Avatar billede Cab93 Novice
23. september 2016 - 13:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Referer til en liste

Jeg har et regneark hvor jeg vil kunne lave nogle analyser.
Ark1 er mit stam ark hvor jeg har al min rå data.
i Kolonne A er en masse kundenumre.

I Ark 2 vil jeg så gerne kunne referere til kundenumrene men jeg skal bruge hvert kundenummer 2 gange.

Ex:
Ark1.
Kundenr.

Ark2.
Kundenr.

Det er ikke nok bare at kopiere numrene 2 gange, da mine rå data i ark 1 er forskellig fra gang til gang.
Jeg har forsøgt med almindelig reference, og så trække formlen ned, men den springer nogle kundenumre over.

Håber nogle kan hjælpe
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. september 2016 - 13:56 #1
Med dine kundenumre i Ark1!A2:A100 prøv denne formel i Ark2:

=INDEKS('Ark1'!$A$2:$A$100;HELTAL((RÆKKER($1:1)-1)/2+1))

Kopier nedad.
Avatar billede Klaus123 Mester
26. september 2016 - 13:18 #2
Du kan også bruge denne formel.

=INDIREKTE(SAMMENKÆDNING("'Ark1'!A";RUND.OP(CELLE("række";'Ark1'!A1)/2;0)))

Indsæt formlen i A1 og kopier den ellers derher hvor du skal bruge den.
Avatar billede Cab93 Novice
29. september 2016 - 08:09 #3
Det blev @xL-Enthusiast 's løsning som bliver brugt. Men mange tag for svar, begge to. Har du evt. mulighed for at forklare hvordan formlen virker? for kan ikke lige umiddelbart gennemskue den.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. september 2016 - 09:24 #4
INDEKS-funktionen har syntaks:

INDEKS(matrix; rækkenr; [kolonnenr])

matrix kan være éndimensional (som her) eller todimensional. I førstnævnte tilfælde (som her) er sidste argument ikke nødvendig. Det er derfor dette argument i Excel hjælp er anført i kantede parenteser. Vi kan altså bruge INDEX på følgende form:
=INDEKS(matrix; rækkenr).

matrix er det område hvor du har dine kundenumre.
rækkenr bestemmes ved hjælp af følgende udtryk: HELTAL((RÆKKER($1:1)-1)/2+1)

Prøv at indsætte dette udtryk som formel i en tom celle og kopier nedad. Du vil se:
...

Det vil sige, at i første celle med formlen:
=INDEKS('Ark1'!$A$2:$A$100;HELTAL((RÆKKER($1:1)-1)/2+1))
vil den efter evaluering af HELTAL((RÆKKER($1:1)-1)/2+1) blive reduceret til:
=INDEKS('Ark1'!$A$2:$A$100; 1) og du vil derfor få returneret det første kundenummer. Når formlen kopieres yderligere én celle nedad vil rækkeargumentet HELTAL((RÆKKER($1:1)-1)/2+1) stadigvæk være 1 og du vil derfor igen få returneret det første kundenummer. Når formlen kopieres endnu en celle nedad vil rækkeargumentet være 2 og du får derfor returneret det andet kundenummer. Kan du se mønstret?
Avatar billede Cab93 Novice
29. september 2016 - 09:35 #5
Ja mange tak, det giver lidt mere mening nu.