Avatar billede HP Poul Praktikant
21. september 2016 - 21:33 Der er 6 kommentarer

HP køler larmer

Jeg har en 5 år gammel HP Pavillion dv7 Notebook PC, hvis køler er begyndt at larme. Den bliver varm, men her de sidste par måneder er den begyndt at larme, men her og nu er det som om den ikke har flere kræfter til at køre, som om den er ved at dø hen.

Jeg fandt et opslag som anbefaler, at det kan støvsuges der hvor det blæser ind. Det gjorde jeg, det blev lidt bedre, men den larmer stadigvæk.

Kan det overhovedet skiftes eller er der andet man kan gøre?

Nu så jeg lige en video på youtube hvor det viser hvordan man kan tage køleren ud, men computeren blev skilt fuldstændigt ad, og det vil jeg ikke gøre selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 22:06 #1
samtidigt med at du suger i bunden kan du forbedre rensningen ved at blæse med trykluft på dåse der hvor blæser normalt blæser ud.
Er du ryger, kan skidtet dog være så klæbrigt at det er svært at trække ud igen uden at skille den ad. Og ja HP dv modellerne er ikke venlige med hensyn til at komme til blæseren. De skal desværre skilles ad.
Avatar billede HP Poul Praktikant
21. september 2016 - 22:23 #2
Hvor får man fat i sådan én trykluft på dåse?
Heldigvis ikke ryger.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 22:36 #4
Har lavet denne vejledning her på et tidspunkt:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

PS Er lejerne slidt på blæseren så vil en rensning ikke kunne løse dit problem. Så er det udskiftning af blæseren. Bliver lejerne så tørre at de "skriger" hele tiden så går den tungt rundt og vil ikke yde det den skal.
Avatar billede HP Poul Praktikant
22. september 2016 - 08:52 #5
Det blev bedre efter jeg støvsugede det. Men jeg vil prøve med den trykluft, problemet er bare, at jeg ikke ved, hvor jeg skal sætte clipsen, når hullerne ved vingerne ser så små ud. Jeg prøver!
Avatar billede 220661 Ekspert
22. september 2016 - 15:48 #6
Grunden til at man helst skal fiksere vingen er at blæseren vil drøne rundt derinde når man både blæser og suger samtidigt, og man vil ikke overbelaste lejerne på grund af dette