Avatar billede vuske Seniormester
23. september 2016 - 15:52 Der er 18 kommentarer

Defekt harddisk

Jeg har to IOS-enheder - bærbar og stationær
harddisken på den bærbare er gået i stykker, hvis jeg sætter en ny i hvordan får jeg så den til at køre med IOS igen findes der en måde at lave en backup for den stationære eller hvordan gør man
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. september 2016 - 16:21 #1
Nu er jeg ikke MAC specialist, men jeg mener den automatisk henter nyeste iOS fra nettet, når man tænder for den - så det burde ikke volde problemer.

Backup: her er jeg usikker -jeg mener at nyere iOS enheder tager backup til iCloud... - men givetvis ikke ældre, så det afhænger lidt af versionen.
Avatar billede vuske Seniormester
23. september 2016 - 16:45 #2
vil du mene at der bare skal sættes en formateret ny harddisk i
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. september 2016 - 19:01 #3
Hej.

  Jeg går ud fra at du mener OSX - IOS er til iPhone & iPad.
  Alle nyere Mac's kan installeres fra internet ved opstart.

De bedste hilsner
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. september 2016 - 19:03 #4
... du booter i Recovery Mode ved at holde Command+Option+R ned under opstart.
Avatar billede vuske Seniormester
23. september 2016 - 19:33 #5
det mener jeg nok - jeg er ikke så meget inde i apple jeg kører for det meste Microsoft

hvis jeg holder Command+Option+R nede forudsætter det så ikke at der på disken skal ligge noget software - disken er helt tom da den er nyindkøbt
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. september 2016 - 19:45 #6
Nej, den starter fra BIOS'en og forbinder til WiFi. Den kan fint gøre det på en ny, blank disk.
Avatar billede vuske Seniormester
23. september 2016 - 20:14 #7
Så har jeg nok lavet noget l..... for for at teste computeren den anden dag prøvede jeg en disk jeg havde liggende med win10, den har jeg så efterfølgende formateret, men når jeg så prøver med Command+Option+R prøver computer at reparerer win10, så det jeg tror jeg nu, er at der skal laves en usb-boot har jeg ret i det - hvordan gør jeg det
Avatar billede poko1 Ekspert
23. september 2016 - 21:31 #8
Hvis du stadig kan tilslutte disken til Windows så gå i diskhåndteringen og slet den så den er uallokeret Virker også hvis den er tilsluttet USB
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. september 2016 - 08:32 #9
Nej, du kan stadig boote til Recovery-mode med Command+Option+R. Jeg tænker at du ikke rammer det rigtige tidspunkt. Den skal slukkes helt, ikke kun stand-by. Under opstart trykker du med det samme, inden lyden kommer og lyset i skærmen tænder, så burde den fange det.
Avatar billede vuske Seniormester
24. september 2016 - 12:52 #10
nej der kommer bare en mappe med et spørgsmålstegn i
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. september 2016 - 13:44 #11
Hvor gammel er den maskine, du forsøger at installere OS på?
Avatar billede vuske Seniormester
24. september 2016 - 14:15 #12
Det ved jeg ikke - men det du skriver virker på den disk der sad i computeren, men disken er ustabil så derfor skal den skiftes
Avatar billede CRKrogh Ekspert
24. september 2016 - 14:25 #13
Joh, men det jeg tænker på er, om den er så gammel at den er fra før de lagde muligheden for at boote til internet over i BIOS?
Så vil du jo skulle starte fra en DVD, f.eks. med OSX Tiger og så opdatere fra internet når den basale installation er gennemført?
Avatar billede vuske Seniormester
24. september 2016 - 18:57 #14
den disk der sad i havde jeg slettet, men jeg kan godt boote fra bios på den, men ikke på den nye der er købt og heller ikke på en anden disk jeg havde liggende
Avatar billede vuske Seniormester
25. september 2016 - 10:06 #15
har du evt. et link til OSX Tiger og kan den ISO laves på en pc'er
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. september 2016 - 19:16 #16
Avatar billede vuske Seniormester
26. september 2016 - 09:31 #17
der må jeg nok stå af
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. september 2016 - 10:43 #18
Helt kort fortæller vejledningen dig, at du skal hente ISO'en via AppStore på en Mac, da det er den eneste (legale) metode til at downloade et image på.
Går du ind i AppStore, kan du få den til at vise dig tidligere versioner af OSX, hvor du så kan downloade det og brænde det ud på en DVD.