Avatar billede JMK1959 Novice
22. september 2016 - 17:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilken processor kan klare opgaven?

Der er et hav af forskellige processorer fra Intel og AMD, men ingen konkrete råd og vejledninger til valget.

Jeg er på jagt efter en computer, der kan anvendes i undervisningen. Det betyder, at den skal kunne

- tilsluttes ekstern skærm
- vise film fra tv og CD
- vise anvendelse af diverse programmer Geogebra, billedbehandling osv. på tavlen

og så skal elevplaner og meget andet skrives på den.

kan en pentium eller en Celeron klare dette eller skal det være en ...?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2016 - 18:09 #1
Dte boer enhver ny CPU kunne klare.

i3/i5/i5 fra Intel
FX 4xxx/6xxx/8xxx fra AMD
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. september 2016 - 23:21 #2
Enig med Arne (Igen) - men hold dig fra de maskiner med 2G RAM og 32G disk som er blevet så moderne - eller i hver fald ofte ses annonceret.
Avatar billede bech1200 Mester
20. oktober 2016 - 11:18 #3
Hej, hvad mener du med hvilket processor du skal bruge, skal du bruge en hel pc eller kun en processor i det du allerede har bundkort osv.. skal du bruge 1 eller flere pcer?
Skal det være bærbar eller stationær?

På min skole har vi alle elever Intel i7-6700 men det er nok lidt overdrevet hvis du kun skal afspille film osv, en i3-6100 ville kunne klare det job ganske udmærket til en MÆRKANT lavere pris!

Hvis du skal bruge hele pcer kan jeg komme med nogle forslag men vil gerne vide om det skal være bærbar eller stationær og om det er til underviseren eller eleverne.

der er ingen grund til at købe gamle pentium processor osv da de koster næsten det samme som en ny i3 skylake

https://www.computersalg.dk/i/1255038/intel-core-i3-6100-3-7-ghz-2-cores?sq=i3-6100
Avatar billede JMK1959 Novice
20. oktober 2016 - 17:32 #4
Undskyld - det havde jeg ikke tænkt på. Det jeg søger er en bærbar computer på 11.6 til 13.3 tommer. Og det er mig der skal anvende den i det daglige arbejde, hvor jeg har slidt en Asus AH1101 op, og den var alt, alt for langsom med sin Atom processor. Det vil jeg helst ikke opleve igen - tingene skal gerne gå lidt tjept, når eleverne sidder og venter.
Og computeren må meget gerne være billig, da der ikke er en arbejdsgiver, som giver tilskud til nødvendigt værktøj i det offentlige.
Avatar billede bech1200 Mester
20. oktober 2016 - 20:07 #5
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP15AY087NO/hp-15-ay087no-15-6

det godt nok en HP som jeg ikke har for stor tro til men til den pris og med det hardware burde den opfylde hvad du ønsker, det er dog en 15" kan ikke rigtig finde nogen 11-13" jeg ville smide penge i.
Avatar billede bech1200 Mester
20. oktober 2016 - 20:07 #6
Ellers er det snart Black friday så kunne du jo Lurer lidt om ikke der var noget billigt :-)
Avatar billede JMK1959 Novice
20. oktober 2016 - 20:39 #7
Du kan tro, jeg har tænkt i Black Friday. Og lige nu tæller jeg på knapper, Komplett har et tilbud der ser interessant ud. En Lenovo 510 S 13.3 tommer med I5; 256 SSD osv. til 4444 kr. Der er kun få timer til at tage beslutningen, så der tælles...
Tak for hjælpen
Avatar billede bech1200 Mester
21. oktober 2016 - 08:52 #8
Fandt du ud af noget :-)?
Avatar billede JMK1959 Novice
21. oktober 2016 - 09:21 #9
Jeg fandt pengene i budgettet til Kompletts tilbud 1000 mere end jeg havde regnet med, men så håber jeg, at den holder 4 år eller mere.

Tak for vejledning og støtte.