste til din brug efter min bedste overbevisning nok proshop maskinen du kiggede på i dit start indlæg.

Her spiller en vurdering af ydelse og pris ind. (Du kan klare dig med maskinen til 3.499,- kr.)

Lidt forklaring omkring omkring computer begreber hvis det skulle havde interesse ;)
CPU er computerens regne enhed. Og har betydning for hastigheden via graffik og tunge programmer (Til din brug kan du nok klare dig med en i3)

RAM er den hukommelse computeren har at arbejde med (Meget hurtigt) fx. hvor mange browser vinduer du kan havde åbne og hoppe hurtigt mellem. (4 GB er nok til dit behov)

Harddisk vs SSD er computerens langtidslager det den husker også når den har været slukket. Det er som regel meget langsomt i forhold til RAM. Det sagt er SSD 4-10 gange hurtigere end de gamle dags harddiske. Dette har en stor betydning for opstarts hastigheden for maskinen og enkle programmer.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. september 2016 - 14:40 #14
Folk kan kun anbefale en HP eller en Acer hvis de aldrig har ydet service på Bærbare Computere!
Af alle de PC der runder mit værksted er disse de allerværste.
Avatar billede whiteraven_gl Juniormester
21. september 2016 - 16:57 #15
poko1 hvordan er de værst? Acer er lidt ify pga. valget af dele kan være lidt uhensigtsmæssigt IMO men HP har jeg sådan set ikke noget problem med udover nogen af dem er lidt sjovt sat sammen.

Yder noget support på bærbare men nok ikke i samme grad som dig hvis du har eget værksted.
Avatar billede Rikke Novice
22. september 2016 - 15:47 #16
#13:
Tak fordi du tog dig tid til at uddybe og svare på mit spørgsmål!

Jeg vil tage alle jeres indlæg med i mine overvejelser.. Mange tak for hjælpen :-)