Avatar billede Daniel Novice
21. september 2016 - 17:34 Der er 17 kommentarer

Mit keyboard virker ikke, og kan derfor ikke komme ind i bioas?

Hej jeg har et problem, med min Dell Vostro. Jeg kan ikke komme ind i bios, og keyboarded virker ikke? Nogen ide og hvad jeg kan gøre?

mvh
Daniel
Avatar billede whiteraven_gl Juniormester
21. september 2016 - 18:01 #1
Slut et USB keyboard til computeren og prøv igen?
Avatar billede Daniel Novice
21. september 2016 - 19:49 #2
Jeg har skrevet forkert, mit keyboard virker på en anden pc, men det virker ikke når jeg tilslutter den til Dellen? Altså jeg har prøvet at det virker i 2-3 sekunder, men så fryser biosen og alt står stille? Kan bundkortet være røget eller hvad sker der?

hjælp tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 19:55 #3
Har du prøvet at fjene batteriet og strømforsyning på "Dellen" og holde start knappen nede i ca 30 sekunder. Genmonter strøm og prøv igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 19:56 #4
fjene = fjerne.
Avatar billede Daniel Novice
22. september 2016 - 07:55 #5
Det er en stationær computer, så intet batteri. Den står bare stille, som om intet fungerer?

mvh
Avatar billede Nina Forsker
22. september 2016 - 08:14 #6
Hej Daniel, har du mere end 1 USB port? Prøv at slutte den til en af dem alle, inden du starter din computer.

Ved min stationær f.eks virker de andre USB porte hurtigere end USB 3.0 når den starter.

Evt. prøv at opdatere din BIOS, og se om det gør noget.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. september 2016 - 09:52 #7
#5

Joh, du burde også have et batteri på bundkortet i en stationær, til at vedligeholde BIOS-information. Kig efter et fladt kviksølvbatteri ("knap-celle").
Hvis du fjerner batteriet fra holderen, tager strømmen af PC'en og trykker på din power-knap, vil bundkortet forsøge at tænde PC'en og alt aflades, så BIOS-info nulstilles.

De bedste hilsner
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2016 - 17:35 #8
Billede for nemheds skyld. Batteriet ligger ved de røde pile.
http://billedeupload.dk/?v=5R9Uw.jpg
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2016 - 17:37 #9
Ps. det er bare et eksempel, dit bundkort ser formodentlig anderledes ud.
Avatar billede Daniel Novice
22. september 2016 - 18:54 #10
Aha ok, jeg prøver.

Evt. prøv at opdatere din BIOS, og se om det gør noget.

Hvordan kan jeg opdatere min bios, når jeg ikke kan komme forbi startup bios?

Takker for hjælpen.
Avatar billede Daniel Novice
22. september 2016 - 19:01 #11
Hvis du fjerner batteriet fra holderen, tager strømmen af PC'en og trykker på din power-knap, vil bundkortet forsøge at tænde PC'en og alt aflades, så BIOS-info nulstilles.
...

Hvilke konsekvenser har denne løsning? sætter jeg batteriet på igen, efter at have sat strøm til pcen, og så kører den som da den var ny?

mvh
Avatar billede Daniel Novice
22. september 2016 - 19:07 #12
Hej Daniel, har du mere end 1 USB port? Prøv at slutte den til en af dem alle, inden du starter din computer. .

Der er 4 usb porte, men nogen af dem fungerer kun i et par sekunder, og så står alt stille i biosen.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2016 - 19:21 #13
Ja du sætter bare batteriet i igen og derefter strøm fra nettet.
Det er for at sikre at alle programmer er helt lukket ned.
Avatar billede Daniel Novice
23. september 2016 - 19:35 #14
Ser ud til det er rammene som er problemet. Jeg tog dem alle ud og satte 1 ind af gangen, og vupti så kig den forbi bios, og ind i windows..... nu kommer spørgsmålet om hvorfor? Måske en af rammene er stået af? Nu havde jeg 4 slots, og alle var fyldt op,  så måske det er problemet.

Jeg tester.

mvh
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. september 2016 - 19:47 #15
Du kan sagtens have enten et enkelt RAM-modul eller et RAM-slot på bundkortet, der bliver sygt - enten p.g.a. varme, statisk elektricitet (ESD) eller lignende.
Avatar billede Daniel Novice
23. september 2016 - 20:04 #16
Computeren er blevet brugt til programmering(ikke af mig) i hele sin levetid.  Det er en aldrende pc, så den bliver mest brug til at skrive opgaver på og surfe på nettet. Da jeg spurgte programmøren som ejede pcen, sagde han at den sagtens kunne klare 4 gb ram, så jeg forstår ikke hvordan den fryser i opstartsfasen?

Nu må jeg formode at folk som programmør, holder deres pcer tændt hele dagen, så måske er varme et problem? Eller hvad siger It eksperterne?

Jeg tester videre.

MVH
Avatar billede 220661 Ekspert
24. september 2016 - 07:38 #17
Prøv at køre denne her:
http://eu.crucial.com/eur/en/systemscanner
Den vil fortælle hvad systemet kører, og hvad det kan understøtte af ram.
Putter du for meget i kan det skabe problemer.